ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل حکومتی مهسا امینی: بازداشت گسترده اعضای تشکل فمینیستی «ژیوانو» در سنندج

در ادامه تشدید فضای امنیتی و بازداشت گسترده فعالان مدنی در کردستان، این شش فعال زن نیز بازداشت و از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

در ادامه موج سرکوب اعتراض‌ها نسبت به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و بازداشت معترضان و فعالان مدنی حوزه‌های مختلف در شهری مخالف کردستان، شش فعال زن عضو تشکل فمینیستی «ژیوانو» در سنندج بازداشت شدند و اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، این افراد از ۷۲ ساعت پیش به صورت جداگانه و بدون ارائه حکم قضایی در شهر سنندج دستگیر شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع به زمانه مشخص نیست ماموران حکم بازداشت به همراه داشته‌اند یا نه، اما سه نفر آنها در محل زندگی خود بازداشت شده‌اند.

برخی از دستگیر شدگان در زندان مرکزی سنندج و برخی دیگر در کانون اصلاح و تربیت این شهر نگهداری می‌شوند.

این افراد همگی عضو انجمن ژیوانو، یک گروه فمنیستی در سنندج هستند.

تشکل فمینیستی ژِیوانو از سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های خود را در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان شروع کرد. تمرکز جغرافیایی فعالیت‌های این گروه شهر سنندج است، اما آنها با فعالان دیگر شهرهای کردستان در تماس بوده ور در برخی این شهرها مانند سقز و مریوان هم فعالیت‌هایی داشته‌اند.

ژینوانو علاوه بر حمایت از زنان قربانی خشونت، جلسات کتاب‌خوانی هم برگزار کرده و در مواردی به زنان آسیب دیده در پیدا کردن وکیل و حامیان حقوقی کمک کرده‌اند.

موج اخیر بازداشت فعالان کرد از روز جمعه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ بعد از آغاز اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی، شروع شده و تاکنون دست‌کم ۵۰ نفر از جمله چندین فعال زن و کارگری بازداشت شده‌اند.

 مهسا (ژینا) امینی دختری ۲۲ ساله که از سقز به همراه خانواده‌اش برای دیدن اقوام به تهران سفر کرده بود، سه‌شنبه، ۲۲ شهریور به‌دلیل برخورد خشونت‌آمیز مأموران گشت ارشاد به کما رفت و چند روزی در بخش ICU در بیمارستان کسرای تهران بستری بود که نهایتا در روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ جان سپرد.

مرگ دختر جوان سقزی مجموعه‌ای گسترده از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت و به اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف انجامید که هم‌چنان بعد از گذشت شش روز ادامه دارد.

تاکنون در جریان اعتراض‌ها به مرگ مهسا (ژینا) امینی، دست‌کم هفت نفر کشته شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.