ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راجاپاسکا سرانجام از ریاست جمهوری سریلانکا استعفا داد

در پی اعتراضات گسترده در سریلانکا به سوءمدیریت‌های اقتصادی مکرر، گوتابایا راجاپاکسا پس از فرار از کشورش وارد سنگاپور شد.

سخنگوی رئیس پارلمان سریلانکا چند ساعت پس از فرار راجاپاسکا به سنگاپور گفت،  گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری نامه استعفای خود را به رئیس پارلمان سریلانکا ارائه کرده است. معترضان سپس با وجود قانون منع آمد و شد، در کلمبو، پایتخت سریلانکا تجمع کردند، با آتش‌بازی و سر دادن شعارهایی به جشن و پایکوبی پرداختند.

به گزارش رویترز دامیتا آبیراتنه، یک فعال مدنی گفت:

«تمام کشور امروز جشن خواهند گرفت. این یک پیروزی بزرگ است.»

او با اشاره به خاندان راجاپاکسا که به مدت دو دهه بر این کشور در آسیای جنوبی تسلط داشتند، افزود:

«ما هرگز فکر نمی‌کردیم که بتوانیم کشور را از دست آنها درآوریم.»

سخنگوی رئیس مجلس اعلام کرد راجاپاکسا در ساعت‌های پایانی روز پنجشنبه استعفای خود را از طریق ایمیل ارسال کرد و این استعفا در روز جمعه پس از تایید قانونی رسمیت خواهد یافت.

راجاپاکسا روز پنجشنبه پس از فرار از کشور در سنگاپور فرود آمد. به گفته یک فرد آگاه، او با همسرش آیوما و دو تن از محافظانش با یک هواپیمای سعودی به سنگاپور سفر کرده است. یکی از مسافران این پرواز که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت گروهی از مأموران امنیتی راجاپاکسا را در کاروانی از خودروهای سیاه‌رنگ از فرودگاه خارج کردند.   

وزارت خارجه سنگاپور تایید کرد که راجاپاکسا اجازه ورود به این کشور را داشته است. اما تأکید کرد که او نه درخواست پناهندگی داده و نه به او پناهندگی اعطا شده است.  

تعداد انگشت شماری از شهروندان سریلانکایی در یکی از ورودی‌های فرودگاه تجمع کرده بودند و منتظر بودند تا خشم خود را از راجاپاکسا و بحران اقتصادی فراگیر در کشورشان ابراز کنند.

 مقامات سنگاپوری اما به معترضان هشدار دادند که تجمع حتی بیش از یک نفر، بدون اخذ مجوز از مراجع رسمی غیرقانونی‌ست.  در بیانیه‌ای که پس از ورود راجاپاکسا صادر شد، پلیس از مردم خواست تا «از قوانین محلی تبعیت کنند» و گفت: «علیه هرکسی که در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند، اقدام خواهد شد».

سریلانکا پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که اقتصاد متکی به گردشگری را تحت تأثیر قرار داد دچار بحران مالی شد.

بدهی‌های کلان و رو به رشد دولت، افزایش قیمت نفت و ممنوعیت هفت ماهه واردات کودهای شیمیایی در سال گذشته که کشاورزی را ویران کرد، بحران اقتصادی را عمیق‌تر کرده است.

بنزین در سریلانکا جیره‌بندی شده و صف‌های طولانی در مقابل مغازه‌های فروش کپسول‌های گاز تشکیل شده است. دولت برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت مدارس را تعطیل کرده و از مردم خواسته است در خانه کار کنند. نرخ تورم از ۵۴ درصد فراتر رفته و بانک مرکزی هشدار داده است که ممکن است در ماه‌های آینده نرخ تورم حتی به ۷۰ درصد برسد.

اعتراضات علیه بحران اقتصادی چندین ماه است که ادامه دارد. شنبه گذشته صدها هزار نفر از معترضان ساختمان‌های دولتی در کلمبو از جمله اقامتگاه رئیس جمهوری و نخست وزیر را تصرف کردند. سازمان‌دهندگان اعتراضات شامگاه پنجشنبه اقامتگاه رئیس جمهوری و نخست وزیر را به دولت تحویل دادند.

دولت در تلاش برای جلوگیری از ناآرامی‌های بیشتر، از ظهر پنجشنبه تا اوایل صبح جمعه به وقت محلی در کلمبو قانون منع آمد و شد اعمال کرد. رسانه‌های محلی خودروهای زرهی را نشان دادند که خیابان‌های شهر در حال گشت‌زنی بودند.

ارتش اعلام کرد که نظامیان برای محافظت از مردم و اموال عمومی حق تیر دارند.  

پلیس گفت که در درگیری بین پلیس ضدشورش و معترضان در روز چهارشنبه در نزدیکی پارلمان و دفتر نخست وزیری یک نفر کشته و ۸۴ نفر  زخمی شدند. دو تن از سربازان هم در درگیری با معترضان مجروح شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.