ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار اعدام در ایران؛ هدف از این قتل‌های حکومتی چیست؟

آمار اعدام در ایران بار دیگر روند صعودی نگران‌کننده‌ای را به دنبال داشته و بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌‎الملل در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۴ درصد اعدام‌های کل جهان در ایران اجرا شده است. سازمان اتحاد برای ایران با همکاری زمانه، به منظور بررسی افزایش شمار اعدام در ایران، گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس با حضور فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران برگزار کرد.

براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که در تاریخ ۲۴ مه/۳ خرداد درباره صدور و اجرای احکام اعدام در سراسر جهان منتشر شد، اجرای حکم اعدام از افزایش ۲۰ درصدی و رشد ۴۰ درصدی صدور احکام مرگ در سال ۲۰۲۱ خبر می‌دهد.  

عفو بین‌الملل می‌گوید ۵۷۹ مورد اعدام در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده که نسبت به کل اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۰ یعنی ۴۸۳ اعدام، ۲۰ درصد افرایش داشته است.

سه کشور ایران، مصر و عربستان سعودی مسئول ۸۰ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در جهان‌اند که به ترتیب دست‌کم ۳۱۴، ۸۳ و ۶۵ نفر را در عرض یک‌ سال اعدام کرده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی که در سال ۲۰۲۰ جان حداقل ۲۴۶ نفر را با اعدام گرفته بود، ۲۸ درصد بیشتر دست به اعدام زده و نقش عمده‌ای در افزایش جهانی موارد ثبت‌شده اعدام داشته است. بر اساس این گزارش بیش از ۵۴ درصد از کل اعدام‌های جهان توسط جمهوری اسلامی اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش سالانه خود تأکید کرده است نه ‌تنها تعداد اعدام‌ها در سال مذاکرات سیاسی بین ایران و غرب (مذاکرات احیای برجام) بالا رفته بلکه تغییرات قانونی سال ۲۰۱۷ که برای کاهش تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر انجام شده بود، در عمل به عقب بازگشته است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران طی سال گذشته میلادی دست‌کم ۳۳۳ زندانی در ایران به چوبه‌های دار سپرده شده‌اند که از میان آنها دو کودک و ۱۷ زن هم احراز هویت شده‌اند.

در دو ماه گذشته نیز آمار اعدام در ایران روند صعودی را طی کرده است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش کرده که بامداد چهارشنبه ۸ تیر، ۱۰ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

بسیاری از این اعدام‌ها به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد و در هفته‌های گذشته نیز شاهد دوباره اعدام مخفیانه یک زندانی سیاسی کُرد به نام فیروز موسی‌لو بودیم که تاکنون پیکر این اعدام شده به خانواده‌اش تحویل داده نشده و از محل دفن او اطلاعی در دست نیست.

 علت افزایش آمار اعدام در ایران چیست؟ چرا حتی اعدام‌های جرائمی مانند متهمان مواد مخدر و قتل عمد در ایران را باید اعدام سیاسی در نظر گرفت؟ چرا جمهوری اسلامی حاضر نیست اجرای حکم اعدام را لغو کند؟ دلیل آمار بالای اعدام اقلیت‌های اتنیکی چیست؟ چگونه باید با اعدام مخالفت کرد؟

سازمان اتحاد برای ایران با همکاری زمانه، روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن / ۸ تیر اتاقی در کلاب‌هاوس با عنوان «افزایش شمار اعدام (قتل حکومتی) در ایران؛ هدف حکومت چیست؟» برگزار کردند که در این اتاق سوال‌های بالا را با فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران به بحث گذاشتند.

در این اتاق رها بحرینی، حقوق و پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور ایران، محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، فرزین کدخدایی، فعال حقوق بشر بلوچ، نسیم مقرب (صحرا)، فعال حقوق زنان، آیدا قجر، روزنامه‌نگار، رضا حاجی‌حسینی، روزنامه‌نگار، شقایق نوروزی، فعال حوزه زنان و فرزاد صیفی‌کاران، نویسنده و روزنامه‌نگار حضور داشتند.

فایل صوتی جلسه گفت‌وگو درباره اعدام در ایران را که در کلاب سازمان اتحاد برای ایران برگزار شده بود، بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.