ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالا گرفتن تنش میان چین و آمریکا، واشنگتن  ۱٫۱ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان می‌فروشد

فروش احتمالی موشک‌های ضد کشتی و هوا به هوا به تایوان در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین صورت می‌گیرد.

پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده فروش احتمالی ۱٫۱ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را تأیید کرده است، اقدامی که احتمالاً تنش‌های بین واشنگتن و پکن را تشدید خواهد کرد.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون روز جمعه ۲ سپتامبر اعلام کرد که بسته تسلیحاتی شامل ۶۰ موشک ضد کشتی، ۱۰۰ موشک هوا به هوا و پشتیبانی لجستیکی برای سایت‌های راداری است.

خبرگزاری آمریکایی پولیتیکو برای اولین بار هفته گذشته از قرارداد احتمالی تسلیحات ایالات متحده گزارش داد. گرچه کنگره آمریکا همچنان می‌تواند مانع انجام این معامله تسلیحاتی شود، اما بعید است که این کار را انجام دهد زیرا قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب اصلی به شدت از تایوان حمایت می‌کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده که این فروش را تأیید کرد، گفت که این بسته نظامی «برای امنیت تایوان ضروری است.»

ند پرایس گفت: «این معامله‌های تسلیحاتی مواردی عادی برای حمایت از تلاش‌های مستمر تایوان برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود و حفظ قابلیت دفاعی به نحوی موثر است.»

اعلامیه پنتاگون در بحبوحه تیرگی روابط بین ایالات متحده و چین صادر می‌شود. چین استفاده از زور برای تصرف تایوان را رد نکرده است، جزیره‌ای خودگردان که پکن آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

چین روز جمعه از آمریکا خواست فروش تسلیحات به تایوان را «فوراً لغو» کند.

لئو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن دی‌سی گفت که پکن پاسخ خواهد داد.

وی گفت: «این اقدام سیگنال‌های اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلب و خواهان «استقلال تایوان» می‌فرستد و روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به شدت به خطر می‌اندازد. چین قاطعانه اقدامات متقابل مشروع و ضروری را با توجه به تحولات اخیر انجام خواهد داد.»

وزارت دفاع تایوان از ایالات متحده تشکر کرد و افزود که فعالیت‌های «تحریک‌آمیز» اخیر چین یک تهدید جدی است و فروش تسلیحات به این کشور کمک می‌کند تا با فشار نظامی چین مقابله کند.

بازی با آتش، خشم چین

دولت ایالات متحده می‌گوید بر اساس قانون مصوب کنگره موظف است توان دفاعی تایوان را تقویت کند جو بایدن هم گفته است که واشنگتن در صورت حمله چین به تایوان از ابزار نظامی برای دفاع از این جزیره استفاده خواهد کرد.

روابط بین واشنگتن و پکن در چند سال گذشته بدتر شده است. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، ایالات متحده رقابت استراتژیک با چین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داد، موضعی که بایدن هم آن را درست می‌داند.

در همین حال، چین به دولت بایدن هشدار داده است که بر سر تایوان «با آتش بازی می‌کند».

چین پس از دیدار ماه گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مانورهای نظامی بی‌سابقه‌ای را در دریا و هوا در اطراف تایوان برگزار کرد.

پکن تهدید کرده بود که اگر پلوسی - بالاترین مقام آمریکایی که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده - به سفر خود ادامه دهد، «عواقب جدی» خواهد داشت.

روز پنجشنبه، ارتش تایوان اعلام کرد که یک پهپاد غیرنظامی ناشناس را که وارد حریم هوایی این کشور در نزدیکی جزایر دورافتاده کینمن شده بود، سرنگون کرد.

در حالی که چین، تایوان را به تلاش برای «افزایش تنش» در مورد این حادثه متهم کرد، سو تسنگ چانگ، نخست وزیر تایوان، از اقدامات ارتش برای مقابله به مثل با چین دفاع کرد.

سو به خبرنگاران گفت که تایوان بارها از چین خواسته است که «به حریم خانه ما تجاوز نکند».

سو گفت: «آن‌ها بارها هشدارهای ما را برای عقب نشستن نادیده گرفتند و ما چاره‌ای جز دفاع شخصی و شلیک نداشتیم. این مناسب‌ترین واکنش پس از خویشتن‌داری و هشدارهای مکرر است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت که واشنگتن «به حمایت از حل مسالمت‌آمیز مسائل بین دو کشور، مطابق با خواسته‌ها و منافع مردم تایوان ادامه خواهد داد.»

ند پرایس گفت: «ما از پکن می‌خواهیم فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و در عوض وارد گفت‌وگوی معنادار با تایوان شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.