ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشمندان محیط زیست: تغییرات اقلیمی می‌تواند خاورمیانه و شرق مدیترانه را ویران کند

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند تأثیرات مخربی بر زندگی میلیون‌ها نفر در شرق مدیترانه و خاورمیانه بگذارد، منطقه‌ای که دما تقریباً دو برابر میانگین جهانی در حال افزایش است.

به گزارش «مؤسسه قبرس» که یک مؤسسه تحقیقاتی و آموزشی غیرانتفاعی علمی و فن‌آوری است و به موضوعات منطقه‌ای با اهمیت جهانی می‌پردازد، بر اساس یک سناریوی عادی این منطقه می‌تواند تا پایان قرن شاهد گرم شدن کلی دمای هوا تا ۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر باشد.

این افزایش دما تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌شده در سایر مناطق کره زمین و سریع‌تر از سایر نقاط مسکونی جهان است.

این گزارش که تحت نظارت مؤسسه شیمی ماکس پلانک آلمان و مرکز تحقیقات اقلیمی مؤسسه قبرس تهیه شده است، در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP27) که در ماه نوامبر در مصر برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

یک کارشناس اقلیمی در این‌باره گفت ترکیبی از کاهش بارندگی و گرم شدن آب‌وهوا منجر به خشکسالی شدید، به خطر افتادن امنیت آبی و غذایی می‌شود و بسیاری از کشورها نیز برای بالا آمدن سطح آب دریاها آمادگی ندارند.

دکتر جورج زیتیس از مؤسسه قبرس که نویسنده این گزارش است، گفت:

«این [سناریو] به چالش‌های جدی برای زیرساخت‌های ساحلی و کشاورزی می‌انجامد و می‌تواند منجر به شور شدن سفره‌های آب‌های ساحلی، از جمله دلتای پرجمعیت نیل شود.»

دستیابی به اهداف اصلی توافق‌نامه اقلیمی پاریس، پیمان جهانی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند افزایش سالانه دما را تا حدود دو درجه سانتیگراد تثبیت کند.

دانشمندان بر اجرای سریع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن‌زدایی، با تأکید ویژه بر بخش انرژی و حمل‌ونقل تأکید می‌کنند.

یوهانس للیفلد، مدیر هلندی مؤسسه شیمی ماکس پلانک، استاد در مؤسسه قبرس و هماهنگ‌کننده گزارش تهیه‌شده گفت:

«از آن‌جایی که بسیاری از نتایج منطقه‌ای تغییرات آب‌وهوایی فرامرزی هستند، همکاری قوی‌تر بین کشورها برای مقابله با اثرات نامطلوب ضروری است. »

خاورمیانه یکی از آسیب‌پذیرترین منطقه‌ها در برابر تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین است. هوای داغ و مرطوب فراتر از حد تحمل انسان، خشکسالی شدید، نبود آب، زیر آب رفتن برخی مناطق ساحلی، سیل‌های ویرانگر و افزایش آتش‌سوزی‌های طبیعی از جمله اثرهای تغییرات اقلیمی هستند که خاورمیانه را به سمت آینده‌ای ناگوار پیش می‌برند.

از نظر سرانه انتشار گازهای کربنی (یعنی به ازای هر فرد)، کشورهای خاورمیانه اکنون جزو صدرنشینان هستند. قطر اول، امارات متحده عربی دوم، ایران هفتم و عربستان سعودی سیزدهم است.

دولت‌های خاورمیانه هنوز پاسخ محکمی به تهدید تغییرات اقلیمی نداده‌اند. وابستگی دولت‌های آن‌ها به رانت سوخت فسیلی در جهانی که به‌دنبال گذار به اقتصادی خنثی از نظر کربنی است، کار مقابله با گرمایش زمین را دشوارتر نیز کرده است.

شرکت‌کنندگان در جلسه عمومی کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو اسکاتلند (COP26) در نوامبر سال گذشته تصمیم گرفتند که کنفرانس بعدی (COP27) نوامبر سال ۲۰۲۲ در شهر ساحلی شرم الشیخ مصر برگزار ‌شود. امارات متحده عربی نیز به عنوان میزبان کنفرانس بین المللی اقلیمی در سال ۲۰۲۳ (COP28) انتخاب شده است.

بدین ترتیب دو کنفرانس آینده اقلیمی سازمان ملل در خاورمیانه برگزار خواهد شد. با کنفرانس امارات سومین بار خواهد بود که این مذاکرات توسط یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) میزبانی می‌شود. قطر در سال ۲۰۱۲ و اندونزی در سال ۲۰۰۷ میزبان این کنفرانس بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.