ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات بهائیان بازداشت‌شده را به «جاسوسی» و «ترویج بی‌حجابی» متهم کرد

یک روز پس از حمله نیروهای امنیتی در چند شهر به خانه شماری از بهائیان و بازداشت چندین نفر از آن‌ها، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اعضای هسته‌ مرکزی حزب جاسوس بهائیت» را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، وزارت اطلاعات دوشنبه ۱۰ مرداد اطلاعیه‌ای در ارتباط با بازداشت اخیر جمعی از بهائیان منتشر و بازداشت‌شدگان را به جاسوسی برای اسرائیل متهم کرد.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود آورده است:

«متهمان بازداشت‌شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباطِ تشکیلاتی بودند.»

این اطلاعیه افزوده است:

«کانون پیش‌گفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقه‌ ضاله‌ بهائیت در ایران را تحت عنوان "خط تبلیغ تهاجمی" و مأموریت ویژه‌ جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه‌ بازداشت‌شده ابلاغ کرده بود.»

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود دغدغه‌های کنونی جمهوری اسلامی را یک‌جا گردآوری کرده و «بهائیت» و «حزب» و «کانون» و «جاسوسی» و «بی‌حجابی» و «نفوذ آموزشی» را در هم آمیخته و گفته است، «کانون موسوم به بیت‌العدل» در «تبلیغ گسترده» بهائیت و «نفوذ در محیط‌های آموزشی در سطوح مختلف و به‌طور خاص مهدکودک‌های سراسر کشور» نقش داشته و افراد بازداشت‌شده، «ملاقات‌های متعددی با کادر مرکزیت حزب صهیونیستی در خارج از کشور داشته و گزارشِ عملکرد نوبه‌ای پیرامون مأموریت‌های پیش‌گفته به‌ویژه ترویج سازمان‌یافته‌ بی‌حجابی در ایران را به مرکز توطئه‌ مستقر در فلسطین اشغالی» ارائه می‌دادند.

«بیت‌العدل اعظم»، شورای بین‌المللی دیانت بهائی و متشکل از ۹ عضو است. اعضای تمامی محفل‌های بهائی در همه کشورها اعضای این شورا را هر پنج سال یک بار انتخاب می‌کنند. از زمان اولین انتخابات «بیت‌‌العدل‌ اعظم» در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۳ میلادی)، این شورا، جامعه جهانی بهائی را هدایت می‌کند.

در روزهای اخیر دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای مقابله با مسئله «بی‌حجابی» نیز از چند نفر از زنان مخالف حجاب اجباری، از جمله سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار اعترافات اجباری گرفته است. پخش این اعترافات اجباری با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در هفته‌های اخیر مدام «جاسوس‌های صهیونیستی» بازداشت می‌کند، افزوده است که «با عزم و اراده‌ جدی به وظیفه‌ خود در قبال عوامل جاسوسی و هجمه به دین و فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی کشور و مزدوران رژیم اشغالگر قدس عمل خواهد کرد».

فعالان حقوق بهائیان در ایران، روز گذشته یکشنبه ۹ مرداد اعلام کردند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اقدامی هماهنگ به خانه شماری از بهائیان در دست‌کم تهران، کرج، قزوین، مشهد، گنبد، شیراز و ساری یورش بردند، وسایل شخصی آن‌ها را ضبط و شماری را نیز بازداشت کردند.

در تهران، مأموران مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی را بازداشت و خانه‌های شخصی نیما و نازیلا حقار را تفتیش کردند. آن‌ها در کرج عفیف نعیمی و سامان استوار را بازداشت و خانه‌های شخصی سابین یزدانی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی، سارا شعبان‌پور، نصیر هروی، بیتا ممتازی، ژینا اخترخاوری و پویا صراف را تفتیش کردند.

نیروهای امنیتی در ساری بهروز رحمانی و همسرش سها رحمانی را با خود به مکانی نامعلوم منتقل کردند و در تفتیش خانه نوید میثاقی وسایل شخصی او را ضبط کردند. تفتیش و ضبط وسایل در مشهد برای هدیه غیابی، شادی خاصه و فریده هدایتی رخ داد و در شیراز احسان جابری و بهار بنگاله و راحله کشانی تجربه مشابهی از سر گذراندند.

آزادی یقینی و افسانه تشکر، ساکنان بهائی گنبد، و شفق فهندژ، افسون مودی، شکیب معصومی، ندا طائفی و شقایق پورعنایتی، ساکنان بهائی گرگان با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌ها و ضبط وسایل شخصی‌شان مواجه شدند.

در شیراز همچنین سیامک هنرور و سعید اتحاد، دو شهروند بهائی جهت تحمل دوران محکومیت ۳۱ ماه و ۱۶ روز خود، به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ بازداشت کرده بودند.

این نخستین بار نیست که بهائیان در ایران سرکوب می‌شوند. بهائیان ایران بزرگترین اقلیت دینی غیرمسلمان این کشور هستند که دهه‌هاست در معرض سرکوب و آزار و اذیت قرار دارند.

تیرماه سال جاری، جامعه جهانی بهائی در تازه‌ترین گزارش خود درباره نقض حقوق شهروندان بهائی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی شدن دست‌کم ۴۴ بهائی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.