ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی توافق ناتو، سوئد با استرداد یک نفر به ترکیه موافقت کرد

چند هفته پس از آن‌که در ازای توافق ناتو، ترکیه خواستار استرداد شماری از شهروندان ترکیه‌ای از سوئد و فنلاند شده بود، دولت سوئد یک مرد جوان را به ترکیه بازگرداند.

دولت سوئد اعلام کرد که یک مرد ۳۰ ساله را که به دلیل «کلاهبرداری» تحت تعقیب است به ترکیه تحویل می‌دهد.

این اقدام نخستین مورد استرداد از زمانی است که ترکیه خواستار بازگرداندن تعدادی از افراد در ازای پذیرش درخواست رسمی عضویت سوئد در ناتو، شد.

در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه‌ رسماً‌ درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. ترکیه اما با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرد. دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرد که پیش از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و سایر گروه‌های وابسته به این حزب را محکوم کنند. خواسته‌های امنیتی ترکیه از فنلاند و سوئد هم عبارت بودند از «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ‌ک‌ک و کردهای شمال سوریه.

پس از انجام مذاکراتی، ترکیه، سوئد و فنلاند به توافق رسیدند و  ۸ تیر / ۲۹ ژوئن در مادرید، ترکیه وتوی خود در مورد درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را لغو کرد.

به‌عنوان بخشی از این تفاهم‌نامه، ترکیه فهرستی از افرادی را که می‌خواست سوئد استرداد کند ارائه کرد، اما آنکارا از آن زمان نسبت به عدم پیشرفت چنین اقدامی ابراز ناامیدی کرده است.

مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری سوئد به رویترز گفت:

«این موضوعی معمولی است. فرد مورد نظر یک شهروند ترکیه است و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به اتهام کلاهبرداری در ترکیه محکوم شده است.»

یوهانسون افزود:

«دیوان عالی کشور طبق معمول موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که هیچ مانعی برای استرداد او وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت دادگستری در پاسخ به این پرسش که آیا فرد مستردشده در لیست افرادی است که ترکیه استرداد آن‌ها را درخواست کرده است، اظهار نظری نکرد.

شبکه رادیو تلویزیون سوئد (اس‌وی‌تی) که اولین گزارش در مورد این استرداد را منتشر کرد، گفت این مرد در ترکیه به دلیل چندین «کلاهبرداری با کارت بانکی» به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

این شبکه افزود، فرد مزبور که از سال گذشته در سوئد بازداشت شده است، می‌گوید به ناحق محکوم شده زیرا او به مسیحیت گرویده است و از انجام خدمت سربازی سر باز زده و کُردتبار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.