ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش از کشورهای توسعه‌یافته خواست مالیات محیط زیست بپردازند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای ثروتمند خواست از سودهای بادآورده شرکت‌های نفتی مالیات بگیرند و از این پول برای کمک به کشورهای آسیب دیده از بحران اقلیمی و یاری‌رسانی به مردمی که با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده کنند.

هفتاد و هفتمین نشست سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) زیر سایه جنگ روسیه در اوکراین تشکیل می‌شود. این جنگ به بحران جهانی غذا دامن زده و شکاف‌هایی را در میان قدرت‌های بزرگ ایجاد کرده است. این اختلافات از زمان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه است. در همان حال جهان با بحران زیست‌محیطی و مسأله سوخت‌های فسیلی هم روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری رویترز دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در مجمع عمومی خطاب به رهبران جهان که شامل ۱۹۳ عضو است، به شرکت‌های نفت و گاز که در سال جاری به رغم انواع بحران‌ها ده‌ها میلیارد دلار سود به جیب زده‌اند، انتقاد کرد. گوترش گفت:

 «صنعت سوخت فسیلی از صدها میلیارد دلار یارانه و سودهای بادآورده بهره‌مند است در حالی که بودجه خانوارها کاهش می‌یابد و سیاره ما در آتش می‌سوزد.»

دبیرکل سازمان ملل در ادامه از کشورهای توسعه‌یافته خواست از شرکت‌هایی که سهمی در آلایندگی جهان دارند مالیات بگیرند. گوترش این بار نیز از تریبون سازمان ملل استفاده کرد تا مشخص کند این پول کجا باید خرج شود. او در گردهمایی سالانه رهبران جهان در نیویورک گفت:

«این سرمایه‌ها باید به دو مجرا هدایت شوند: کشورهایی که از خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از بحران آب‌وهوایی رنج می‌برند؛ و به مردمی که با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

بریتانیا برای تولیدکنندگان نفت و گاز در دریای شمال ۲۵ درصد مالیات تصویب کرده است، در همان حال اتحادیه اروپا قصد دارد با اخذ مالیات از سودهای بادآورده شرکت‌های نفتی، بیش از ۱۴۰ میلیارد یورو جمع آوری کند تا از مصرف کنندگان در برابر افزایش قیمت انرژی محافظت کند. قانونگذاران دموکرات ایالات متحده در مورد طرح مشابهی بحث کرده‌اند، اگرچه احتمال تصویب آن در کنگره چندان زیاد نیست.

در حالی که این برنامه‌ها بر هدایت این منابع مالی به سمت به مصرف کنندگان داخلی متمرکز است، دبیرکل سازمان ملل از مالیاتی حمایت کرد که به کشورهای آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی پرداخت شود.

گوترش همچنین گفت که بانک‌ها باید به سمت توسعه چندجانبه حرکت کنند و به وظایف خود در قبال کشورهای فقیر برای سازگاری بیشتر با تغییرات اقلیمی عمل نمایند. دبیر کل سازمان ملل در ادامه در انتقاد از شرکت‌های نفت و گاز گفت:

«همانطور که در دهه‌های قبل در صنعت تنباکو شاهد بودیم، لابی‌ها و پزشکان متخصص اطلاعات نادرستی منتشر کردند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.