ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشتمین روز اعتراضات: دانشگاه‌ها ملتهب‌اند و در کردستان خانه‌به‌خانه بازداشت می‌کنند

فضای دانشگاه‌های تهران امنیتی است. بازداشت دانشجویان و فعالان مدنی در تهران، کردستان و سایر شهرها ادامه دارد، بااین‌حال معترضان برای هشتمین روز به خیابان آمدند.

اعتراضات به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در هشتمین روز خود ادامه داشت. نیروهای امنیتی در شهرهای کردنشین که در آنها اعتراضات شکل‌گرفته خانه‌به‌خانه می‌روند و معترضان را بازداشت می‌کنند.

با وجود جو امنیتی سنگین اعتراضات همچنان در تهران، کرج، نوشهر، آمل، رشت، سبزوار، شیراز، شاهین‌شهر اصفهان، تبریز، سنندج و شهرهای دیگر کردستان به شکل‌های مختلف برقرار است. بیشتر تجمع‌ها در شب شکل می‌گیرد و نیروهای امنیتی به سمت معترضان شلیک می‌کنند.

حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه‌های تهران سنگین است و با دانشجوها درگیر شده‌اند. با این حال تهران در شامگاه دوم مهر همچنان صحنه حضور معترضان بود. بیشترین تجمع‌ها در خیابان ولیعصر، کریم‌خان، نارمک، فلکه دوم صادقیه، ستارخان، و قلعه حسن خان شکل گرفت.

تصاویر تجمع‌ها دیر می‌رسند

در بسیاری از مناطق اعتراضات اینترنت‌های تلفن‌های همراه را شبانه یا قطع می‌کنند و یا به‌شدت کند می‌کنند. به همین دلیل تصاویری از تجمع‌های معترضان کاشمر و بندر انزلی در شب اول مهر، صبح روز شنبه دوم مهر منتشر شد. ویدئویی هم از قم منتشر شد که نشان می‌داد که معترضان به ماشین‌های زرهی نیروهای حکومتی، کوکتل مولوتف منتشر می‌کنند. این دومین ویدئوی پرتاب کوکتل مولوتف است که از شهر قم منتشر می‌شود.

در مهرشهر و فردیس کرج با وجود جو امنیتی و بازداشت معترضان، در شامگاه دوم مهر باز هم مردم به خیابان آمدند. در تجمع مهرشهر حضور زنان و مردان جوان چشمگیر بود. برخی از معترضان جدول‌ها را شکستند به سمت یگان ویژه سنگ پرت کردند.

در فردیس کرج تجمع بیشتر در حوالی کانال بود. معترضان گفتند که نیروهای امنیتی به آنها لیزر می‌تاباندند و سپس شلیک کردند. صدای تیراندازی شنیده می شد و ماشین‌ها برای حمایت از معترضان بوق ممتد می‌زدند.

در بومهن معترضان بنرهای حکومتی را آتش زدند

مردم نوشهر هم در تجمعی که حضور زنان در چشمگیر بود شرکت کردند و شعار «اتحاد، مبارزه، پیروزی» دادند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در آمل که در روزهای گذشته صحنه حمله خونین نیروهای سرکوب به معترضان بود و تعداد بازداشتی‌ها هم بالاست، در روز دوم مهر مردم باز هم به خیابان آمدند و شعار دادند: می‌جنگیم، می‌میرم، ایران رو می‌گیریم.

در شیراز در روز روشن زنی بر روی ماشین رفت و روسی چرخان در دست، معترضان را تشویق می‌کرد که شعار مرگ بر دیکتاتور بدهند.

در ویدئویی که در شیراز منتشر شد. زنانی که حجاب از سر برداشته بودند در مواجه با نیروهای یگان ویژه سرکوب با آنها هم‌کلام شدند. در میان صحبت‌ها یکی از زنان را یکی از نیروهای سرکوب به‌شدت کشید و با پرت کردن او سرش را به جدول خیابان زد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شاهین‌شهر اصفهان صدای تیر می‌آمد و نیروهای سرکوب به سمت معترضان تیراندازی کردند. در زرین‌شهر هم معترضان شبانه آتش روشن کردند و شعار دادند.

در رشت، صفی از معترضان شعار دادند «ایرانی با غیرت، حمایت، حمایت».

در تبریز معترضان به سمت نیروهای سرکوب کوکتل ملوتف پرتاب کردند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در زاهدان، نیروهای سرکوب مستقر بودند. در سطح شهر ماشین‌های نیروهای سرکوب و نیروهای مسلح به سلاح گرم دیده می‌شدند که از بلندگوها مردم را تهدید می‌کردند.

در مشگین‌شهر در استان اردبیل نیروهای حکومتی در مواجه با معترضان در دست‌کم یک خیابان عقب‌نشینی کردند.

خانواده بازداشت‌شده‌ها پاسخی دریافت نمی‌کنند

خانواده‌های بازداشت‌شده‌ها در تهران، روز خود را مقابل دادسرای زندان اوین آغاز کردند. جایی که بسیاری می‌آیند تا از عزیزان‌شان خبر بگیرند. در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شد که ازدحام خانواده‌های جمع شده مقابل زندان اوین را نشان می‌داد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین ازدحام، نیروهای امنیتی به حسین رونقی، زندانی سیاسی سابق که آمده بود خودش را با وکیلش به دادسرا معرفی کند حمله کردند و او را کتک زدند. رونقی و هر دو وکیلش را در دادسرای اوین بازداشت کردند. ساعتی برادر حسین رونقی از بازداشت پدرش، احمد رونقی در ملکان خبر داد. او چند ساعت بعد آزاد شد.

ازدحام خانواده‌ها مقابل زندان‌ها و بازداشتگاه‌های شهرها قابل‌توجه است. شامگاه دوم مهر، ویدئویی در شبکه‌ها منتشر شد که انتقال بازداشتی‌های کرج را نشان می‌داد. در این ویدئو، نیروهای حکومتی بازداشت‌شدگان را از یک ون پیاده می‌کنند و آنها را به مکان دیگری انتقال می‌دهند. همه آنها دستبند دارند. زمانی که از مقابل مأموران رد می‌شوند آنها را با دست‌ و لگد پا کتک می‌زنند. در این ویدئو دست‌کم ده نفر بازداشتند.

فضای ملتهب و امنیتی در دانشگاه‌های تهران

درحالی‌که حکومت از ترس تجمع در دانشگاه‌ها، کلاس‌ها را به فضای مجازی منتقل کرده، جو دانشگاه‌ها امنیتی شده است. حراست دانشگاه‌ها به‌شدت ورود و خروج به فضای داخل دانشگاه‌های، تهران، شهید بهشتی (ملی سابق) و شریف را کنترل می‌کند. ورود و خروج تنها با چک کردن کارت شناسایی ممکن است. از کارت شناسایی دانشجویان در حین خروج از درهایی دانشگاه عکس می‌گیرند. کنار نیروهای حراست، نیروهای لباس شخصی هم حضور دارند.

در روز دوشنبه دوم مهر، بسیج دانشجوی که نزدیک به حکومت است در دانشگاه شریف برای محکوم کردن اعتراضات به قتل مهسا (ژینا) امینی، تجمع برگزار کرد. دانشجویان مستقل به اینکه دانشگاه آمفی‌تئاتر تآتش را در اختیار بسیجیان قرار داده معترض شدند. حراست درهای دانشگاه را بست و برای خروج از دانشجویان کارت شناسایی می‌خواستند. برخی از گزارش‌ها حاکی از بازداشت چند دانشجو بیرون در دانشگاه است اما زمانه هنوز نتوانسته مستقلاً هویت و یا تعداد بازداشتی‌ها را مسند کند.

ورود و خروج به دانشگاه تهران هم کنترل‌شده بود و مقابل یکی از درهای ورودی، نیروهای حکومتی و مأموران نیروی انتظامی به دانشجویانی که می‌خواستند وارد دانشگاه شوند حمله کردند. در یکی از ویدئوها یک مأمور لباس شخصی، یک دانشجوی دختر را به روی زمین می‌کشد و دانشجو هم او را کثافت خطاب می‌کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشگاه شهید بهشتی هم بااینکه تجمعی شکل نگرفت جو امنیتی بود و درهای دانشگاه را به روی دانشجویان بسته بودند.

وضعیت شهرهای کردنشین

شبکه حقوق بشر کردستان می‌نویسد که روز دوم مهر، نیروهای امنیتی در مریوان خانه به خانه می‌رفتند و معترضان را بازداشت می‌کردند. شمار دقیق بازداشتی‌ها هنوز مشخص نیست.

گزارش‌هایی که به زمانه رسیده حاکی از این است که بازداشت‌های خانه به خانه در دوم مهر در اشنویه هم انجام شده است. حکومت اینترنت تلفن همراه، اینترنت خانگی را در اشنویه کاملاً قطع کرده است. تماس با تلفن‌های همراه و تلفن خانگی هم دشوار است. نیروهای امنیتی شامگاه اول مهر، در شهر اشنویه عقب کشیدند و تا ساعاتی معترضان در خیابان‌های شهر حضور داشتند و علیه حکومت شعار می‌داند.

در سنندج با وجود اینکه حضور نیروهای امنیتی از شب‌های گذشته سنگین‌تر بود و صدای تیر هم شنیده می‌شد، باز هم مردم شبانه به خیابان آمدند و در برخی از خیابان‌ها حضورشان چشمگیر بود. آنها شعار و مرگ بر دیکتاتور دادند. مردم سنندج همچنین با شعار ژن، ژیان، ئازادی مقابل مأموران امنیتی ایستادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دستگیری‌ها در سنندج ادامه دارد و نیروهای امنیتی فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی بیشتری را بازداشت کردند. سردار پاشایی در توئیتر نوشته که امنیتی‌ها، خواهرش لطیفه پاشایی از فعالان حقوق زنان سنندج را بازداشت کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که بنا به گفت‌وگوهای آنها با بیش از ۱۰۰ شاهد عینی در شهرهای آذربایجان غربی و کردستان که در آنها معترضان به خیابان آمدند، از آغاز اعتراضات اخیر دست‌کم ۴۳۵ معترض در این شهرها با تیراندازی نیروهای مسلح حکومتی از جمله مأموران ضد شورش و بسیج زخمی شده‌اند. در بین زخمی شدگان دست‌کم ۱۶ کودک وجود دارند. برخی از زخمی شدگان از ترس بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به بیمارستان نرفته‌اند. این نهاد حقوق بشری همچنین می‌گوید که بنا به تحقیقات آنها دست‌کم ۱۶ نفر هم در این مناطق با شلیک نیروهای حکومتی کشته شده‌اند که در میان آنها چهار نفر کودک‌اند.

تهرانی‌ها همچنان در خیابان

در تهران تجمع‌ها از صبح روز شنبه دوم مهر با حضور خانواده‌های بازداشتی‌ها مقابل دادسرای اوین آغاز شد. بسیاری از آنها که خانواده‌شان بازداشت شده‌اند هنوز از محل نگهداری عزیزان‌شان خبر ندارند.

تجمع‌ها در تهران از حوالی ساعت هفت عصر در محله‌های که در روزهای گذشته هم محل اعتراضات بودند، مجدد شکل گرفتند.

اعتراضات در تهران همچنان محله‌محور است و شعار‌ها بیشتر ساختار سیاسی و شخص رهبر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

در ستارخان و نارمک، شلیک و تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان بیشتر گزارش شده است. در ستارخان، معترضان موتور نیروهای سرکوب را آتش زدند. در نارمک معترضان خطاب به آنها که در خانه مانده‌اند شعار دادند: «نشسته‌ها نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست».

در صادقیه که صدای تیر زیاد شینده می‌شد، مردم شبانه در خیابان شعار دادند: «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم.»

در نقاط مختلف شهر تهران، معترضان بنرهای حکومتی را آتش زدند.

در خیابان ولیعصر شعارهای معطوف به حقوق زنان بیشتر بود و معترضان شعار می‌دادند: «می‌کشم می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت.» در خیابان ولیعصر زنان روسی‌های خود را در آورده بودند و می‌چرخاندند و شعار می‌دادند: «زن، زندگی، آزادی». آنها که در خودروها در خیابان ولیعصر بودند با بوق ممتد حمایت می‌کردند. در همین خیابان صدای زنان بود که فریاد می‌زدند: «ما بچه‌های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شمال‌شهری‌های تهران هم از پنجره خانه‌هایشان شعار دادند. در ولنجک، نیاوران، و سعادت آباد، صدای «مرگ بر دیکتاتور! مرگ بر خامنه‌ای!» در آسمان شب تهران بالای شهر پیچیده بود.

در هشت روز گذشته اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران که معترضان حضور خیابانی دارند، با اختلال و قطعی مواجه بوده است. با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، پلتفرم‎‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران مسدود شده‌اند. این محدودیت‌های حکومتی اطلاع رسانی در مورد شرایط معترضان را دشوار کرده است. وزیر کشور ایران گفته است که محدودیت‌های اینترنتی تا پایان اعتراضات ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    نیروهای امنیتی مختلفی در سرکوب معترضان نقش دارند و «نخسا» که مخفف «نیروهای خودجوش سرزمین­‌های اسلامی» است یکی ازآنهاست

  • mashang

    رفتار خلافت نظامی اسلام با ایرانیان مخالف، یاد آور رفتار توهین آمیزوخشونت بار محمد سردارعرب زمان حمله و اشغال ایران ست