ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی در سنندج؛ نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند

اعتراضات به قتل مهسا امینی به خیابان‌های سنندج کشیده شد و نیروهای یگان ویژه به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند. شهروندان معترض سنندجی با سردادن شعارهای مختلف به مردم سقز اعلام هم‌بستگی کردند.

عصر روز شنبه ۲۶ شهریور، مردم سنندج در اعتراض به قتل مهسا امینی که در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی تهران کشته شد، به خیابان‌ها آمدند. در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر سنندج معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» (ژن، ژیان، آزادی) و «بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

مهسا امینی که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، روز ۲۲ شهریور به وسیله گشت ارشاد به دلیل حجاب و آن‌چه پوشش نامناسب خوانده می‌شود، دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت.

صبح روز شنبه مهسا امینی را در شهرش سقز به خاک سپردند. پس از خاکسپاری، شهر سقز شاهد اعتراض گسترده شهروندان بود و به محل درگیری مردم با نیروهای امنیتی تبدیل شد.

بر اساس گزارش منابع آگاه به زمانه شهر سنندج از صبح روز شنبه فضای ملتهب و امنیتی داشت. عصر روز شنبه، مردم سنندج در حمایت از مردم سقز و به نشانه اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، با شعار «سقز تنها نیست، سنندج پشتیبانش است» (سەقز بە تەنیا نییە، سنە پشتیوانیە) به خیابان آمدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیش از آغاز اعتراضات، نیروهای ضد شورش در میدان اقبال (آزادی) سنندج مستقر شده بودند. درگیری‌ها بین معترضان و این نیروها در همین میدان و خیابان‌های فردوسی و حسن‌آباد بیشتر بود. در حداقل یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای تیراندازی می‌آید.

در برخی دیگر از ویدیوها معترضان اشاره می‌کنند که نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

طبق ویدئوهای منتشر شده از درگیری‌های مردم با نیروهای حکومتی، معترضان شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر می‌دهند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات در سنندج، نیروهای یگان ویژه تعدادی از شهروندان را بازداشت کردند.

در زمان خاکسپاری مهسا امینی در قبرستان آیچی سقز معترضان و همشهری‌های او شعار «قتل به خاطر روسری تا کی؟» دادند. در درگیری‌های بعدی مردم در سطح شهر با نیروهای حکومتی به سمت معترضان تیراندازی کردند و دست‌کم یک نفر از معترضان از ناحیه سر گلوله خورد و به شدت مجروح شد.

زنان معترضی که امروز صبح در مراسم خاکسپاری مهسا امینی شرکت کردند طی اقدامی اعتراضی روسری‌هایشان از سر برداشتند و هم‌زمان شعار «کشتن برای روسری / تا کی چنین خاک بر سری» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنا به اطلاع زمانه حداقل یازده نفر در جریان اعتراض‌های شهر سقز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مصدوم شدند و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند که فعلا از تعداد و هویت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

بیمارستان کسری نیز در ساعات پایانی شنبه ۲۶ شهریور با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی، اعلام کرد این شهروند سقزی «ساعت ۲۰:۲۲ سه‌شنبه ۲۲ شهریور بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی به بیمارستان کسری ارجاع شده است و به رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و درگذشته است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.