ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 سینماگران ایرانی خطاب به نظامیان: به آغوش ملت بازگردید

حدود ۱۰۰ سینماگران ایرانی در بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان خطاب به یگان‌های نظامی نوشتند: این تفنگ‌ها با سرمایه عمومی برای دفاع از مردم در اختیارتان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایرانی نگیرید.

سینماگران آزادیخواه ایرانی در این بیانیه نوشته‌اند:

«صدای راستین ایران، صدای جوانان غیوری است که به حرمت و شکوه "زن" به نام گوهر آزادی به خیابان‌ها آمده‌اند. فریاد خروشان مردم خشمگین و عصیان‌زده از سال‌ها دروغ، فساد، سرکوب، تجاوز و سانسور، واقعیت انکارناپذیر روزگار ما است که دیگر توان تحملش به سر آمده.»

سبنماگرانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، در ادامه تأکید کرده‌اند که آن‌ها «پشت سر جوانانی که پیشرو و پرچمدار جنبش عضیم تحول‌‌خواهی هستند، ایستاده‌‌اند:

«در کنار جوانانی از جان گذشته و خردمند که رهبران و پیشروان حقیقی جنبش هستند. جنبشی شکوهمندانه که هیچ نوع استبداد، ولایت و دیکتاتوری منقضی را نمی‌پذیرد.»

منیژه حکمت، پگاه آهنگرانی، زهرا امیر ابراهیمی، پرویز کیمیاوی، عبدالرضا کاهانی، نیما سروستانی و شبنم طلوعی از جمله امضا کنندگان این بیانیه‌اند.

در همان حال محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی با برخورداری از کمترین درک از فرهنگ و هنر، شنبه ۲ مهر در مصاحبه با خبرگزاری فارس بر تجدید حاکمیت خود بر نویسندگان و هنرمندان ایرانی تاکید کرد و گفت:

«دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره حاکمیت قانون است؛ ما در خدمت تمامی اهالی فرهنگ و هنر هستیم و چتر دولت و نظام همه اهالی فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد مگر کسانی که خودشان مصر هستند که زیر این چتر نباشند.»

خطاب وزیر ارشاد دولت سرکوب‌گر به هنرمندانی مانند کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، مسعود کیمیایی، مهران مدیری، شهاب حسینی، هومن سیدی و نوید محمدزاده است که در پیام‌های جداگانه‌ای از اعتراضات مردمی حمایت کرده‌اند.

وزیر ارشاد اسلامی در ادامه با لحنی که از تهدید نویسندگان و هنرمندان نشان داشت، افزود:

«اگر کسی اصرار دارد که از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.»

ساعتی بعد، ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ در جریان قتل عام زندانیان سیاسی که اکنون دولت او مسئولیت سرکوب جنبش زن، زندگی، آزادی را به عهده دارد، «ضرورت برخورد قاطع با معارضان امنیت و آرامش کشور» و را به دستگاه‌های مسئول تحت فرمانش متذکر شد.

سینماگران ایرانی پیش از این در واکنش به اعتراضاتی که پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان در خرداد سال جاری به راه افتاده بود، بیانیه‌ مشابهی با درخواست «تفنگت را زمین بگذار» را امضا کرده بودند که با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمد مهدی اسماعیلی مواجه شد. در آن زمان برای نخستین بار وزیر ارشاد دولت سرکوبگر بر ضرورت حاکمیت‌پذیری هنرمندان و نویسندگان ایرانی تأکید کرده بود. در پی انتشار آن بیانیه بود که نیروهای امنیتی محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، از امضاکنندگان بیانیه‌ «تفنگت را زمین بگذار» را بازداشت کردند و جعفر پناهی، از دیگر فیلمسازان امضاکننده، برای گذراندن محکومیت پیشین خود راهی زندان شد.

در مرداد سال جاری، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد از تهیه فهرستی از سینماگران ایران خبر داد که دولت قصد دارد مانع فعالیت هنری آنان شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.