ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از سال آینده کنکور سراسری سالی دو بار برگزار می‌شود

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور و برگزاری کنکور سالانه در دو نوبت خبر داد.

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:

«از سال آینده کنکور سراسری دو بار در سال برگزار و نتایج آن به مدت دو سال برای داوطلبان حفظ خواهد شد.»

او همچنین از تغییر شیوه برگزاری کنکور سراسری از سال آینده خبر داد و افزود:

«یکی از تغییرات مهم رخ داده در نحوه برگزاری کنکور سراسری این است که از سال آینده سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری بیشتر شده و به ۴۰ درصد خواهد رسید.»

زارعی همچنین با اشاره به حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، گفت:  

«حذف دروس عمومی از کنکور سراسری در راستای توجه بیشتر به یادگیری عمیق این دروس انجام گرفته است. اما این موضوع به معنی حذف سهم دروس عمومی نیست و سهم آن‌ها در سوابق تحصیلی لحاظ خواهد شد.»

کنکور سراسری در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. نظام آموزشی تبعیض‌آمیز در ایران امکانات بیشتر را برای دانش‌آموزان خانواده‌های متمول فراهم می‌کند و سهم دانش‌آموزان طبقات کم‌درآمد از امکانات آموزشی و آمادگی مناسب برای کنکور کمتر و کمتر می‌شود. از سوی دیگر فساد در نظام آموزشی نیز موجب شده است که هر سال در کنکور تقلب‌هایی صورت گیرد و سئوال‌های کنکور به‌شکل غیرقانونی به فروش برسند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ۱۰ تیرماه سال جاری از فروش سئوال‌های کنکور هم‌چون سال‌های گذشته خبر داد و اعلام کرد که «قیمت فروش پاسخ‌ سئوالات از ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت بوده است و مشتریان ۳۰ درصد مبلغ را پیش از آزمون و مابقی را پس از اعلام نتایج پرداخت می‌کنند».

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش نیز ۱۰ مردادماه امسال از بازداشت بیش از ۸۰۰ نفر از کسانی که در کنکور ۱۴۰۱ با استفاده از «ابزار» تقلب کرده بودند، خبر داد.

با اعلام اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور ۱۴۰۱ در گروه‌های آزمایشی مختلف نیز مشخص شد که امسال هم رتبه‌های برتر در تصاحب مدارس خاص است و از میان نفرات برتر کنکور امسال صرفاً یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است. ۲۹ نفر از مدارس استعدادهای درخشان، ۹ نفر از مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند.

در سال‌های اخیر سهم مدارس دولتی و مناطق توسعه‌نیافته و فرزندان خانواده‌های تهیدست در کنکور سراسری بسیار ناچیز بوده است و دانش‌آموزان مدارس خصوصی از بیشترین امکانات برای موفقیت در کنکور برخوردار بوده‌اند.

در کنکور ۱۴۰۰ در میان رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند. در کنکور سال ۹۹، رتبه هفتم گروه آزمایشی علوم ریاضی در مدرسه‌ای کاملاً دولتی درس خوانده بود و ۶۷ درصد رتبه‌های برتر برای مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، ۱۸ درصد غیردولتی و ۱۰ درصد مدارس نمونه دولتی بودند. در کنکور ۹۸ تمام رتبه‌های برتر از میان مدارس خاص و غیردولتی بودند و مدارس دولتی تنها ۱۳ درصد آن‌ها را تشکیل می‌دادند.

این روند نشان می‌دهد که نقش آموزشی مدارس دولتی که بیشترین دانش‌آموزان از طبقات محروم را دارند، روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که «مدارس استعدادهای درخشان زیرمجموعه مدارس دولتی هستند»، در این‌باره افزود:

«این‌که استعدادهای برتر را شناسایی کرده و پرورش دهیم، نه فقط بی‌عدالتی نبوده، بلکه عین عدالت است.»

در ۲۵ سال اخیر نسبت دانش‌آموزان مشغول به تحصیل ایران در مدارس غیردولتی ۱۶۶ برابر شده است و هزینه‌کرد دولت به ازای هر دانش‌آموز از سال ۶۸ تاکنون از ۱۸ درصد نسبت به سرانه تولید ناخالص داخلی به یک درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین براساس پژوهش‌های وزارت رفاه، دسترسی سه دهکِ درآمدی بالای جامعه به آموزش با کیفیت، ۵۸ درصد و سهم سه دهک پایین تنها ۴,۵ درصد بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.