ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صندلی خالی جعفر پناهی در روز نمایش آخرین فیلم‌اش در جشنواره فیلم ونیز

فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در جشنواره فیلم ونیز به‌نمایش در آمد. نشست خبری فیلم در غیاب او که اکنون در زندان است برگزار شد. دست‌اندرکاران جشنواره در این نشست یک صندلی خالی را به شکل نمادین برای جعفر پناهی گذاشته بودند. در بیرون سالن سینماگران نامدار خواهان آزادی پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد شدند.

جمعه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر فیلم «خرس نیست»، ساخته جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که در حال حاضر در ایران زندانی است در غیاب او در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نمایش در آمد.

در کنفرانس مطبوعاتی فیلم، یک صندلی خالی به جای جعفر پناهی قرار داده بودند.

مینا کاوانی بازیگر ایرانی‌تبار که در پاریس در تبعید زندگی می‌کند، در این کنفرانس خبری در کنار صندلی خالی پناهی نشسته بود. او درباره آخرین فیلم پناهی به خبرنگاران گفت:

«همه کمی استرس داشتند و می‌خواستند دقیقاً به چیزی که آقای پناهی می‌خواست برسند... او سینماگری کمال‌گراست.»

مینا کاوانی که اکنون سال‌هاست از ایران خارج شده درباره خود گفت:

«انتخاب کردم و ۱۲ سال است که در فرانسه زندگی می‌کنم. اما ۱۲ سال است که در اینجا ننشسته‌ام و دارم برای کار خود می‌جنگم.»

رضا حیدری، صدابردار که در فیلم «خرس نیست» هم بازی می‌کند در نشست خبری از جعفر پناهی یاد کرد و گفت جای او در زندان نیست و حیف است پناهی به‌عنوان یک سینماگر باتجربه در زندان باشد.

حیدری افزود تلاش کرده که چند بار در زندان با پناهی ملاقات کند اما هر بار به او اجازه نداده‌اند.

«خرس نیست» که پناهی نه تنها آن را کارگردانی کرده، بلکه فیلم‌نامه آن را نوشته و تهیه‌کننده و بازیگر آن نیز بوده است، دو داستان عاشقانه را دنبال می‌کند که از نگاه یک کارگردان و گروه فیلمبرداری او دیده می‌شود. زوج‌های عاشق در این فیلم زیر فشار قدرت و زور ناکام می‌شوند.

رویترز نوشته است، پناهی این فیلم را زمانی ساخت که آزاد بود در ایران سفر کند اما اجازه سفر به خارج از کشور را نداشت.

کارگردان این فیلم با بازی خود پناهی، همانند زندگی واقعی او، مجبور می‌شود که از طریق ویدیویی بر فیلمبرداری فیلمش در ترکیه نظارت کند.

جعفر پناهی، برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه سال جاری در حالی که همراه گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو چهره شناخته شده سینمای ایران به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

جعفر پناهی از جمله ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی ایران است که با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.

روز نمایش «خرس نیست» جولیان مور، بازیگر آمریکایی و رئیس هیئت داوران جشنواره بین‌المللی ونیز به‌همراه گروهی از سینماگران نامدار کشورهای مختلف در بیرون از سالن جشنواره با در دست داشتن تصاویر جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد خواهان آزادی این فیلم‌سازان شدند.

فیلم دیگر ایرانی در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز «شب داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند است که روز گذشته (پنج‌شنبه) در این جشنواره به نمایش در آمد. در این فیلم نوید محمدزاده و دایانا حبیبی بازی می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.