ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اوکراین: جدایی‌طلبان دونباسک خواستار همه‌پرسی فوری شدند

اوکراین می‌گوید نیروهایش را به سمت شرق لوهانسک حرکت داده است. کی‌یف همچنان به دنبال دریافت سلاح‌های بیشتر از غرب است. دولت تحت حمایت مسکو در دونباس خواهان برگزاری همه‌پرسی شده است. اردوغان می‌گوید پوتین می‌خواهد جنگ پایان یابد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب ۲۸ شهریور / ۱۹ سپتامبر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت «اشغالگران آشکارا در وحشت هستند» و او اکنون بر روی سرعت پیش‌روی در مناطق آزادشده تمرکز کرده است. زلنسکی گفت:

«سرعتی که نیروهای ما با آن در حال حرکت هستند. سرعت در بازگرداندن زندگی عادی.»

رهبر اوکراین همچنین اشاره کرد که روز چهارشنبه در سخنرانی ویدئویی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشورهای دیگر خواهد خواست تا به ارسال تسلیحات و کمک‌های خود به اوکراین سرعت بخشند. او گفت:

«ما هر کاری انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم که نیازهای اوکراین در همه سطوح - دفاعی، مالی، اقتصادی، دیپلماتیک - برآورده می‌شود.»

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک گفت نیروهای مسلح اوکراین کنترل کامل روستای بیلوهوریوکا را به‌دست گرفته‌اند و در حال آماده شدن برای بازپس‌گیری تمام منطقه لوهانسک از اشغالگران روسی هستند. این روستا در ۱۰ کیلومتری غرب شهر لیسیچانسک قرار دارد که پس از هفته‌ها نبرد در ماه ژوئیه به‌دست روس‌ها افتاد.

گایدی در شبکه تلگرام نوشت:

«برای هر سانتی‌متر خواهیم جنگید. دشمن در حال آماده‌سازی دفاعی است. بنابراین ما به سادگی عمل نخواهیم کرد.»

لوهانسک و استان همجوارش دونتسک، منطقه صنعتی شرق دونباس را تشکیل می‌دهند که مسکو می‌گوید قصد دارد آن را به‌عنوان هدف اصلی آن‌چه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، تصرف کند.

نیروهای اوکراینی پس از بیرون راندن نیروهای روسی از شمال شرقی خارکف (خارکیف) در یک ضدحمله برق‌آسا در این ماه، شروع به پیشروی به سمت لوهانسک کرده‌اند.

در پی موفقیت‌های اخیر اوکراین، رهبر دولت تحت حمایت مسکو در دونباس خواستار برگزاری همه‌پرسی فوری در مورد الحاق این منطقه به روسیه شد.

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان دونتسک، مستقر در مسکو از رهبر جدایی‌طلب خود در لوهانسک خواست تا تلاش‌ها برای آماده‌سازی همه‌پرسی به‌منظور پیوستن به روسیه را بیشتر کند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که درگیری‌ها در ۲۴ ساعت گذشته به منطقه دونتسک محدود بوده است و حملات روسیه در نزدیکی شهرک‌های مایورسک، وسله، کوردیومیوکا و نوومیخایلیوکا دفع شده است.

نیروهای مسلح اوکراین گفتند در جنوب، جایی که ضدحمله دیگر اوکراین پیشرفت کندتری داشته است، یک کشتی حامل سربازان و تجهیزات روسی را در رودخانه‌ای در نزدیکی نوا کاخوفکا در منطقه خرسون غرق کرده‌اند.

ارتش در بیانیه‌ای در فیس‌بوک گفت:

«تلاش‌ها برای ساخت گذرگاه نتوانست در برابر آتش نیروهای اوکراینی مقاومت کند و متوقف شد.»

ارتش بریتانیا امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۲۰ سپتامبر اعلام کرد که افزایش قابلیت حملات دوربردی اوکراین احتمالاً ناوگان روسیه در دریای سیاه را مجبور کرده است که برخی از زیردریایی‌های خود را از بندر سواستوپل در کریمه به نووروسیسک در منطقه کراسنودور در جنوب روسیه منتقل کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند، سربازان اوکراینی بیش از پیش به تانک‌های به‌دست آمده از نیروهای روسی در ضدحملات خود در شمال شرق این کشور تکیه می‌کنند. بر اساس ارزیابی اندیشکده آمریکایی «مؤسسه مطالعات جنگ»، آن‌ها از این غرامت‌ها برای تضمین دستاوردهای زمینی خود و نفوذ بیشتر به منطقه لوهانسک تحت اشغال روسیه استفاده می‌کنند.

کارشناسان این مؤسسه گفته‌اند:

«وحشت اولیه از ضدحملات [اوکراین] موجب شده تا سربازان روسی تجهیزات باکیفیت را جا بگذارند. از سوی دیگر، در خلال عقب‌نشینی از منطقه کی‌یف در ماه آوریل، عمدتاً تجهیزات آسیب‌دیده به دشمن واگذار شد.»

گورهای دسته‌جمعی

اوکراین همچنان در حال ارزیابی رویدادهای مناطقی است که ماه‌ها تحت کنترل روسیه بودند و اکنون از دست این کشور خارج شده‌اند.

اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکف (خارکیف) روز دوشنبه گفت کارشناسان پزشکی قانونی اوکراین تاکنون ۱۴۶ جسد را در گورستان وسیعی در جنگل‌های نزدیک شهر بازپس گرفته‌شده ایزیوم، از خاک بیرون کشیده‌اند. آن‌ها بدون تابوت دفن شده بودند. ولودیمیر زلنسکی پیش از این گفته بود در این مکان حدود ۴۵۰ گور پیدا شده است.

کارگران در گروه‌های متعدد از بیل برای بیرون آوردن جسدهای نیمه‌تجزیه‌شده از زیر درخت‌ها استفاده کردند. به‌گفته مردم محلی، برخی از آن‌ها قبل از دفن‌شدن مدت‌ها پس از مرگ در خیابان‌های شهر افتاده بودند.

دولت هنوز از چگونگی کشته شدن این افراد چیزی نگفته است، هرچند مقامات می‌گویند ده‌ها نفر از آن‌ها در گلوله‌باران یک ساختمان آپارتمانی کشته شدند و نشانه‌هایی وجود دارد که دیگران بر اثر اصابت ترکش جان خود را از دست داده‌اند.

سرهی بولوینوف، رئیس پلیس تحقیق در منطقه خارکف (خارکیف)، در محل دفن به رویترز گفت، طبق بررسی‌های نخستین، چهار نفر دست‌های‌شان از پشت بسته‌ شده بود و در یک مورد طناب به دور گردن قربانی بود که نشانه‌هایی از شکنجه هستند.

بولوینوف افزود به‌نظر می‌رسد بیشتر جسدها متعلق به غیرنظامیان باشد. مردم محلی کشته‌شدگان خود را با تطبیق اسامی آن‌ها با شماره‌های روی صلیب‌های چوبی که بر روی گورها نصب شده‌اند، شناسایی می‌کنند.

اوکراین می‌گوید ۱۷ سرباز در یک گور دسته‌جمعی در این مکان دفن شده بودند.

کرملین روز دوشنبه اتهامات اوکراین را مبنی بر این‌که روسیه عامل این جنایت‌هاست رد کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت:

«این یک دروغ است. البته ما از کشف حقیقت در این ماجرا دفاع خواهیم کرد.»

هشدار در مورد نیروگاه هسته‌ای

اوکراین روز دوشنبه نیروهای روسیه را به گلوله‌باران نزدیک نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در منطقه میکولایف متهم کرد.

سازمان انرژی اتمی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمی پس از نیمه‌شب دوشنبه انفجاری در فاصله ۳۰۰ متری راکتورها روی داد و به ساختمان‌های نیروگاه آسیب رساند.

راکتورها آسیبی ندیده‌اند و به کارکنان نیز آسیبی نرسیده است. این سازمان تصاویری منتشر کرد که گودال بزرگی را نشان می‌دهند. گفته می‌شود این گودال‌ها ناشی از انفجار بوده است.

رئیس جمهوری اوکراین در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت:

«روسیه کل جهان را به خطر می‌اندازد. ما باید پیش از آن‌که خیلی دیر شود جلوی آن را بگیریم.»

این حملات به نگرانی جهانی در مورد احتمال وقوع یک فاجعه اتمی می‌افزاید. در حال حاضر با نبرد در اطراف نیروگاه هسته‌ای دیگر در جنوب، زاپوریژیا، که توسط نیروهای روسیه در ماه مارس تصرف شده بود، نگرانی‌ها بیشتر شده است.

اردوغان: روسیه می‌خواهد به جنگ پایان دهد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا گفت:

«روسیه مایل است هر چه سریع‌تر به درگیری در اوکراین پایان دهد.»

او در پاسخ به پرسش خبرنگار این شبکه پایان جنگ به «نگرش روسیه» مربوط دانست و گفت در ازبکستان، با پوتین ملاقات کرده و گفت‌وگوهای «بسیار گسترده‌ای» با او داشته است. به گفته اردوغان، رهبر روسیه به او نشان داده که «مایل است هر چه زودتر به این موضوع (جنگ اوکراین) پایان دهد». اردوغان افزود:

«طریقی که در حال حاضر اوضاع پیش می‌رود کاملاً مشکل‌ساز است. من فکر می‌کنم گام مهمی رو به جلو برداشته خواهد شد. تمام آن‌چه ما می‌خواهیم ببینیم این است که این جنگ را با صلح به پایان برسانیم.»

به‌گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اردوغان و پوتین جمعه گذشته در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان گفت‌وگو کردند. پوتین پس از مذاکرات گفت اردوغان پیشنهادی برای سازماندهی مذاکره با ولودیمیر زلنسکی مطرح نکرده است. او تأکید کرد که رئیس جمهوری ترکیه در تلاش‌های در حال انجام برای عادی‌سازی اوضاع، از جمله اقدامات برای حل‌وفصل بحران غذایی مشارکت جدی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.