ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران پاسخ خود درباره متن نهایی احیای برجام را به اتحادیه اروپا تحویل داد

سرانجام در مهلت تعیین شده دولت ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ داد. پاسخ بر تحریم‌ها متمرکز است و نه بر موضوعات پادمانی. این امر بخت حصول توافق را افزایش داده اما کار همچنان باقی است.

یک منبع مطلع در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران جمع‌بند خود از آخرین دور مذاکرات احیای برجام در وین را برای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ارسال کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همان حال استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو به نقل یک منبع آگاه دیگر در پیامی در توییتر نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده و «هیچ چیز بسیار تحریک‌برانگیز» در آن وجود ندارد.

به گفته لیختنشتاین پاسخ ایران بر تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز است و نه بر اختلافات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای ایران هم به رسانه‌های داخلی‌ گفت:

«در الجزیره عربی عرض کردم که در پاسخ ارائه شده توسط ایران، دغدغه‌ها نسبت به چند مسئله باقی مانده مطرح شده. ولی اینها مسائلی نیستند که غربی‌ها نتوانند حل کنند. به توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست.»

بر اساس گزارش پولیتیکو در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران پاسخ‌های معتبری در مورد منشأ آثار اورانیوم قبل از به اصطلاح «روز اجرای مجدد» (روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای) ارائه کرده است، توافق امکان‌پذیر است. اما این پیشنهاد همچنین ایران را قادر می‌سازد تا در صورت باز ماندن تحقیقات، روز اجرای مجدد را به تعویق بیندازد.

پولیتیکو می‌نویسد نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران این موضوع را در پاسخ خود به اتحادیه اروپا مسکوت گذاشته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه ۱۵ اوت/۲۴ مرداد خود خود گفته بود حداکثر تا ساعت ۱۲ شامگاه دوشنبه ایران آخرین جمع‌بند خود را به صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد/ به گفته امیرعبداللهیان «اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد. توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

 منبع مطلع ایسنا گفته است انتظار می‌رود تا دو روز آینده جمهوری اسلامی ایران به طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کند.

قبل از آن علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برگزار شد. در این جلسه باقری کنی توضیحاتی درباره مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق ارائه داد.

آمریکا پاسخ خود را به طور خصوصی به اروپا تحویل می‌دهد

‌همزمان با این تحولات ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن گفت ایالات متحده پاسخ خود به متن «نهایی» اتحادیه اروپا در مورد احیای توافق هسته‌ای با ایران را به صورت خصوصی ارائه خواهد کرد. پرایس هیچ جدول زمانی ارائه نکرد.

پرایس در این نشست خبری یادآوری کرد که تنها راه برای احیای توافق هسته‌ای با ایران این است که تهران از خواسته‌های فرابرجامی خود دست بکشد. پرایس گفت:

«تنها راه برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام این است که ایران درخواست‌های غیرقابل قبول بیشتر را که فراتر از محدوده برجام است کنار بگذارد. ما مدت‌هاست که این خواسته‌ها را غیر ضروری خوانده‌ایم.»

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تأکید گفت واشنگتن معتقد است هر چیزی که می‌توان درباره آن مذاکره کرد، قبلاً انجام شده است.

میزان انعطاف طرف غربی

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفته بود گفت آمریکا «نسبتا در مورد دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده ولی این انعطاف باید مکتوب شود و در موضوع سوم و تضمین‌ها هم باید آمریکا انعطاف نشان دهد.»

به گزارش پولیتیکو دو موضوعی که ایران مدعی است آمریکا در مورد آن آنعطاف نشان داده است جدول زمانی برای بستن موضوع پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه مکان اعلام‌نشده که رد اورانیوم در آن‌ها کشف شده است و همکاری اقتصادی غیرمستقیم طرف‌های غیر‌آمریکایی با شرکت‌های واسطه‌ای سپاه پاسداران است.

هنوز روشن نیست که خواسته ایران در مورد ارائه تضمین از آمریکا چیست. دولت بایدن پیش از این گفته است که نمی تواند تضمین کند که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا هم در توافق برجام باقی بماند.

طرف غربی مذاکرات ظاهرا به این جمع‌بند رسیده که می‌بایست پیش از اجلاس سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتم به یک نتیجه قطعی در مورد ایران برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.