ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفتر حقوق بشر سازمان ملل: شلیک منجر به مرگ شیرین ابوعاقله از سوی اسرائیلی‌ها بوده است

به گفته راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، تمامی اطلاعاتی که از سوی این دفتر جمع‌آوری شده نشان می‌دهند تیراندازی‌های منجر به کشته شدن ابوعاقله و مجروح شدن همکارش، علی الصمودی، از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل بوده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در ارتباط با کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار باسابقه الجزیره، گلوله‌ای که روز ۱۱ می/ ۲۱ اردیبهشت او را هدف قرار داد و باعث مرگش شد، از سوی نیروهای اسرائیلی شلیک شده‌ است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اعلام این خبر گفت:

«تمامی اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم با این یافته‌ها مطابقت دارند که تیراندازی‌های منجر به کشته شدن ابوعاقله و مجروح شدن همکارش، علی الصمودی، از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل بوده است.»

شمداسانی روز جمعه ۲۴ ژوئن/ سوم تیر، در جمع خبرنگاران در ژنو گفت که تیراندازی فلسطینیان مسلح در مرگ ابوعاقله تأثیری نداشته است:

«بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آورده‌یم، فلسطینیان مسلح هیچ فعالیتی در مجاورت خبرنگاران حاضر در محل [ابوعاقله و همکارانش] نداشته‌اند.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های مختلف از جمله سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز و …، شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی-فلسطینی، هنگامی که در حال پوشش دادن خبر حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری رود اردن بود، از سوی نیروهای اسرائیلی هدف قرار گرفت و کشته شد.

تیراندازی به ابوعاقله با توجه به اینکه بر اساس شواهد موجود از جمله گزارش سی‌ان‌ان، درگیری‌ای در محل حضور او در جریان نبوده است، عمدی به نظر می‌رسد.

به گزارش الجزیره، قتل این روزنامه‌نگار ۵۱ ساله مسیحی-فلسطینی، خشم فلسطینی‌ها و افکار عمومی در سراسر جهان را به همراه داشت و هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه او در قدس شرقی شرکت کردند.

پلیس اسرائیل اما در مراسم تشییع جنازه او به تشییع‌کنندگان حمله کرد و باعث شد تابوت ابوعاقله تقریبا روی زمین بیفتد.

پیش از این اظهارات سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، موضوع کشته شدن این خبرنگار کهنه‌کار به وسیله نیروهای اسرائیلی از ناحیه نهادها، سازمان‌ها و افراد دیگری نیز مطرح شده و تحقیقات انجام شده از سوی چندین سازمان رسانه‌ای دیگر نیز به همین نتیجه رسیده است.

به گفته شمداسانی، تحقیقات دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد ابوعاقله و همکارانش تمام تلاششان را کرده‌اند تا هویتشان را به عنوان خبرنگار برای سربازان اسرائیلی که در پایین‌تر از خیابان محل حضور آنان مستقر بوده‌اند، روشن کنند و برای آنان قابل مشاهده باشند:

«روزنامه‌نگاران [همراه شیرین ابوعاقله] گفتند خیابان فرعی را برای نزدیک شدن به محل اقامت فلسطینیان مسلح در داخل اردوگاه جنین انتخاب کرده‌اند و به آرامی پیش می‌رفته‌اند تا حضورشان برای نیروهای اسرائیلی مستقر در خیابان نمایان باشد. یافته‌های ما نشان می‌دهد هیچ هشداری از سوی اسرائیلی‌ها صادر نشده و تیراندازی‌ای هم در آن زمان و در آن مکان در جریان نبوده است.»

بر اساس این گزارش شلیک به سمت خبرنگاران بی‌هدف نبوده و به شکل دقیقی انجام شده است:

«شلیک گلوله‌ها به سمت مرد غیرمسلح که سعی داشته است به کمک ابوعاقله برود و همچنین خبرنگاری که پشت درخت پناه گرفته بوده، ادامه یافته است.»

به گفته شمداسانی، میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل همچنان از مقام‌های اسرائیلی می‌خواهد تحقیقاتی جنایی درباره قتل شیرین ابوعاقله انجام دهند.

ارتش اسرائیل اما در بیانیه‌ای در پاسخ به گزارش سازمان ملل، بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که هنگام هدف قرار گرفتن ابوعاقله، تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و مردان مسلح فلسطینی در جریان بوده است. ادعایی که گزارش‌های تحقیقی نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان خلاف آن را به نمایش می‌گذارند و روشن می‌کنند که تبادل آتشی در کار نبوده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است:

«از زمان این حادثه، ارتش اسرائیل در حال بررسی شرایط مرگ خانم ابوعاقله بوده است. تحقیقات ارتش اسرائیل به وضوح نشان می‌دهد خانم ابوعاقله "عمدا" از سوی سرباز ارتش اسرائیل هدف اصابت گلوله قرار نگرفته است و نمی‌شود هم تعیین کرد که آیا یک مرد مسلح فلسطینی که به طور غیرمجاز در منطقه شلیک کرده، او را هدف گرفته است یا به شکل سهوی به وسیله یک سرباز ارتش اسرائیل کشته شده است.»

مقام‌های اسرائیلی، از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر، در ابتدا تلاش کردند استدلال کنند افراد مسلح فلسطینی ابوعاقله را به قتل رسانده‌اند.

با وجود این اسرائیل بعدا از این موضع عقب‌نشینی کرد و گفت که نمی‌تواند احتمال شلیک گلوله از سوی یک سرباز اسرائیلی را رد کند.

به گزارش الجزیره، مقام‌های اسرائیلی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند که آیا کسی به خاطر این قتل با اتهام جنایی روبه‌رو خواهد شد یا خیر.

آنان همچنین یافته‌هایی را که از تحقیقات داخلی احتمالی به دست آمده، منتشر نکرده‌اند.

شبکه رسانه‌ای الجزیره روز ۲۶ ماه می‌ اعلام کرد یک تیم حقوقی را برای ارجاع قتل شیرین ابوعاقله به دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه منصوب کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز اما در گزارشی تحقیقی به تاریخ ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن اعلام کرد «به احتمال زیاد» شلیک گلوله به شیرین ابوعاقله و قتل او، به ‌دست نیروهای ارتش اسرائیل انجام شده است:

«ابوعاقله در حالی که کلاه و جلیقه‌ خبرنگاری به تن داشت و غیرنظامی بودنش به وضوح مشخص بود، به ضرب گلوله‌ای که به صورتش اصابت کرد کشته شد.»

در این گزارش با اتکا به تصاویر ویدئویی موجود، شهادت شاهدان و تجزیه و تحلیل صوتی گلوله‌های شلیک‌ شده، آمده است:

«هیچ فرد مسلح فلسطینی‌ای در زمان کشته شدن ابوعاقله در نزدیکی او حضور نداشته و این مسأله ادعاهای اولیه اسرائیل مبنی بر مقصر دانستن فلسطینیان در این قتل را رد می‌کند».

این روزنامه نوشت:

«تحقیق یک ماهه نیویورک تایمز نشان داد گلوله‌ای که خانم ابوعاقله را به قتل رساند از محل تقریبی کاروان نظامی اسرائیل شلیک شده است؛ به احتمال زیاد از سوی یک سرباز یگان‌های ویژه (الیت)».

پیش‌تر، واشنگتن پست، آسوشیتدپرس و گروه تحقیقاتی بلینگ‌کت در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بودند که «به احتمال قوی» نیروهای اسرائیلی ابوعاقله را کشته‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان هم در تحقیقات ماه گذشته خود اعلام کرد شواهد نشان می‌دهند این خبرنگار کهنه‌کار در یک «حمله هدف‌مند نیروهای اسرائیلی» کشته شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم در نتیجه تحقیقات خود گفت ابوعاقله «عمداً» توسط نیروهای اسرائیلی هدف گلوله قرار گرفته است.

الجزیره نیز می‌گوید اسرائیل او را «به عمد» و «با خونسردی تمام» کشته است.

این شبکه در روزهای گذشته گلوله‌ای را به دست آورد که جان ابوعاقله را گرفت. این گلوله از سر او خارج شده است.

به گفته کارشناسان و پزشکی قانونی، این گلوله برای سوراخ کردن زره طراحی شده و در تفنگ‌های M4 که در ارتش اسرائیل استفاده می‌شود، به کار می‌رود. این گلوله در ایالات متحده ساخته شده است.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است:

«مرگ‌ فلسطینیان به ندرت مورد توجه بین‌المللی قرار می‌گیرد و سربازانی که متهم به جنایت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن‌ هستند، به ندرت محکوم می‌شوند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    شیوهء برخورد اسرائیل با خبرنگاران مستقل و انساندوست دقیقا با نحوهء برخورد خلافت نظامی شیعه در ایران وخلافت نظامی سنی در افغانستان یکی ست ۰۰۰