ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارتباطات ادعا کرد در موتور جستجوی گوگل صرفاً دسترسی به «محتویات غیراخلاقی و خشونت شدید» محدود شده است

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت سیزدهم مدعی شد که فعال شدن حالت جست‌وجوی امن در موتور جستجوی گوگل به دلیل نگرانی خانواده‌ها بوده و وزارت او با کمک اپراتورهای ارتباطی این امر را محقق کرده است.

به دنبال فعال شدن حالت جست‌وجوی امن (Safe Search) به صورت پیش‌فرض برای کاربران جستجوگر گوگل، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت سیزدهم ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در پاسخ به چرایی این اتفاق گفت که «صرفا دسترسی به محتویات غیراخلاقی و خشونت شدید محدود شده است و محدودیتی در هیچ موتور جستجوی دیگری اعمال نشده است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیات دولت درباره خبر فعال شدن قفل کودک مدعی شد که «یکی از نگرانی‌های جدی خانواده‌های ایرانی محدودیت در دسترسی به برخی محتویات است که در جمهوری اسلامی هم ممنوع هستند.» او بدون اینکه منبعی برای این ادعای خود ارائه کند تایید کرد که وزارت ارتباطات با همکاری ارائه‌دهندگان اینترنت در ایران در فعال کردن حالت جست‌وجوی امن به صورت پیش‌فرض نقش داشته است. او گفت:

«با کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فراهم کردیم که صرفا دسترسی به محتویات مستهجن، غیراخلاقی با خشونت‌ بسیار شدید توسط پلتفرم‌های جستجو از طریق اپراتورهای مخابراتی محدود شود. نه بحث قفل کودک است، نه محدودیت دیگری در موتورهای جستجو ایجاد شده است.»

از ۲۱ تیر ۱۴۰۰ برخی اپراتورهای تلفن همراه مثل همراه اول و ایرانسل و همچنین خدمات دهندگان اینترنت ثابت چون شاتل، های وب و آسیاتک حالت جست‌وجوی امن را به صورت پیش‌فرض برای کاربران جستجوگر گوگل فعال کردند. با توجه به این امر جست‌وجوی برخی محتواهای اینترنتی بدون فیلترشکن برای کاربران ایرانی ناممکن شده است.

جست‌وجوی امن حالتی است که گوگل برای کاربران زیر ۱۸ سال در نظر گرفته و با فعال کردن آن دسترسی به محتواهای نامناسب برای این محدوده سنی مسدود می‌شود.

در دوماه گذشته گروهی از نمایندگان مجلس، مسئولان حکومتی و دولتی و طرفداران طرح موسوم به صیانت در مصاحبه‌ها و نشست‌های مختلف به طور ویژه‌ای از کلید واژه‌هایی همچون صیانت از کودکان و اینترنت مخصوص کودکان به طور گسترده‌ای استفاده کرده بودند.

 به نظر می‌رسد که هم‌زمان با ایجاد این محدودیت تازه حاکمیت بار دیگر به سراغ طرح‌ شکست خورده الزام کاربران به استفاده از پلتفرم‌های بومی برود. در جلسه شورای عالی فضای مجازی که سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به ریاست سیدابراهیم رئیسی تشکیل شد، تصمیم گرفته شد که خدماتی از قبیل مرورگر‌های داخلی و موتور‌های جستجوی داخلی راه‌اندازی شوند. در این جلسه اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی تصمیم گرفتند که ارائه خدمات دولت روی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی افزایش یابد و خدماتی از قبیل مرورگرهای داخلی و موتورهای جستجوی داخلی نیز راه‌اندازی شوند. از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ تا به امروز، این چندمین‌بار است که بخش‌هایی از حاکمیت تصمیم به تبلیغ و الزام کاربران به استفاده از حستجوگر بومی می‌گیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.