ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکاف هزینه‌های زندگی و دستمزد به بیش از ۶۳ درصد رسیده است

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی با اشاره به گرانی مرغ به‌عنوان ارزان‌ترین مواد پروتئینی و گوشتی در سبد غذایی فرودستان، نوشته است قیمت یک کیلو مرغ از دستمزد روزانه‌ کارگران بیشتر شده است.

ایلنا چهارشنبه ۳۰ شهریور در گزارش خود آورده است که سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک شکاف عظیم میان هزینه‌های زندگی و دستمزد وجود دارد که اکنون این شکاف به بیش از ۶۳ درصد رسیده است.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره نرخ هزینه‌های زندگی در نیمه شهریورماه گفت:

«ادعای مهار تورم صحت ندارد؛ شیب تورم همچنان مثبت است؛ وقتی به‌راحتی اعلام می‌کنند قیمت رسمی مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان است، آیا به این فکر کرده‌اند که درآمد روزانه‌ یک کارگر فقط ۲۰۰ هزار تومان است؟»

وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود که قیمت گوشت مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان است و فروش با قیمت بالاتر از آن، تخلف است اما ۲۰ شهریورماه رسانه‌های داخل کشور گزارش دادند قیمت گوشت مرغ در بازار از این میزان عبور کرده و به ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۶۵ هزار تومان رسیده است.

با این حساب یک مرغ سه کیلویی با قیمت کیلویی ۶۵ هزار تومان نزدیک ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. حداقل دستمزد روزانه‌ کارگران در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۰ هزار تومان است؛ اگر حتی مزایای مزدی مانند حق مسکن، حق اولاد و سنوات به این رقم افزوده شود، دستمزد روزانه حداکثر به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

به‌گفته توفیقی اگر هزینه‌های واقعی مسکن و اجاره خانه هم محاسبه شود نرخ سبد معیشت از ۱۷ میلیون تومان هم بیشتر خواهد شد. او افزود:

«بیش از ۶۳ درصد جمعیت کشور، حتی نصف هزینه‌های زندگی را نمی‌توانند تأمین کنند.»

در پی حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت کاهش مصرف گوشت مرغ بیش از ۳۰ درصد شده است.

ایلنا نوشته است که در طول شش ماه ابتدای سال جاری، سبد معیشتِ حدود ۹ میلیون تومانی به رقم ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و این یعنی تورم ۹۰ درصدی تمام هزینه‌های زندگی.

روند شتابان نرخ تورم کسر بزرگتری از جمعیت ایران را با فقر خشن و گرسنگی روبه‌رو کرده است. بنا بر آمارهای رسمی تا پیش از سال ۱۴۰۰ بیش از یک سوم جمعیت ایران درآمدی کمتر از خط فقر داشتند. خط فقر خشن یا گرسنگی، پایین‌ترین رده‌های درآمدی یک جامعه را شامل می‌شود. همه‌گیری کرونا، حذف ارز ترجیحی و جهش قیمت کالاهای خوراکی و مسکن به افزایش جمعیت درگیر با فقر خشن انجامیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.