ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان؛ آمادگی برای عملیات نظامی

رسانه دولتی چینی تمرین‌ نظامی در شش منطقه اطراف تایوان را به عنوان تمرینی برای یک عملیات جنگی واقعی توصیف کرد. عملیاتی که به تعبیر چینی‌ها قرار است جزیره تایوان را به «سرزمین اصلی» ملحق کند.

ساعاتی پس از خروج نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، چین رزمایش‌های نظامی دریایی و هوایی گسترده‌ای را در اطراف جزیره خودگردان تایوان آغاز کرده است.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که رزمایش‌های آتش واقعی در شش منطقه اطراف تایوان در ظهر به وقت محلی  آغاز شد و تا میانه روز ۷ اوت / ۱۶ مرداد ادامه خواهد داشت.

چین رزمایش‌های نظامی خود را از سه شنبه شب پس از ورود پلوسی آغاز کرد و بعداً مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی تلافی‌جویانه را در پاسخ به سفر پلوسی اعلام کرد.

فعالیت‌های نظامی روز چهارشنبه ادامه یافت و تایوان گفت این رزمایش‌ها قوانین سازمان ملل را نقض می‌کند، تجاوز به فضای سرزمینی این کشور است و به محاصره هوایی و دریایی تبدیل شده است.

روز پنجشنبه، وزارت دفاع ملی تایوان، فعالیت‌های نظامی چین را «غیر منطقی» و با هدف «تغییر وضعیت موجود و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای» توصیف کرد.

پکن ادعا می‌کند تایوان بخشی از چین است و استفاده از زور برای کنترل جزیره را رد نکرده است.

ایالات متحده، در حالی که روابط دیپلماتیک رسمی با چین دارد، از سیاست «ابهام استراتژیک» در مورد تایوان پیروی می‌کند و طبق قانون موظف است که ابزار دفاع از خود را در اختیار جزیره قرار دهد.

روز پنجشنبه، گلوبال تایمز، یک روزنامه دولتی در چین، این تمرینات را به عنوان تمرینی برای «عملیات‌(های) اتحاد مجدد» توصیف کرد.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی در چین به گلوبال تایمز گفت: «در صورت وقوع یک درگیری نظامی در آینده، این احتمال وجود دارد که رزمایش‌هایی که در حال حاضر تمرین می‌شوند، مستقیماً به عملیات‌های رزمی تبدیل شوند».

این روزنامه گزارش داد که ارتش چین قصد دارد توپخانه‌های دوربرد مستقیم را در تنگه تایوان مستقر کند.

تایوان در حالت آماده باش

بخش‌هایی از شش منطقه‌ای که پکن اعلام کرده است تمرینات نظامی در آنها برگزار می‌شود، در داخل آب‌های سرزمینی تایوان قرار دارند.

این جزیره قبلاً به شرکت‌های کشتیرانی و خطوط هوایی هشدار داده است که از تردد در این مکان‌ها اجتناب کنند.

وزارت دفاع تایوان گفت که نیروهای مسلح در حالت آماده باش هستند و از نزدیک فعالیت‌های ارتش چین را زیر نظر دارند.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفت تایوان توان رزمی و دفاعی خود را حفظ می‌کند در حالی که به دنبال تشدید تنش و تعمیق اختلافات نیست.

پیش‌تر فاش شده بود که پهپادهای مشکوک چینی بر فراز جزایر کینمن در قلمرو تایوان و در سواحل جنوب شرقی چین به پرواز درآمده بودند و تایوانی‌ها برای دور کردن آنها شلیک پدافندی انجام داده‌اند.

گروه هفت کشور توسعه یافته نسبت به واکنش چین به سفر پلوسی ابراز نگرانی کرده و خواستار آرامش شد و گفت که اقدامات جمهوری خلق چین خطر تشدید غیرضروری تنش را در پی دارد.

در بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ آمده است: «هیچ توجیهی برای استفاده از سفر پلوسی به عنوان بهانه‌ای برای فعالیت نظامی تهاجمی در تنگه تایوان وجود ندارد. سفرهای بین المللی برای قانونگذاران کشورهای ما امری عادی است. واکنش تنش‌آمیز جمهوری خلق چین خطر افزایش تنش‌ها و بی‌ثباتی در منطقه را به همراه دارد.»

وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) هم نگرانی خود را از این که تنش فزاینده در اطراف تایوان می‌تواند منجر به «اشتباه محاسباتی» شود، ابراز کردند و خواستار «حداکثر خویشتن داری» شدند.

سفر پلوسی اولین دیدار رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان بود. در ۲۵ سال گذشته تنها سه سیاستمدار ارشد ایالات متحده به تایوان سفر کرده‌اند. پکن تهدید کرده بود که در صورت ادامه این دیدار، «عواقب جدی» خواهد داشت.

آخرین بحران بزرگ در تنگه تایوان در سال ۱۹۹۶ و در آستانه انتخاب مجدد لی تنگ هوی به ریاست‌جمهوری رخ داد. لی تنگ هوی روابط گرم و گسترده‌ای با آمریکا داشت و یک سال قبل از انتخابات از ایالات متحده بازدید کرده بود.

چین از آن زمان نیروهای مسلح خود را به شکل گسترده‌ای مدرن کرده است، اولین ناو هواپیمابر خود را ساخته و تسلیحات مافوق صوت را آزمایش کرده است. این پیامی است که چین به صورت همزمان به تایوان و آمریکا ارسال می‌کند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.