ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه درخواست استرداد مبارزان کرد و مخالفان اردوغان را به فنلاند و سوئد داد

بر اساس تفاهم‌نامه امنیتی با ترکیه فنلاند و سوئد متعهد شده‌اند «به درخواست‌های معلق ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی به سرعت و به طور کامل رسیدگی کنند.» دولت اسلام‌گرای ترکیه بلافاصله اقدام کرد.

وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که کشورش بر اساس توافق امنیتی با سوئد و فنلاند به دنبال استرداد ۳۳ نفر از مبارزان کرد و هواداران فتح‌الله گولن و مخالفان اردوغان از این دو کشور است.

شامگاه سه‌شنبه ۲۹ ژوئن/ ۸ تیر قبل از آغاز نشست سران ناتو در مادرید تفاهم‌نامه‌ای در ۱۰ ماده میان ترکیه، سوئد و فنلاند در مورد روند عضویت در ناتو به امضا رسید.  بر اساس این تفاهم‌نامه دو کشور شمالی متعهد شدند به کارزار ترکیه علیه گروه‌های مسلح ممنوعه مانند حزب کارگران کردستان (PKK) بپیوندند و مظنونان را به سرعت به ترکیه تحویل دهند.

پرونده شش عضو پ ک ک، شش عضو « گروه تروریستی فتح‌الله» ( FETO ) در فنلاند و پرونده ۱۰ عضو « گروه تروریستی فتح‌الله» ( FETO ) و ۱۱ عضو پ ک ک در سوئد در انتظار بررسی است.  

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه گفت:

«پس از توافق، دوباره درخواست استرداد آنها را می‌نویسیم و به سوئد و فنلاند یادآوری می‌کنیم.»

اردوغان فنلاند و به ویژه سوئد را متهم کرده بود که پناهگاه امنی برای مبارزان کرد فراهم کرده‌اند. در تفاهم‌نامه ترکیه با فنلاند و سوئد آمده است که «فنلاند و سوئد تأیید می‌کنند که پ‌ک‌ک یک سازمان تروریستی ممنوعه است.»  

فنلاند و سوئد همچنین متعهد شده‌اند که «به درخواست‌های معلق ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی به سرعت و به طور کامل رسیدگی کنند.»

در این توافقنامه همچنین آمده است که «فنلاند و سوئد متعهد می‌شوند از فعالیت‌های پ‌ک‌ک و سایر سازمان‌های تروریستی و گسترش آن‌ها و همچنین فعالیت‌های افراد مرتبط با این سازمان‌های تروریستی جلوگیری کنند.»

اتحادیه اروپا و واشنگتن هر دو پ ک ک را به عنوان یک سازمان «تروریستی» می‌شناسند.

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند روز چهارشنبه بعد از امضای تفاهم‌نامه امنیتی با اردوغان به خبرنگاران در مادرید گفت «تا آنجا که می‌دانم» در حال حاضر ترکیه هیچ درخواست استردادی به فنلاند ارائه نکرده است.

یک روز پیش از آن، رئیس جمهوری فنلاند اطمینان داده بود که بر اساس تفاهم‌نامه با ترکیه، فهرستی از افراد برای استرداد ذکر نشده و هلسینکی در استرداد افراد تابع قوانین اتحادیه اروپاست.   

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد هم گفته بود که استکهلم تابع قوانین  داخلی و بین‌المللی است و گذشته از آن هیچ شهروند دارای تابعیت سوئد را مسترد نخواهد کرد:  

«ما هرگز کسی را که شهروند سوئد است مسترد نمی‌کنیم و می‌دانم برخی از کسانی که نگران استرداد [به ترکیه] هستند شهروندان سوئدی‌اند. اما نیازی به نگرانی نیست. ما البته مانند گذشته از قوانین سوئد و قوانین بین‌المللی پیروی خواهیم کرد. این بدان معناست که اگر کسی فعالیت تروریستی انجام نمی‌دهد، نباید نگران باشد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در مادرید با جو بایدن، همتای آمریکایی خود دیدار کرد.این دو از زمان انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا به‌دلیل نگرانی‌های ایالات متحده از نقض حقوق بشر در ترکیه، روابط سردی داشتند.

جو بایدن طی اظهاراتی در آغاز این دیدار از رئیس‌جمهور اردوغان بابت آنچه برای آزادسازی صادرات غلات اوکراین در بازارهای جهانی و درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو انجام می‌دهد، قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.