ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: مذاکرات قطر با جدیت پیش می‌رود

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تکذیب تلویحی گزارش خبرگزاری تسنیم مبنی بر شکست مذاکرات دوحه گفت مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن با میانجی‌گری اتحادیه اروپا در پایتخت قطر در فضایی «جدی» پیش می‌رود.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران چهارشنبه ۸ تیر به‌نقل از «منابع آگاه در مذاکرات» نوشت مذاکرات علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود سه‌شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، بدون نتیجه پایان یافت. این خبرگزاری نوشت:

«آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفت‌وگوها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین ۷ (مذاکرات احیای برجام) است که شامل تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای ایران است.»

تسنیم با بیان این‌که «نشست دوحه هم فعلاً تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکرات نداشته»، افزود:

«همین مسئله باعث شده است نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.»

پس از انتشار این خبر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت:

«گفت‌وگو‌ها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.»

کنعانی افزود:

«مذاکرات دو روزه هنوز به پایان نرسیده است و بعداً امروز مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا دوباره با یکدیگر دیدار خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که «مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است».

از روز سه‌شنبه، ۷ تیرماه در هتل اینترکنتیننتال دوحه، پایتخت قطر، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا آغاز شده است. مذاکراتی که در اوج بن‌بست احیای برجام در جست‌وجوی راهی برای کم کردن اختلافات میان دو طرف اصلی مناقشه است.

ایران و آمریکا همچنان به دلیل مخالفت تهران به صورت مستقیم مذاکره نمی‌کنند.

مذاکرات درباره احیای برجام همچنان قرار است در وین برگزار شود. آن‌چه اکنون در قطر اتفاق می‌افتد، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا است.

خبرگزاری «پیام اقتصاد» نوشته است که قبل از آغاز مذاکرات دوحه، نرخ دلار به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما امروز با انتشار خبر شکست زودهنگام مذاکرات قیمت دلار افزایش یافت و به کانال ۳۱ هزار تومان بازگشت.

نقاط اختلافی که در دوحه مذاکره می‌شود در وهله نخست درخواست ایران برای لغو تحریم‌های اعمال شده پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و تحریم‌های مختلف اعمال‌شده به عنوان بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا است.

در مقابل، واشنگتن می‌گوید که ایران آنچه خارج از توافق است را مطالبه می‌کند و برای آنکه این هدیه را تهران بدهد آن‌ها هم باید به نگرانی‌هایی که فراتر از توافق هسته‌ای است پاسخ دهند.

ایران همچنین خواستار تضمین‌های سیاسی، حقوقی و تجاری از طرف آمریکایی و اروپایی است تا خروج از توافق تکرار نشود.

اما واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که نمی‌تواند تضمینی به ایران بدهد که دولت بعدی آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود.

ایران همچنین خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است، اما واشنگتن می‌گوید که حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی نیازمند مذاکرات گسترده‌تری از جمله پرونده‌های دیگر است. ایران چنین پیش‌شرطی را رد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.