ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اوکراین؛ انفجار دیگری در کریمه رخ داد

یک هفته پس از انفجار در فرودگاه نظامی کریمه، روسیه و دولت محلی کریمه از وقوع انفجار جدیدی در این منطقه خبر دادند. در دو روز اخیر چندین موشک به منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اصابت کرده است. برای نخستین بار پس از جنگ یک کشتی حامل غلات از اوکراین به سمت آفریقا حرکت کرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، صبح سه‌شنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت ساعت شش و ۱۵ دقیقه به‌وقت مسکو انفجار دیگری در شبه‌جزیره کریمه رخ داد. رسانه‌های روسیه بیانیه‌ای از وزارت دفاع این کشور منتشر کردند که در آن گفته‌شده انفجار در یک انبار موقت مهمات رخ داده است.

سرگئی آکسیونوف، رئیس دولت کریمه نیز در پیامی ویدئویی که در تلگرام منتشر شده، انفجار را تأیید کرد. به‌گفته مقام‌های محلی، یک مزرعه سابق در روستای مایسکویه در منطقه شمالی جانکوی که به‌عنوان انبار مهمات مورد استفاده نیروهای روسی قرار می‌گیرد، آسیب دیده است. گفته می‌شود یک پست برق منبع تغذیه آتش گرفته است. ویدئویی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده آتش‌سوزی بزرگ و یک ستون دود را نشان می‌دهد.

به‌گفته آکسیونوف، در این انفجار دو نفر زخمی شدند و یک منطقه امنیتی پنج کیلومتری در اطراف انبار مهمات ایجاد و تخلیه آن آغاز شد.

رئیس دولت کریمه افزود:

«ما در محل در حال کمک‌رسانی هستیم. آمبولانس‌ها و نیروهای انتظامی به شمار کافی بسیج شده‌اند.»

یک هفته پیش انفجارهایی در یک فرودگاه نظامی در ساکی در نزدیکی شهر تفریحی نووفیودوروکا در جنوب غربی کریمه رخ داد. به‌گفته مقام‌های محلی، یک انبار مهمات نیز تحت تأثیر این انفجارها قرار گرفت. بر این اساس یک نفر کشته و دست‌کم ۱۴ نفر زخمی شدند.

اوکراین مسئولیت این انفجارها را رد کرد و وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که گلوله‌باران در کار نبوده و نقض ایمنی آتش نشانی محتمل‌ترین علت انفجارهاست.

هنوز علت انفجار امروز مشخص نیست. نه وزارت خارجه روسیه و نه مقامات کریمه درباره دلایل احتمالی آن اظهارنظری نکرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه: دلیلی برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد

در همین حال، در ادامه گلوله‌باران اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت دلیلی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نمی‌بیند.

شویگو در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مسکو همچنین اظهار داشت که استقرار نیروهای اوکراینی توسط ایالات متحده آمریکا و بریتانیا برنامه‌ریزی شده است.

ناتو شمار سربازان خود را در اروپای شرقی و مرکزی چندین برابر افزایش داده است.

گفته می‌شود که روز گذشته ۱۵ تا ۲۵ انفجار و اصابت موشک در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده است. هنوز روشن نیست که کدام طرف شلیک کرده است.

کارکنان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفته‌اند که در نزدیکی راکتور یک این نیروگاه ضربه‌هایی وجود داشته است اما افزایش سطح تشعشعات رادیواکتیو مانند گذشته دیده نمی‌شود. با این حال، شهردار یک شهر مجاور نسبت به فاجعه هسته‌ای هشدار داد.

پوتین: غرب خواهان پیمانی مانند ناتو در آسیاست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، کشورهای غربی را متهم کرد که می‌خواهند «نظام ناتو» را به منطقه آسیا و اقیانوسیه گسترش دهند.

پوتین در سخنرانی خوشامدگویی خود در کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مسکو گفت ایالات متحده آمریکا جنگ در اوکراین را به درازا می‌کشد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را یک اقدام تحریک‌آمیز با دقت برنامه‌ریزی‌شده دانست.

بریتانیا: ناوگان روسیه محدود شده است

به‌گفته بریتانیا، روسیه برای کنترل دریای سیاه از طریق دریا مشکل دارد.

وزارت دفاع بریتانیا به نقل از سرویس‌های مخفی خود اعلام کرد که گشت‌زنی‌های روسیه محدود به آب‌های اطراف کریمه شده است.

در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده است که محدودیت‌های ناوگان، استراتژی روسیه را تضعیف کرده است.

اوکراین از موفقیت‌های دفاعی خبر داد

ارتش اوکراین می‌گوید ده‌ها حمله روسیه را در شرق و شمال این کشور دفع کرده است.

ستاد کل ارتش اوکراین گفت تلاش نیروهای روسیه برای پیشروی به سمت کراماتورسک در دونباس به‌طور کامل شکست خورد و مهاجمان به مواضع اولیه خود عقب‌نشینی کردند.

به‌گفته ارتش اوکراین، حمله روسیه به باخموت نیز شکست خورده است. ستاد کل ارتش اوکراین در فیس‌بوک خود اعلام کرد که در شمال این کشور، مهاجمان روسی تلاش کردند تا از خطوط دفاعی منطقه خارکف (خارکیف) عبور کنند اما موفق نشدند.

کشتی با محموله غلات در راه آفریقا

برای نخستین بار از آغاز جنگ در اوکراین، یک کشتی باری با محموله غلات عازم آفریقا شد. این کشتی باری با ۲۳ هزار تن گندم بندر پیودنی اوکراین را ترک کرد.

وزارت زیرساخت اوکراین گفته است که این کشتی با نام «فرمانده شجاع» در اتیوپی تخلیه خواهد شد. در بیانیه این وزارت آمده است:

«ما و سازمان ملل در حال کار روی راه‌هایی برای افزایش ذخایر غذایی به اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی در آفریقا هستیم.»

یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین گفته است که کشورش می‌تواند در ماه سپتامبر سه میلیون تن غلات از بنادر خود صادر کند و ممکن است در آینده بتواند ماهانه چهار میلیون تن غلات نیز صادر کند.

او گفته است که اوکراین درخواست ۳۰ کشتی را دریافت کرده که طی دو هفته آینده برای صادرات غلات قرار است به اوکراین بیایند، در حالی که حجم کل صادرات تا کنون حدود ۶۰۰ هزار تن بوده است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا (WFP) در این‌باره گفت:

«مهم‌ترین گام در مبارزه با گرسنگی در سطح جهان، گشایش بنادر دریای سیاه اوکراین است.»

او در بیانیه‌ای گفت:

«با بازگشت غلات اوکراین به بازارهای جهانی، ما این بخت را داریم که از افزایش بیشتر بحران جهانی غذایی جلوگیری کنیم.»

به‌گفته برنامه جهانی غذا، جهان همچنان با بحران غذایی بی‌سابقه‌ای مواجه است و ۵۰ میلیون نفر در ۴۵ کشور جهان در آستانه قحطی قرار دارند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که پنج کشتی حامل غلات و گندم روز سه‌شنبه بنادر اوکراین را ترک کردند و شمار کل کشتی‌هایی که تاکنون اوکراین را ترک کرده‌اند به ۲۱ کشتی رسید.

صادرات غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ به دلیل بسته شدن بنادر دریای سیاه کاهش یافت و موجب افزایش قیمت جهانی مواد غذایی شد.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است. وزارت کشاورزی اوکراین این هفته اعلام کرد که به‌رغم گشایش بنادر، صادرات غلات اوکراین در فصل جاری ۴۶ درصد کاهش یافته و به ۲,۶۵ میلیون تن رسیده است.

اوکراین در نیمه نخست ماه اوت سال جاری ۹۴۸ هزار تن غلات صادر کرد در حالی‌که سال گذشته در این بازه زمانی ۱,۸۸ میلیون تن غلات صادر کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.