ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجاره‌بها ۱۰۰ درصد درآمد خانوارها در تهران را می‌بلعد

با افرایش غیرقابل تحمل نرخ‌های اجاره مسکن در شهر تهران، قیمت‌ها در شهرهای اطراف نیز به‌تدریج در حال افزایش است: رهن کامل یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز در مهرشهر کرج به حدود ۴۵۰ میلیون تومان، در پردیس حدود ۲۰۰ میلیون و در پرند به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

طبق آمار رسمی در یک سال اخیر نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران ۴۶.۵ درصد بوده است. طبق آمار اردیبهشت ۱۴۰۱ نرخ اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان است. به این ترتیب به طور میانگین اجاره ماهانه یک واحد ۵۰ متری در شهر تهران ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و یک آپارتمان ۷۰ متری ۸ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان است. اگر این ارقام را به ودیعه تبدیل کنیم، به‌طور متوسط رهن کامل یک واحد ۵۰ متری در بازار اجاره شهر تهران ۲۱۱ میلیون و یک واحد ۷۰ متری ۲۹۶ میلیون تومان خواهد بود. اجاره بها در مناطق شمالی و حتی میانی شهر تهران بیش از این مقدار است و بعضا تا دو برابر آمار رسمی نرح اجاره‌بها در پایتخت است.

متغیرهایی مانند نرخ تورم، انتظارات تورمی، رشد نقدینگی و میزان ساخت و ساز بر بازار مسکن تاثیرگذار است و اجاره بها به‌عنوان تابعی از بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌نویسد در این شرایط بسیاری از مستاجران برای تهیه مسکن به بن‌بست خورده‌اند. فروش خودرو و حتی اثاثیه خانه برای فراهم کردن ودیعه و «کوچ طبقاتی» از پیامدهای رشد قیمت‌ها در بازار اجاره است که در سال های اخیر به‌خصوص از سال ۱۳۹۸ تاکنون عرصه را بر اجاره‌نشین‌ها تنگ کرده و به پدیده‌هایی مانند پشت‌بام‌خوابی، اتوبوس‌خوابی و گاراژخوابی و مانند آن نیز انجامیده است.

بر اساس آمارهای رسمی اگر تا پیش از این اجاره‌بها تا ۸۰ درصد هزینه‌های خانوارها در تهران را به خود اختصاص می‌داد. در حال حاضر این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است و به یک معنا تمامی درآمد یک خانواده به اجاره اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا به‌سبب افزایش غیرقابل تحمل اجاره‌بها بسیاری از مستاجران تهرانی، ناگزیر از پایتخت به حومه کوچ کرده‌اند. کرج، گرمدره، شهر قدس، هشتگرد، پردیس، پرند، پاکدشت، رباط کریم و بسیار دیگر از شهرهای حومه تهران به محل مهاجرت ساکنان تهران تبدیل شده و همین مساله به رشد اجاره بها در این مناطق دامن زده است.

نرخ رهن یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز در مهرشهر کرج ۴۶۰ میلیون تومان، واحد ۸۷ متری مسکن مهر در پردیس ۲۰۰ میلیون تومان، واحد ۸۷ متری مسکن مهر هفت سال ساخت در شهر جدید پرند ۱۴۰ میلیون تومان و واحد نوساز حدود ۱۶۰ میلیون تومان است.

رشد ۴۶ درصدی اجاره بها از شکست سیاست‌های حمایتی و عدم تناسب بین تعداد مستاجران و نرخ‌های اجاره با وام‌های پرداختی نشان دارد.

بر اساس آمار رسمی حدود ۹ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. در همان حال نیمی از جمعیت تهران اجاره‌نشین است و فقط در این شهر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار مستاجر زندگی می‌کند.

ایسنا می‌نویسد بسیاری از مستاجران که درخواست وام ودیعه خود را در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی به ثبت رساندند موفق به دریافت تسهیلات نشدند. مقدار اعتباری که سال گذشته برای وام ودیعه در نظر گرفته شده بود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده اما این رقم هم نمی‌تواند نیاز مبرم شهروندان به مسکن را برطرف کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.