ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش غیرمستقیم ابراهیم رئیسی به نوشته میرحسین موسوی

رسانه‌های وابسته به سپاه از زبان نمایندگان مجلس خواستار «توبه» میرحسین موسوی شدند و نوشتند که او «از حالت عادی خارج شده» و دیگران از او «استفاده ابزاری» می‌کنند. ابراهیم رئیسی هم غیرمستقیم به سخنان او که حسین همدانی را «سردار بی‌افتخاری که جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شد» واکنش نشان داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت غیرمستقیم به نوشتار میرحسین موسوی در ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز واکنش نشان داد.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، رئیسی ۱۹ مرداد در جلسه هیئت وزیران نظامیان کشته شده ایران در سوریه را «پاسداران حریم اسلام» نامید که به گفته او «در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند».

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارش کرده است رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی)، در این جلسه «یاد» قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در عراق به دست آمریکا ترور شد و حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس که در سوریه کشته شد، را «گرامی داشت». او گفت:

«شهدای مدافع حرم از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام‌اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.»

جمهوری اسلامی ایران نظامیانی را که برای دفاع از رژیم بشار اسد به سوریه اعزام شدند، «مدافع حرم» می‌خواند.

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی است، به تازگی در مقدمه‌ای که برای ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز نوشته است، حسین همدانی از نظامیان کشته شده ایران در سوریه را «سردار بی‌افتخاری» خوانده بود که «جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شد».

حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود که در سال ۱۳۹۴ به «استخدام اراذل و اوباش» برای سرکوب معترضان در سال ۱۳۸۸ اذعان کرده بود.

همدانی که مهر ۱۳۹۴ در سوریه کشته شد، پیش از آن خواستار صدور حکم اعدام برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات شده بود.

موضع‌گیری ابراهیم رئیسی، اگرچه به صورت غیرمستقیم، نخستین واکنش یک مقام رسمی به نوشتار تازه میرحسین موسوی است که در آن با خطابی غیرمستقیم به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم به صراحت نوشته اگر بحث جانشینی موروثی صحت ندارد، چرا آن را تکذیب نمی‌کند.

رسانه‌های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی ایران اما ۱۸ مرداد، پس از انتشار نوشته میرحسین موسوی، به او حمله کردند و از سیاسیونی که به او نزدیک هستند خواستند «مرزبندی صریح و مشخص» با او داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «تحلیلگران» بدون نام مدعی شد که از میرحسین موسوی استفاده ابزاری شده و نوشت:

«آنها که ادامه حصر موسوی را ابزار بهتری برای خود می‌بینند بار دیگر او را در مسیری قرار دادند که نتیجه آن از پیش مشخص است.»

این خبرگزاری مدعی شد از مدت‌ها پیش، «اقداماتی تسهیل‌گرانه برای حصر در نظر گرفته شده بود».

خبرگزاری فارس، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران هم با انتشار مجموعه گزارش‌هایی در باره «عاشورای ۸۸» از زبان فعالان سیاسی اصولگرا و نمایندگان مجلس خواستار برخورد شدیدتر با میرحسین موسوی شد.

روزنامه کیهان متعلق به حسین شریعتمداری نیز میرحسین موسوی را «پیرمرد متوهم»، «رهبر فرقه فتنه ۸۸» و «فتنه‌گر ساده‌لوح» خطاب کرد و نوشته او را «وهن‌آلود و سخیف» نامید.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی خواستار «توبه» موسوی شد و گفت فکر می‌کند «موسوی از حالت عادی خارج شده و وضعیت خاصی دارد که چنین سخنانی یا منتسب به او یا توسط خودش، منتشر می شود».

منصور آرامی دیگر نماینده مجلس هم بدون اینکه نامی از میرحسین موسوی ببرد، او را مشکل امنیتی دانست که با نگاه سیاسی نمی‌توان با آن برخورد کرد. او گفت:

«ایجاد اختلاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی یک موضوع امنیتی است، نباید به این موضوعات از منظر سیاسی نگاه کرد.»

میرحسین موسوی در نوشتار خود اقدام مداخله گرایانه جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه را «جرائم ننگین» خوانده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nashenas

    درود بر شما.‌ صحبتهای ابراهیم رییسی، واکنش غیرمستقیم یا مستقیم به نوشتار میرحسین نبود؛ این صحبت‌ها به مناسبت فرارسیدن روز شهدای مدافع حرم ایراد شده بود.