ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار قربانیان سیل: ۵۶ نفر کشته شدند، ۲۸ نفر گم شده‌اند

تخریب محیط‌زیست و ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها بارش‌های سیلابی را در ایران خسارت‌بار و ویرانگر کرده است. مسئولان دولتی می‌گویند تا به حال ۵۴ نفر در سیل گم شده‌اند یا جانشان را از دست داده‌اند.

سیل جان دستکم ۵۶ نفر را در استان های مختلف ایران گرفته است و عملیات امداد و نجات برای یافتن گم شدگان ادامه دارد.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات ایران صبح هشتم مرداد گفت پیکر ۱۸ مفقودی امام زاده داوود پیدا شده اما جستجو برای یافتن پیکر مفقودی ها در زرین دشت فیروزکوه ادامه دارد. به گفته او تا به حال ۲۸ مفقودی ثبت شده است.

سیل از آغاز مرداد امسال دستکم ۲۱ استان ایران را در بر گرفته است. موج دوم سیل عصر ششم مرداد شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس را درنوردید. استاندار تهران در روز هفتم مرداد شمار جان باختگان سیل در فیروزکوه را ۹ نفر اعلام و شمار گم شدگان را ۱۶ نفر اعلام کرده بود.

ولی پور صبح هشتم مرداد گفت که عملیات برای یافتن پیکر ۵ تن از گم شدگان در زرین دشت همچنان ادامه دارد.

به گفته او جمعیت هلال احمر ۳۵۰۰ تن از سیل‌زدگان را «اسکان اضطراری» و ۱۵۰۰ نفر را از سیل‌زدگی و آب گرفتگی نجات دادند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است در روزهای آینده تا دهم مرداد ماه دیگر استان‌های ایران هم با بارش شدید و خطر سیل گرفتگی روبرو شوند.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات شامگاه هفتم مرداد در یک اطلاعیه نسبت به احتمال وقوع سیل در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان هشدار داد و از مسافران خواست با توجه به بارندگی و سیل در برخی استان‌های کشور و خسارت وارد به بعضی بناها و زیرساخت‌های گردشگری، قبل از سفر نسبت به امکان سفر، اطمینان و تمهیدات لازم را داشته باشند.

بنا بر اعلام این مرکز طی دو روز آینده شدت بارش‌ها در استان‌های یزد، فارس، کرمان و نیمه‌شرقی تهران بیشتر خواهد بود.

استان های یزد و فارس در روزهای گذشته با سیل روبرو شده‌اند. استان سیستان و بلوچستان هم وضعیتی مشابه داشته است. مسئولان دولتی هنوز رقم مشخصی از خسارت مالی سیل اعلام نکرده اند.

نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی در توضیح خسارت‌های سیل در حوزه انتخابیه خود گفت: «خسارات زیادی به زمین های کشاورزی، منازل، راه های روستایی و محورهای ترانزیتی وارد شده است.»

به گفته اسماعیل حسین زهی، جاده ترانزیتی بین سیستان بلوچستان به کرمان نیز از بین رفته است.

۱۸ استان در حالت آماده‌باش

موج سیل در استان‌های ایران از میانه هفته قبل آغاز شد. فارس، یزد، تهران، سیستان و بلوچستان شاهد سیل ویرانگر بودند. سازمان هواشناسی نسبت به بارش های شدید و احتمال وقوع سیل در ۱۸ استان هشدار داده است و نیروهای امداد و نجات در این استان ها به حالت آماده باش درآمده‌اند.

بنا بر اعلام منابع دولتی در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان در روزهای گذشته شاهد بارندگی های شدید و گاه سیلابی بودند؛ پدیده‌ای جوی که مونسون نامگذاری شده است. این بارش‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مونسون پیش از این بخش‌های از هند و پاکستان را در بر گرفته بود. در پاکستان دستکم ۳۷۵ تن جانشان را از دست دادند.

محمدرضا شیرغلامی، رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی یزد پیشتر در توضیح سیلابی و خسارت بار بودن باران های موسمی گفته بود:

«به نظر می‌رسد با چاشنی گرمایش زمین و تغییر اقلیم، رفتار مونسون امسال به شکل تقریبا استثنایی تغییر کرده و موجب بارش‌های فراسنگین در قسمت‌های وسیعی از نیمه جنوبی کشور می‌شود. با توجه به خشکی بیش از حد زمین و نبود پوشش گیاهی مناسب در این مناطق، بارش‌های رگباری شدید می‌تواند منجر به جاری شدن روان‌آب و حتی سیلاب در برخی نقاط شود.»

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز از بین رفتن پوشش گیاهی و ساخت و ساز در مسیر مسیل ها را از اصلی‌ترین علت‌های ویرانگر بودن سیل در ایران دانست. او گفت:

«ما مساحت رودخانه‌ها را اشغال کرده‌ایم، اطراف آن‌ها را ویلاسازی کرده‌ایم، گذر آب را تنگ کرده‌ایم و رودخانه‌های طبیعی را به کانال تبدیل کرده‌ایم. این‌ها باعث می‌شود، در زمانی که شدت بارش‌ها زیاد است، آب‌ها دیگر در آن فضای تنگ جا نگیرند و وارد محیط شهری و روستایی شوند. از سوی دیگر بافت قوی خاک با چرای بی‌رویه دام و کشیدن جاده‌های بسیار زیاد در مراتع طبیعی و تغییر کاربری‌ها، از بین رفته و وضعیت طبیعی خاک را بر هم زده‌ایم. خاک تفتیده و خشک به راحتی گل‌آلود می‌شود و باران گل‌آلود هم کمتر به زمین نفوذ می‌کند و باعث چنین خسارت‌هایی می‌شود.»

سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرده است بارش های سیلابی در روزهای آینده – حداقل تا دهم مرداد- ادامه داشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.