ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بعد از کشته شدن ۴۴ نفر، اسرائیل و جهاد اسلامی برای آتش‌بس توافق کردند

پس از سه روز تبادل آتش و مرگ دستکم ۴۴ نفر، جهاد اسلامی و اسرائیل برای آتش‌بس به توافق رسیدند. نماینده سازمان ملل آتش‌بس را شکننده توصیف کرده است.

جنبش جهاد اسلامی و اسرائیل برای آتش‌بس به توافق رسیدند.

محمد النهدی، یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی که دور تازه حملات اسرائیل به بهانه کشتن رهبران این گروه انجام شد، بامداد دوشنبه ۱۷ مرداد/ ۸ اوت گفت برای آتش‌بس بر اساس طرح پیشنهادی مصر توافق شده است.

پیش از او یائیر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل که خود را برای رقابت با بنیامین نتانیاهو آماده می‌کند، گفته بود با تحقق اهداف از پیش تعیین شده اسرائیل، نیازی به ادامه عملیات نیست.

آتش بس از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه ۷ اوت به وقت محلی آغاز شده است. اما هر دو طرف به تهدیدهای خود ادامه می‌دهند و گفته‌اند که هر گونه اقدام خشونت‌آمیز را با خشونت پاسخ خواهند داد.

به گفته النهدی بر اساس طرح پیشنهادی مصر قرار است دو تن از اعضای بازداشت شده جهاد اسلامی آزاد شوند. خلیل عواوده و باسم السعدی دو عضو برجسته جهاد اسلامی هستند که این گروه خواستار آزادی آن‌ها شده است.

مصر در بیانیه‌ای گفته برای آزادی عواوده که در اعتصاب غذا است و انتقال او به مراکز درمانی تلاش می‌کند، اما نشانی از نام السعدی که به تازگی بازداشت شده است، در میان نیست. بازداشت او آغاز دور تازه حملات هوایی اسرائیل به غره بود.

منابع اسرائیلی تا به حال توافق برای آزادی این دو زندانی را تأیید نکرده‌اند.

اسرائیل از جمعه پنجم اوت با عنوان «پیشگیری از عملیات جهاد اسلامی» غزه را هدف حملات راکتی قرار داد. بنا بر ادعای منابع اسرائیلی و تأیید جنبش جهاد اسلامی در جریان این حملات دو تن از رهبران جهاد اسلامی کشته شدند.

در مقابل جنبش جهاد اسلامی نیز چندین راکت به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل پرتاب کرد اما بنا بر گفته منابع اسرائیلی ۹۸ درصد آنها از سوی گنبد آهنین رهگیری شدند و تلفات انسانی به بار نیاوردند.

علاوه بر دو عضو جها اسلامی، ۴۲ تن دیگر از جمله شش کودک جانشان را در حملات شبانه از دست دادند که نیمی از آن‌ها غیرنظامی بودند. دستکم ۳۵۰ غیرنظامی هم زخمی شدند.

همچنین این حملات موجب تخریب ساختمان‌های بسیاری در کرانه متراکم غزه که بیش از دو میلیون نفر را در خود جای داده، شده است. شهرداری غزه گفته است که از امروز آواربرداری را آغاز می‌کند.

غزه محاصره شده از سوی اسرائیل و مصر هنوز نتوانسته آثار حملات پیشین اسرائیل در سال گذشته را از بین ببرد و آنطور که مدیر وب سایت انتفاضه الکترونیک که اخبار نقض حقوق فلسطینیان را رصد می‌کند، گفته تا بیاید آثار این حملات را از بین ببرد، حملات تازه‌ای شروع می‌شود. علی ابونیمه گفت:

«آتش بس متأسفانه شکننده است. این [حمله اسرائیل] قرار است دوباره اتفاق بیافتد. نمی‌توانم بگویم که برای یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک دیگر خواهد بود. اسرائیل از مصونیت و حمایت برخوردار است. نگاه کنید با سلاح‌های تحویل شده از اروپا و آمریکا به غزه حمله کرده است.»

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که حمله تل آویو به غزه را با عنوان «حق دفاع مشروع» توصیف و از آن حمایت کرده بود، از آتش‌بس استقبال و از میانجیگری مصر تشکر کرد. او خواستار تحقیقات در باره «تراژدی کشتار غیرنظامیان» شد.

بایدن ماه قبل- ژوئیه- به اسرائیل رفت و در آنجا گفت که هیچ‌گاه روابط میان واشنگتن و تل آویو اینقدر نزدیک و تنگاتنگ نبوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل هم از آتش‌بس استقبال کرد. تور ونسلند در توییتر آتش‌بس را شکننده توصیف کرد و گفت که بر تعهدات خود برای پایان دادن به تنش، تضمین امنیت جمعیت غیرنظامی و پیگیری پرونده اسرای فلسطینی پایبند است.

اسرائیل می‌گوید که در جریان حملات اخیر چند تن از اعضای جنبش جهاد اسلامی را دستگیر کرده است. پیش‌تر نیز باسم السعدی، از اعضای این گروه بازداشت شده بود. پس از دستگیری باسم السعدی، اسرائیل تمامی راه‌های ورود و خروج به غزه را مسدود کرد و مدعی شد که جهاد اسلامی به دنبال انتقام بازداشت این عضو خود، قصد دارد به غیرنظامیان اسرائیلی حمله کند.

خشونت در سرزمین‌های اشغالی در یک سال اخیر به‌دلیل تداوم سیاست‌های شهرک‌سازی و بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین خود افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.