ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن نایب‌هاشم: تحریم‌ها مخرب‌اند اما گزارش آلنا دوهان یکجانبه بود

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با تمرکز بر تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه با دعوت جمهوری اسلامی به ایران سفر کرد. زمانه برای بررسی بیشتر گزارش او از ایران با حسن نایب‌هاشم، پزشک و فعال حقوق بشر گفت‌وگو کرده است.

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با تمرکز بر تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه به مدت ۱۲ روز از تاریخ ۷ تا ۱۸ ماه مه ۲۰۲۲ (۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) به منظور بررسی تاثیرات منفی تحریم‌ها در راستای برخورداری از حقوق بشر و حق توسعه به ایران سفر کرد و گزارش این سفر در تاریخ ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد منتشر شد.

سفر خانم آلنا دوهان با دعوت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و او اولین گزارشگر ویژه سازمان ملل است بعد از ۱۷ سال اجازه سفر به ایران را پیدا کرد. این سفر از همان ابتدا با واکنش‌ها گسترده و انتقادی ایرانیان، فعالان مدنی و سیاسی و نیز سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفت.

خانم آلنا دوهان در روز آخر سفر خود به ایران یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و تأثیر تحریم‌هایی اعمال شده توسط ایالات متحده بر ایران را «ویرانگر» و «غیرقانونی» توصیف کرد و خواستار لغو آنها شد.

در گزارش نهایی منتشر شده گزارشگر ویژه تحریم، او نتیجه گرفته که تحریم‌ها، تحریم‌های ثانویه و اشکال مختلف انطباق بیش از حد، تأثیرات منفی جدی بر اقتصاد کشور دارد که منجر به نقض جدی حقوق بشر و چالش‌های بشردوستانه می‌شود و با همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.

آلنا دوهان در گزارش خود اظهار داشته استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه و سایر اشکال تحریم‌ تأثیر منفی کلی بر طیف گسترده‌ای از حقوق بشر، مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از جمله حق حیات و حق توسعه دارد ضمن توصیه به لغو این تحریم‌ها، از جامعه بین‌المللی و نهادهای بشردوستانه خواسته تا دولت ایران را در تلاش‌هایش برای کاهش اثرات نامطلوب انسانی یاری کنند.

زمانه برای بررسی بیشتر این گزارش با حسن نایب‌هاشم، پزشک و فعال حقوق بشر گفت‌وگو کرده است. نایب‌هاشم ضمن اذعان تاثیر مخرب تحریم‎‌ها، گزارش خانم آلنا دوهان را یک‌جانبه دانسته است.

گفت‌وگوی زمانه با حسن نایب‌هاشم را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.