ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال روزنامه‌های حکومتی ایران از اقدام به قتل سلمان رشدی: «به تیر غیب گرفتار شد»

وضعیت جسمانی سلمان رشدی بهبود یافته و او می‌تواند بدون دستگاه تنفص مصنوعی، نفس بکشد و حرف بزند. رسانه‌های حکومتی ایران اقدام به قتل نویسنده آیات شیطانی که با فتوای خمینی، واجب‌القتل شده بود را «اقدامی قابل تحسین» خواندند که «انتقام توهین سازمان‌یافته به اسلام» را گرفته است.

سلمان رشدی می‌تواند صحبت کند و از زیر دستگاه تنفس مصنوعی خارج شده است. این وضعیت را اندرو ویلی، مدیر برنامه‌های این نویسنده نامدار هندی – بریتانیایی که ۱۲ اوت هدف حمله قرار گرفت، تأیید کرده است.

پیش از این گفته شده بود که رشدی قدرت تکلم خود را از دست داده، با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد، عصب یک دست او آسیب دیده، کبدش چاقو خورده و ممکن است که یک چشمش را از دست بدهد.

هادی مطر، ۲۴ ساله زاده ایالات متحده آمریکا با پدر و مادری که از لبنان مهاجرت کرده‌اند، مظنون اصلی حمله با چاقو به رشدی در یک برنامه فرهنگی در نیویورک است. او در دادگاه این مسأله را نپذیرفت و گفت که بی‌گناه است.

مطر در نخستین ساعات حمله خونین به نویسنده آیات شیطانی دستگیر شد. بنا بر آنچه که رسانه‌های آمریکا و پلیس نیویورک اعلام کرده، مطر از علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی است و در حساب کاربری او در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و حزب الله لبنان وجود دارد.

آنچه که هنوز مشخص نیست این است که مطر به صورت فردی اقدام به قتل سلمان رشدی کرده یا اینکه ارتباط سازمان‌یافته‌ای برای اجرای دستور مذهبی خمینی داشته است.

رشدی به دلیل نوشتن کتاب آیات شیطانی با فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی «مرتد» و «واجب القتل» معرفی شد. او چندین سال در بریتانیا و آمریکا تحت محافظت شدید نیروهای محافظتی زیست کرد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز حکم ارتداد و کُشتن رشدی را تأیید کرده است. در ایران همچنین بنیاد ۱۵ خرداد که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، برای کُشتن این نویسنده جایزه تعیین کرده است.

مقام‌های ایران تا به حال به صورت رسمی واکنشی به اقدام برای قتل رشدی نشان نداده‌اند اما رسانه‌های وابسته به نهادهای نظامی و حکومتی از این رویداد استقبال کرده‌اند.

روزنامه کیهان: ترامپ و پمپئو بیشتر احساس خطر خواهند کرد

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، ۲۳ مرداد در یک گزارش ویژه نوشت: رشدی «سرانجام به سزای توهین‌هایی که به مقدسات اسلامی کرده بود، رسید. هر چند بسیاری از مسلمانان انتظار به هلاکت رسیدنش را انتظار می‌کشیدند اما این اقدام نیز تا حدی خشم مسلمانان را پس از گذشت بیش از سه دهه فرو می‌نشاند.»

کیهان در بخش دیگری از این نوشته که تحت عنوان «گزارش خبری و تحلیلی» منتشر شد، اقدام به قتل سلمان رشدی را نقطه مقابل آنچه که «خط سازش و تسلیمی که غربی‌ها به سران خائن برخی ممالک اسلامی دیکته می‌کنند» خواند و نوشت: «حمله به سلمان رشدی نشان داد که انتقام از ارتکاب کنندگان جرم و جنایتکاران در خاک آمریکا کار سختی نیست و بعد از این ترامپ و پمپئو بیشتر احساس خطر خواهند کرد.»

حکومت ایران به تازگی متهم به اقدام برای ربودن یا ترور جان بولتن، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ شده است و آمریکا گفته که یک تن را به این اتهام بازداشت کرده است.

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران هم در یک «گزارش» با عنوان «سرنوشت قطعی اهانت سازمان‌یافته به مقدسات»، اقدام برای قتل سلمان رشدی را «قابل تحسین» دانست و نوشت که اقدام او «به خوبی نشان داد تا چه حد دشمنان در فهم عمق این فتوای راهبردی[فتوای روح‌الله خمینی] عاجز بوده‌اند.»

روزنامه جوان که به دفتر سیاسی سپاه پاسداران وابسته است، اقدام به قتل او را «تیر غیب» توصیف کرد که به سخنان وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی اشاره دارد. محمود علوی، وزیر اطلاعات پیشین در آذر ۱۳۹۳ گفته بود که چند تن از مخالفان در خارج از ایران به تیر غیب گرفتار آمدند.

رشدی جمعه ۱۲ اوت در نزدیکی نیوریورک هدف تهاجم قرار گرفت. این نویسنده هندی‌تبار بریتانیایی، در سال ۱۹۸۸ جایزه ادبی ویتبرد را به خاطر رمان «آیه‌های شیطانی» دریافت کرد. در این رمان از آیه ۱۹ تا ۲۲ از سوره ۵۳م قرآن به‌عنوان آیه‌هایی که شیطان در گوش پیامبر اسلام نجوا کرده، یاد می‌شود.

در تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۸۹، روح‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل نوشتن همین کتاب صادر کرد. این فتوا موجب شد تا بریتانیا رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

سلمان رشدی بعدها رسماً از مسلمانان جهان پوزش خواست اما فتوا بر جای خود باقی ماند. علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی هم فتوای روح‌الله خمینی را تأیید کرده و گفته است این فتوا قابل تغییر نیست. بر همین اساس در سال ۲۰۱۲، ایران جایزه قتل رشدی را از ۲,۸ میلیون دلار به ۳,۳ میلیون دلار افزایش داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.