ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرسنگی شدید در منطقه‌های تحت تأثیر تغییرات اقلیمی رو به افزایش است

به گزارش آکسفام، در شش سال اخیر در ۱۰ کشوری که با پیامدهای وخیم تغییرات اقلیمی درگیر بوده‌اند، نرخ گرسنگی شدید دو برابر شده است. افغانستان یکی از آنهاست.

مؤسسه خیریه «آکسفام» در گزارش جدیدی به پیوند مستقیم بین بحران اقلیمی و گرسنگی شدید پرداخته و اعلام کرده است که گرسنگی شدید در منطقه‌های تحت تأثیر پدیده‌های حاد آب و هوایی ناشی از گرمایش زمین رو به افزایش است.

آکسفام در گزارش خود ۱۰ کشور جهان را بررسی کرده است که بیش از دیگر نقاط تحت تأثیر پیامدهای تغییرات اقلیمی همچون خشکسالی و سیل و طوفان شدید قرار دارند. محققان این خیریه دریافتند که در شش سال اخیر، نرخ گرسنگی شدید در این کشورها دو برابر شده است.

این کشورها شامل افغانستان، جیبوتی، هاییتی، کنیا، سومالی، نیجر، گواتمالا، ماداگاسکار، بورکینا فاسو و زیمباوه می‌شوند.

در این کشورها، ۴۸ میلیون نفر در معرض گرسنگی شدید قرار دارند؛ این یعنی ۲۱ میلیون نفر بیشتر از آمار ۲۰۱۶. از میان آنها، بیش از ۱۸ میلیون تن در آستانه گرسنگی حاد منجر به مرگ هستند.

سود ۱۸ روزه شرکت‌های سوخت فسیلی برای تأمین بودجه ۴۹ میلیارد دلاری سازمان ملل جهت کمک‌های بشردوستانه در سال جاری کافی خواهد بود.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام اینترنشنال درباره این گزارش جدید گفت:

«تغییرات اقلیمی دیگر یک بمب ساعتی در حال تیک‌تیک‌کردن نیست، بلکه همین حالا دارد جلوی چشمان‌مان منفجر می‌شود. تغییرات اقلیمی به پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی راه می‌برد که در ۵۰ سال اخیر پنج برابر شده‌اند ــ هم مکررتر و هم مرگبارتر.»

گزارش آکسفام همچنین به سود شرکت‌های سوخت فسیلی پس از آغاز جنگ اوکراین در گزارش خود اشاره می‌کند و می‌نویسد سود ۱۸ روز این شرکت‌ها برای تأمین بودجه ۴۹ میلیارد دلاری سازمان ملل جهت کمک‌های بشردوستانه در سال جاری کافی خواهد بود. سوخت فسیلی یکی از مهم‌ترین عوامل گرمایش زمین است.

دولت‌های جهان نوامبر سال جاری برای شرکت در نشست بیست و هفتم تغییرات اقلیمی سازمان ملل (Cop27) گرد هم خواهند آمد تا برنامه‌های جدی‌تری برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه دهند. کشورهای ثروتمندتر نیز در این نشست باید به وعده کمک‌های مالی به کشورهای فقیرتر تحقق بخشند. اما بسیاری نسبت به تحقق این هدف‌ها مشکوکند.

با وجود این‌که دانشمندان پنل تغییرات اقلیمی سازمان ملل بارها گفته‌اند که برای محدود ماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود، تحقق این هدف به دلیل سیاست‌های دولت‌ها و شرکت‌های عظیم چندملیتی هنوز بعید به نظر می‌رسد.

به علاوه کشورهای ثروتمندتر که به لحاظ تاریخی نقش بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین داشته‌اند، وعده کمک مالی داده‌اند. این وعده از ۲۰۰۹ داده شده و کشورهای توسعه‌یافته گفته بودند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشورهای آسیب‌پذیر کمک مالی گرد خواهند آورد. این وعده اما تا کنون عملی نشده است.

اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با روند فعلی پیش برود و جهان از سطح ۱,۵ درجه افزایش دما بگذرد، پیامدهای وخیم تغییرات اقلیمی در زمان حیات اغلب ما ساکنان زمین هویدا خواهد شد و برخی همین حالا نمایان شده‌اند: خشکسالی، قحطی، مهاجرت‌های اقلیمی انبوه، بیابان‌زایی،‌ پدیده‌های اقلیمی حاد،‌ سیل، خسارت‌های اقتصادی، آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده و بسیاری موارد دیگر که به گفته سازمان ملل به «آپارتاید اقلیمی» ختم خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.