ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبردها در شرق اوکراین: حمله روسیه برای تصرف شهر لیسیچانسک

پس از آن‌که جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از پیشروی در چند جبهه خبر دادند، نیروهای روسی برای تصرف لیسیچانسک، آخرین شهر مهم استان لوهانسک که هنوز در اختیار نیروهای اوکراینی است، حملاتی را آغاز کردند. اجلاس گروه۷ احتمالاً بر سر تحریم طلا علیه روسیه به توافق نخواهد رسید. پوتین برای نخستین بار پس از آغاز جنگ اوکراین به خارج از روسیه سفر خواهد کرد.

نیروهای روسی در پی تصرف شهر سیویرودونتسک در روز شنبه قصد تصرف شهر لیسیچانسک را دارند. خبرگزاری تاس روسیه روز گذشته یکشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن به نقل از یک مقام جدایی‌طلب نوشت نیروهای مسکو از پنج جهت وارد لیسیچانسک شده و نیروهای اوکراینی را عقب رانده‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت نیروهای روسیه از توپخانه برای قطع ارتباط لیسیچانسک از جنوب کشور استفاده می‌کنند، اما هیچ اشاره‌ای به ورود جدایی‌طلبان به شهر نکرد.

ستاد کل ارتش امروز دوشنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن افزود هواپیماهای تهاجمی روسیه به نزدیکی لیسیچانسک حمله کردند.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه به‌نقل از یک مقام جدایی‌طلب طرفدار این کشور اعلام کرد که نیروهای جدایی‌طلب بیش از ۲۵۰ نفر از جمله کودکان را روز یکشنبه از کارخانه شیمیایی آزوت سیویرودونتسک تخلیه کردند.

این منطقه صنعتی آخرین بخش سیویرودونتسک بود که قبل از عقب‌نشینی تحت کنترل نیروهای اوکراینی بود.

لوهانسک و همسایه آن دونتسک منطقه دونباس شرقی اوکراین، مرکز صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهند.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت:

«روز یکشنبه موشک‌ها به شهر چرکاسی و به یک پل استراتژیک که غرب اوکراین و میدان‌های نبرد در شرق را به هم متصل می‌کند، اصابت کرد.»

او به رویترز گفت:

«آن‌ها تلاش می‌کنند انتقال ذخایر و تسلیحات غربی ما به شرق را محدود کنند.»

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره منطقه‌ای اودسا نیز گفت حمله موشکی به منطقه اودسا در جنوب اوکراین، ساختمان‌های مسکونی را ویران کرده و موجب آتش‌سوزی شده است. او افزود شش نفر از جمله یک کودک مجروح شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شامگاه یکشنبه خود پس از اصابت موشک به یک بلوک آپارتمانی و نزدیک به یک مهدکودک در کی‌یف پایتخت اوکراین، گفت:

«اوکراین به یک سامانه دفاع هوایی مدرن برای جلوگیری از موشک‌های روسیه نیاز دارد. شرکای ما ـ اگر واقعا شریک باشند، نه ناظر ـ باید سریع‌تر اقدام کنند. تأخیر در انتقال تسلیحات به کشور ما و هرگونه محدودیت در واقع دعوتی از روسیه است تا بارها و بارها به ما ضربه بزند.»

یک منبع آگاه به رویترز گفت ایالات متحده آمریکا احتمالاً این هفته فروش یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته میان‌برد تا دوربرد زمین به هوا به اوکراین را اعلام خواهد کرد.

در حالی‌که رهبران کشورهای صنعتی گروه۷ برای نشستی در المائو آلمان گرد هم آمده‌اند، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حملات یکشنبه به کی‌یف را «بربریت» خواند.

اجلاس گروه۷ و اختلاف بر سر تحریم طلا علیه روسیه

در این اجلاس بریتانیا، کانادا، ژاپن و ایالات متحده برای تشدید فشار بر مسکو و قطع ابزارهای مالی آن، ممنوعیت واردات طلا از روسیه را پیشنهاد کردند.

با این حال احتمالاً گروه۷ بر سر تحریم طلا علیه روسیه به توافق نخواهند رسید.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در این‌باره گفت کشورهای گروه۷ نمی‌توانند در نهایت بر سر تحریم طلا علیه روسیه به توافق برسند. او در شبکه تلویزیونی آ.ار.د آلمان گفت این موضوع هنوز باید در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گیرد. ایالات متحده قبلاً اعلام کرده بود که دیگر نمی‌خواهد طلا از روسیه وارد کند.

صدراعظم آلمان روز دوشنبه در گفت‌وگوی دیگری با شبکه تلویزیونی زد.د.اف این کشور نسبت به تقسیم جهان در پی جنگ اوکراین هشدار داد. او گفت:

«قبل از هر چیز نباید در دامی افتاد که پوتین ایجاد می‌کند و ادعا می‌کند که جهان به جهان غرب و دیگران تقسیم شده است. دموکراسی‌ها در سرتاسر جهان وجود دارند و دیدگاه‌های بسیار مشابهی دارند.»

به همین دلیل او پنج کشور میهمان هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، سنگال و آرژانتین را به اجلاس گروه۷ دعوت کرده است. در آغاز ماه مارس، هند، آفریقای جنوبی و سنگال در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین، رأی ممتنع دادند. شولتس تأکید کرد که بحث و گفت‌وگو با این کشورها مهم است.

تحریم‌های گسترده عملاً روسیه را از سامانه مالی جهانی خارج و دارایی‌های این کشور را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران غیر قابل دسترس کرده است.

اولین سفر خارجی پوتین پس از آغاز جنگ

تلویزیون دولتی روسیه روز یکشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور این هفته از دو کشور کوچک شوروی سابق در آسیای مرکزی دیدار خواهد کرد و این اولین سفر رهبر روسیه به خارج از کشور پس از دستور حمله به اوکراین خواهد بود.

این شبکه تلویزیونی گفت پوتین از تاجیکستان و ترکمنستان بازدید و سپس با جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی در مسکو دیدار خواهد کرد.

پوتین امروز دوشنبه با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، متحد نزدیک روسیه و با سابقه‌ترین حاکم در کشورهای شوروی سابق، دیدار خواهد کرد. او در عشق‌آباد در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله رهبران آذربایجان، قزاقستان، ایران و ترکمنستان شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری ریا نووستی به نقل از والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس علیای روسیه گفت پوتین همچنین قصد دارد در ۹ و ۱۰ تیرماه (۳۰ ژوئن و یکم ژوئیه) از شهر گرودنو بلاروس بازدید و در نشستی با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور شرکت کند.

آخرین سفر پوتین به خارج از روسیه، دیدار از پکن در اوایل فوریه بود. در این سفر از پیمان دوستی «بدون محدودیت» دو کشور رونمایی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.