ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت سعدا خدیرزاده بعد از اقدام به خودکشی در زندان ارومیه

این زندانی سیاسی تنها یک روز بعد از اقدام به خودکشی، در حالی که به مراقبت نیاز دارد به بند زنان زندان ارومیه بازگرداننده شد. این در حالی است که یک جشم او آسیب دیده است. دادگاه انقلاب مهاباد برای آزادی موقت او وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین کرده است، اما با وجود تأمین وثیقه تاکنون با آزادی سعدا خدیرزاده موافقت نشده است.

روز گذشته سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند زنان زندان ارومیه، به دلیل فشارهای امنیتی جهت اخذ اعتراف اجباری و شرایط ناگوار زندان، از طریق حلق‌آویز کردن اقدام به خودکشی کرد که سریعاً با تلاش دیگر هم‌بندی‌هایش نجات یافت.

او که با دختر دو ماهه خود در زندان به سر می‌برد، خبرهایی نیز مبنی بر خوراندن قرص به فرزندش منتشر شد که زمانه در گفت‌وگو با نزدیکان این زندانی دریافت که صحت ندارد.

آژانس خبری کُردپا در گزارشی که به آخرین وضعیت سعدا خدیرزاده پرداخته، نوشته است این زندانی سیاسی زمانی که همه زندانیان خواب بودند، تلاش کرده بود با استفاده از روسری خود را حلق‌آویز کند، اما یکی از زندانیان متوجه می‌شود و از اقدام او جلوگیری می‌کند.

یک منبع مطلع به کردپا گفت، اقدام سعدا خدیرزاده به‌دنبال اعتراض به وضعیت بلاتکلیف در زندان ارومیه، فشار نیروهای امنیتی جهت اخذ اعترافات اجباری و عدم پذیرش وثیقه از سوی دادستان مهاباد و آوردن بهانه‌های مختلف برای جلوگیری از آزادی موقت او بوده است.

دادگاه انقلاب برای آزادی مشروط سعدا خدیرزاده وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین کرده است و با وجود تأمین وثیقه توسط خانواده این زندانی، دادگاه تاکنون با کارشکنی از پذیرش وثیقه و آزادی این زندانی موافقت نکرده است.

بر پایه این گزارش، سعدا خدیرزاده و نوزادش روز گذشته پس از اقدام به خودکشی به بهداری زندان منتقل شدند و در حال حاضر آنها به بند زنان زندان ارومیه باز گردانده شدند. اما یکی از چشمان او پس از اقدام به خودکشی دچار آسیب‌دیدگی شد و در چنین شرایطی از دریافت خدمات درمانی و مراقبتی و نیز مرخصی محروم ماند.

به‌گفته نزدیکان سعدا خدیرزاده، او اکنون بیش از ۱۰ ماه است که به‌صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد و فرزند او با نام «سولینا» که دو ماه و یک روز دارد در زندان همراه مادرش است.

بر اساس اسنادی که در اختیار زمانه قرار گرفته است، سعدا خدیرزاده در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۰، به دلیل وضعیت نامناسب روحی و جسمی و نیز بارداری، «تقاضای فک قرار بازداشت موقت» را داده بود، اما هیچ‌گاه با این درخواست موافقت نشد.

بر اساس مدرک دیگری که به رویت زمانه رسیده است، در حالی با درخواست فک بازداشت موقت سعدا خدیرزاده موافقت نشد که پزشک بهداری زندان ارومیه در نامه‌ای با تأکید بر حامله بودن این زندانی و ابتلای او به بیماری کلیوی و بیماری قلبی که در زندان به آن مبتلا شده، اعلام کرده بود که سعدا خدیرزاده باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد.

سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر است. او در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در حالی که باردار بود، توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت و به یک بازداشتگاه امنیتی در ارومیه منتقل شد.

سعدا خدیرزاده تقریباً تمام دوران بارداری‌اش، نزدیک به هشت ماه آن را در زندان ارومیه گذراند و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ فرزندش را در بیمارستان و با عمل سزارین به دنیا آورد.

 این زندانی سیاسی چهارشنبه یکم تیر ماه در حالی تنها دو روز از وضع حمل با عمل سزارین گذشته بود، بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگرداننده شد.

این زندانی سیاسی اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به ادامه وضعیت بلاتکلیف خود در زندان ارومیه به مدت ۱۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود. او به دلیل قول مساعد مسئولان زندان مبنی بر آزادی موقت با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد، که این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سعدا خدیرزاده از زمان بازداشت هرگز اجازه دسترسی به وکیل نداشته است. بازداشت او مغایر معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی خودسرانه محسوب می‌شود، زیرا او بدون اطلاع از دلایل بازداشت برای مدت طولانی تحت بازداشت موقت قرار گرفته و از دسترسی به وکیل محروم شده است.

مؤسسه کودکان زندانیان (کویپی) نیز دوشنبه یکم اوت / ۱۰ مرداد با انتشار فراخوانی، اقدام فوری اعلام کرد و ضمن بیان این‌که جان و سلامت‌ سعدا خدیرزاده در معرض خطر جدی قرار دارد، خواستار آزادی فوری او و فرزندش شده بود.

سعدا خدیرزاده در مدت بازداشت تا قبل از وضع حمل در محیطی غیربهداشتی در زندان ارومیه نگهداری می‌شد و از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب محروم بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مستعار

    معلوم شد که این شیعه ها از مظلوم بودن حسین در کربلا ناراحت نیستند. آنها نارحت هستند که چرا خودشان یزید نبودند تا دیگری را بکشند و برایش زندان اوین بسازند