ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمفونی زمانه

جورج گرشوین: منعکس‌کننده افکار مردم آمریکا

امیر حسین آهویی - جورج گرشوین آهنگساز آمریکایی‌ در نیمه اول قرن بیستم، آثارش را در ژانرهای مختلف، از پاپ تا کلاسیک آفریده. ملودی‌های او بسیار شهرت دارد.

جورج گرشوین آهنگساز و پیانیست آمریکایی‌ در نیمه اول قرن بیستم است. او آثارش را در ژانرهای مختلف، از پاپ تا کلاسیک آفریده و در آن میان، به‌خصوص ملودی‌هایش بسیار شهرت دارند. از معروف‌ترین آثار گرشوین می‌توان به «راپسودی آبی»، «یک آمریکایی در پاریس» و اپرای «پورگی و بس» اشاره کرد.

جورج گرشوین، آهنگساز و پیانیست آمریکایی‌ در نیمه اول قرن بیستم

از موسیقی گرشوین در فیلم‌ها و برنامه های تلویزیونی بی‌شماری استفاده شده است و حتی بعضی از آنها به استانداردهای موسیقی جاز تبدیل شده‌اند. همچنین خواننده‌ها و نوازنده‌های بسیاری آثار او را اجرا و ضبط کرده‌اند.

آنچه گرشوین را از دیگر آهنگسازان مجزا می‌کرد، توانایی منحصر به فردش در تغییر دادن فرم‌ها و تبدیل آنها به سبک شخصی خودش بود.

جورج گرشوین در سال ۱۸۹۸ در بروکلین، در نیویورک به دنیا آمد. گرشوین اول پیانو و آهنگسازی خواند و سپس به عنوان نوازنده مشغول به کار شد. طولی نیانجامید که با همکاری برادرش به آهنگسازی برای تئاترهای برادوی روی آورد. پس از مدتی برای مطالعه به پاریس رفت و در زمان اقامتش در این شهر «یک آمریکایی در پاریس» را نوشت. پس از بازگشت به نیویورک «پورگی و بس» را ساخت؛ اپرایی که در آن زمان از لحاظ مالی موفق نبود. اما امروزه این اثر، یکی از مهم‌ترین اپراهای آمریکایی در قرن بیستم محسوب می‌شود.

موسیقی گرشوین تا حدی تحت تأثیر آهنگسازان فرانسوی در اوایل قرن بیستم قرار داشت. افزون بر این او به کارهای آلبان برگ، دیمیتری شوستاکویچ، ایگور استراوینسکی و آرنولد شوئنبرگ هم علاقه داشت. جالب است که گرشوین هم از راول و هم از شوئنبرگ درخواست کرد، که به او آهنگسازی یاد بدهند. اما هر دو دست رد به سینه‌اش زدند. راول در پاسخ به درخواستش گفت: «وقتی خودت گرشوین درجه‌ یک هستی، چرا می‌خواهی راول درجه دو شوی؟!» و شوئنبرگ هم جواب داد: «اگر به تو آهنگسازی یاد بدهم، به یک شوئنبرگ بد تبدیل می‌شوی، اما خودت الان یک گرشوین خوب هستی!»

آنچه گرشوین را از دیگر آهنگسازان آن دوره مجزا می‌کرد، توانایی منحصر به فردش در تغییر دادن فرم‌ها و تبدیل آنها به سبک شخصی خودش بود. برای مثال او با تغییر دادن ریتم و تونالیته بر اساس آوازهای پاپ آن دوره، جازی را که در نیویورک نواخته می‌شد، به شکلی جدید عرضه می‌کرد. خودش اعتقاد داشت: «موسیقی واقعی باید افکار و نفس مردم و زمانه را منعکس کند. مردم من آمریکایی‌ها هستند. زمانم هم امروز است.»

جورج گرشوین مدتی هم در هالیوود کار کرد و برای چندین فیلم موسیقی ساخت. اما متأسفانه در سن ۳۸ سالگی در اثر تومور مغزی از دنیا رفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.