ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: پاسخ ایران به طرح پیشنهادی احیای برجام سازنده نیست

ساعاتی پس از آن‌که وزارت خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی پاسخ «سازنده» خود به نظرات آمریکا در مورد متن پیشنهادی احیای برجام را ارسال کرده است، آمریکا اعلام کرد که پاسخ ایران «سازنده نیست». یک دیپلمات اروپایی هم پاسخ ایران را «منفی و غیرمنطقی» خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر از ارسال نظرات جمهوری اسلامی در مورد پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام خبر داد. کنعانی گفت:

«پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به‌دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:

«متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.»

ساعاتی پس از انتشار سخنان ناصر کنعانی، وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که دولت آمریکا پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است. او در بیانیه‌ای گفت:

«ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نیست.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۱۷ مرداد / ۸ اوت آن‌چه را که متن نهایی پیش‌نویس توافق بر سر احیای برجام نامیده بود به ایران و آمریکا ارائه کرد. ایران تغییراتی را در آن پیشنهاد داد که عمدتاً توسط اروپایی‌ها پذیرفته شد. ایالات متحده نیز از طریق میانجی‌‌ها به آن پاسخ داد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز واکنشی مشابه اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا داشت و از ایران انتقاد کرد.

این مقام آمریکایی که نام او منتشر نشده است به وب‌سایت پولیتیکو گفت:

«ما در حال بررسی واکنش ایران هستیم، اما نتیجه اصلاً دلگرم‌کننده نیست. با پاسخ آن‌ها، به نظر می‌رسد که ما در حال حرکت به عقب هستیم.»

یک دیپلمات اروپایی نیز این دیدگاه را تکرار کرد و به این سایت خبری آمریکایی گفت پیشنهاد تهران «منفی و غیرمنطقی» به نظر می‌رسد.این در حالی است که جوزپ بورل پیش از این پاسخ ایران را «معقول» خوانده بود.

ایران به‌دنبال تضمین‌های قوی‌تر آمریکا برای احیای برجام است.

ایالات متحده از بحث علنی در مورد جزئیات مباحث خودداری کرده است، اما حسین امیر عبداللهیان،  وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت جمهوری اسلامی به تضمین‌های قوی‌تر از سوی واشنگتن برای احیای برجام نیاز دارد. او افزود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید «تحقیقات با انگیزه سیاسی» در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تهران را کنار بگذارد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این‌باره گفت:

«برخی شکاف‌ها در هفته‌های اخیر بسته شده‌اند، اما برخی دیگر باقی مانده‌اند.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت گفته بود که ایالات متحده همچنان امیدوار است بتواند به احیای برجام دست یابد و به مذاکرات در این زمینه خوش‌بین است. کربی افزوده بود:

«ما معتقدیم که اکنون نسبت به هفته‌ها و ماه‌های اخیر به توافق نزدیکتر هستیم و این تا حد زیادی به‌دلیل تمایل ایران به کنار گذاشتن برخی از خواسته‌های خود که اصلاً به برجام مربوط نبودند، است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.