ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های ایرانی خواسته‌های اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام را باز هم تکرار کردند

در پی از سرگیری مذاکرات احیای برجام دو مقام جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با رویترز بار دیگر بر لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و ضمانت اجرایی برای لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا تأکید کردند و طرح جوزپ بورل برای حل بن‌بست مذاکرات را راضی‌کننده ندانستند.

خبرگزاری دولتی ایرنا پنج‌شنبه ۱۳ مرداد گزارش داد که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در وین با دیدار میان علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، از سر گرفته شد.

این مذاکرات پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، انجام می‌شود.

هم تهران و هم واشنگتن چشم‌انداز دستیابی به موفقیت در این دور از مذاکرات را ناچیز جلوه داده‌اند، در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده است که جایی برای سازش‌های عمده دیگر باقی نمانده است.

باقری کنی با نشان دادن انعطاف کمی برای حل و فصل مشکلات باقیمانده، مسئولیت مصالحه را برعهده کاخ سفید گذاشت و در توییتی گفت ایالات متحده باید «بلوغ نشان دهد و مسئولانه عمل کند».

یک مقام بلندپایه ایرانی روز پنج‌شنبه به رویترز گفت:

«ایران انعطاف کافی از خود نشان داده است. اکنون بایدن باید تصمیم بگیرد. ما پیشنهادهای خود را داریم که در مذاکرات وین مورد بحث قرار خواهد گرفت، از جمله لغو تدریجی تحریم‌ها علیه سپاه.»

این در حالی است که محمد مرندی، مشاور و عضو هیئت ایران در دور جدید مذاکرات احیای برجام یک‌شنبه ۹ مرداد ادعا کرده بود که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها را به‌عنوان پیش‌شرط بازگشت به تعهدات برجامی مطرح نکرده است.

او گفته بود خروج نام سپاه از فهرست تحریم‌ها «همیشه مطرح بوده اما این‌که ایران خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی و تحریم را به‌عنوان پیش‌شرط ایران برای توافق مطرح کند، اصلا چنین چیزی مطرح نبوده و این موضوع صحت ندارد.»

از دیگر موارد مناقشه می‌توان به درخواست تهران از واشنگتن برای دادن ضمانت‌هایی مبنی بر این‌که هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا نتواند از توافق برجام خارج ‌شود، اشاره کرد. اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند این قول را بدهد زیرا برجام یک تفاهم سیاسی غیرالزام آور است، نه یک معاهده الزام‌آور قانونی.

با این حال یکی دیگر از مقام‌های ایرانی بار دیگر بر این موضع تأکید کرد و به رویترز گفت:

«اگر می‌خواهند برجام را احیا کنند، واشنگتن باید منافع اقتصادی ایران را تضمین کند و این تنها نباید تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن باشد.»

پیش از این نیز مذاکرات احیای برجام عمدتاً به دلیل خواسته‌ تهران مبنی بر خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و امتناع آمریکا از انجام این کار شکست خورد.

برای غلبه بر این بن‌بست، جوزپ بورل در ماه ژوئیه پیش‌نویس متن جدیدی را پیشنهاد کرد که دو مقام ایرانی گفتند تهران از آن «راضی نیست».

تهران همچنین اصرار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران را کنار بگذارد و نسبت به گزارش آژانس مبنی بر این‌که تهران در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده خود توضیح نداده است، اعتراض کرده است.

روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با جوزپ بورل گفت کشورش به بازگشت متقابل به برجام پایبند است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت بلینکن از تلاش‌های بورل برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در مورد دور جدید مذاکرات احیای برجام گفت:

«ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است. پیشنهاد جدید بورل که بهترین نتیجه ممکن است، بر اساس متن توافق ماه مارس است. او از ما دعوت کرده است که این هفته به وین بیاییم تا ببینیم آیا امکان دستیابی به توافق بر این اساس وجود دارد یا خیر.»

این مقام آمریکایی افزود:

«برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم‌اکنون انتظارات کلی ما کم است. با این حال، ما برای حمایت از تلاش‌های بورل، به دعوت او پاسخ مثبت داده‌ایم.»

وب‌سایت پولیتیکو به‌نقل از منابع آگاه نوشته است که نباید انتظار زیادی از مذاکرات داشت. این منابع هشدار داده‌اند که هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد موفق بودن مذاکرات زود است. هنوز شماری از اختلاف‌ها باقی است که باید حل‌وفصل شوند و معلوم نیست که ایران موضع خود را تغییر داده است یا خیر.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه به‌نقل از میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه نوشت:

«امیدوارم که این آخرین دور مذاکرات باشد. ما در واقع به خط پایان بسیار نزدیک هستیم و نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز دریغ کنیم.»

اولیانوف افزود هیچ‌کس نمی‌داند دست‌یابی به توافق نهایی چقدر زمان می‌برد.

علی باقری کنی که ریاست هیئت جمهوری اسلامی را برعهده دارد صبح امروز وارد اتریش شد و پس از دیدار با میخائیل اولیانوف در ساختمان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، راهی هتل کوبورگ، محل مذاکرات شد و با انریکه مورا ملاقات کند.

باقری پیش از آغاز مذاکرات گفت:

«ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.»

او افزود:

«ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.