ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلافات شیعیان در عراق بالا می‌گیرد: مخالفت «چارچوب هماهنگی» با انحلال پارلمان

مقتدی صدر از دستگاه قضایی عراق خواسته بود تا پارلمان را تا پایان هفته آینده منحل کند. «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» در واکنش گفته است نباید در مسیر انجام وظایف قانونی پارلمان سنگ‌اندازی کرد. این گروه همچنین خواهان تشکیل سریع دولت شد. تظاهراتی را هم برای دفاع از «نهادهای مشروع حکومت» ترتیب داده‌اند.

تقابل نیروهای شیعه در عراق همچنان ادامه دارد. در یک سو مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و روحانی پرنفوذ قرار دارد که در انتخابات ماه اکتبر گذشته پیروز شد اما موفق نشد «دولت اکثریت» را تشکیل دهد، و در سوی دیگر «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» که بیشتر ائتلاف‌های شرکت‌کننده در آن از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند. این گروه در انتخابات اکتبر شکست خورد اما چون فراکسیون صدر در یک حرکت اعتراضی از پارلمان خارج شد، اکثریت شیعیان در پارلمان را به‌دست گرفت. در عراق پست نخست‌وزیری سهمیه شیعیان است.

در آخرین چالش‌ها میان نیروهای شیعه، هفته گذشته مقتدی صدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود و در پی آن نوری المالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون»، از گروه‌های حاضر در «چارچوب هماهنگی»، گفت «انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و تغییر نظام جز با بازگشت به برگزاری جلسات پارلمان امکان‌پذیر نیست». مقتدی صدر نیز روز گذشته چهارشنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت در واکنش به این سخنان از دستگاه قضایی عراق خواست پارلمان این کشور را تا پایان هفته آینده منحل کند.

پس از اعلام درخواست روز گذشته مقتدی صدر از قوه قضاییه، «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» نشستی برگزار کرد و در بیانیه‌ای بر لزوم «احترام به دستگاه قضایی عراق و پارلمان» تأکید و با هرگونه تعرض به این نهادهای حکومتی و «جلوگیری از انجام وظایف قانونی آن‌ها» مخالفت کرد.

«چارچوب هماهنگی» در بیانیه خود گفت:

«حاضران در این نشست شماری از مسائل سیاسی و در رأس آن روند گفت‌وگوهای کنونی با سایر نیروهای ملی برای تسریع در انجام اقدامات قانونی و تسریع در تعیین تکلیف نامزد ریاست جمهوری و تشکیل دولتی خدمتگزار که مشکلات خدماتی و امنیتی کشور را حل کند، بررسی کردند.»

«چارچوب هماهنگی»، همچنین عراقی‌های معتقد به قانون اساسی را به ایستادگی برای «تشکیل دولت و دفاع از روند دموکراتیک» دعوت کرد.

همزمان با نشست رهبران «چارچوب هماهنگی» گروهی نیز با عنوان «کمیته تشکیلاتی حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومت» تشکیل شد و مردم عراق را به برگزاری تظاهرات در برابر منطقه سبز بغداد، محل ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها، دعوت کرد.

این کمیته بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از ضرورت همراهی «برای دفاع از نهادهای قضایی و قانون‌گذاری حکومت و به‌منظور تسریع در تشکیل دولت خدمات‌محور ملی با اختیارات کامل» سخن گفت.

این کمیته همچنین نسبت به بحران‌های کشور و «هرگونه آشوب و تلاش برای برهم‌زدن مسالمت اجتماعی» هشدار داد.

قرار است راهپیمایی «کمیته تشکیلاتی حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومت» با عنوان «ملت حامی حکومت است»، فردا جمعه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت برگزار شود.

نیروهای شیعه عراق که مورد حمایت ایران هستند پیش از این، از پیشنهاد مقتدی صدر مبنی انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی استقبال کرده اما آن را مشروط به توافق همگان، تأمین امنیت و تعطیل نکردن فعالیت‌ نهادهای حکومتی دانسته بودند.

با گذشت ۱۰ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر سال گذشته، این کشور هنوز نتوانسته است دولت جدید را تشکیل دهد و هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری تعیین نشده‌اند. هفته گذشته در پی مخالفت مقتدی صدر با محمد شیاع السودانی، کاندیدای «چارچوب هماهنگی» برای پست نخست‌وزیری، طرفداران صدر ساختمان پارلمان را به اشغال خود در آوردند. جمعه گذشته نیز طرفداران او نماز جمعه برگزار کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.