ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات سراسری ایران بر کشورهای منطقه تأثیر گذاشته است

از جنبه‌های مهم اعتراضات سراسری ایران، تأثیر آن بر کشورهای همسایه و خاورمیانه است. این اعتراضات که با روسری‌سوزان و آتش زدن تصاویر رهبران جمهوری اسلامی همراه بوده وارد یازدهمین روز خود شده و جریان سکولار و مخالف با حکومت دینی در منطقه را تقویت کرده است.

در روزهای گذشته بسیاری از چهره‌ها، فعالان مدنی و رسانه‌های ترکیه، با وجود سکوت مقام‌های رسمی این کشور، قتل مهسا (ژینا) امینی را محکوم کردند. علاوه بر بسیاری از فعالان حقوق زنان و فمینیست‌ها، دبیرکل سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها هم در زندان موهای خود را در همبستگی با زنان ایران تراشید.

صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیرکل سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها که در زندان به سر می‌برد، با تأکید بر این‌که «مقاومت در برابر ظلم و آزار فقط وظیفه زنان نیست»، از مبارزه مردم ایران برای برابری و آزادی که «شجاعانه از سوی زنان رهبری می‌شود»، حمایت کرد. دمیرتاش در پیام خود اعلام کرد:

«در کنار مردمی هستیم که برای آزادی در ایران مقاومت می‌کنند. من و هم‌سلولی‌ام دکتر سلچوک میزراکلی (شهردار سابق دیاربکر) امروز موهای خود را تراشیدیم.»

انجمن قلم ترکیه هم هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای نوشته بود:

«شاعر محبوب ما «گلتن آکین» [Gülten Akın] سرود: "گیسوان سیاهم را زدم". اکنون زنان در سراسر ایران گیسوان خود را می‌زنند تا بگویند "من روشنایی‌ام، دیوانه‌ام، چارسوی بادهایم". گیسوهای‌شان را به جای سلاح، به جای پرچم، به جای صدا، به جای کلمه به‌کار می‌برند! زنان ایرانی می‌گویند بس است. و این بار مردان‌شان را کنار خود دارند! مردم با آگاهی از این‌که خشونت علیه زنان نه تنها علیه زنان، بلکه علیه تمام بشریت اعم از زن و مرد است، به ستمکاریِ حاکمیت اعتراض می‌کنند. مسئله دیگر روسری یا تار مو نیست، بلکه مبارزه برای آزادی، برابری و زندگی با کرامت انسانی است.»

در این بیانیه بر سکولاریسم تأکید شده است.

در روزهای گذشته در ازمیر، وان، حکاری، دیاربکر و استانبول، زنان با بیانیه‌های مطبوعاتی و راهپیمایی، به کشته شدن مهسا به دست نیروهای گشت ارشاد اعتراض کرده و خشونت‌های بی‌پایان جمهوری اسلامی نسبت به زنان را محکوم کردند.

در اعتراضات شهر وان معترضان در محکومیت این جنایت بر بنر بزرگی که با خود حمل می‌کردند، نوشته بودند:

«در قرنی که زنان به سوی پیروزی می‌روند، در برابر دیکتاتوری سر فرود نمی‌آوریم.»

روز گذشته همچنین در شمال سوریه زنان کُرد در یک گردهمایی موهای خود را به نشانه همبستگی با زنان شجاع و طلایه‌دار ایران قیچی کردند و در یک حرکت نمادین روسری‌ها را به آتش افکندند.

زنان معترض هنگام راهپیمایی در یکی از خیابان‌های شهر قامشلی در شمال شرق سوریه، تصاویری از مهسا امینی در دست داشتند. سوسن حسین، ۵۲ ساله، یکی از کارکنان اداره تحت رهبری کردها که در تظاهرات حضور داشت، گفت:

«او مورد رفتار وحشیانه ظالمان ایرانی قرار گرفت. ما چنین توهینی به هیچ زنی در جامعه را نمی‌پذیریم.»

در این تظاهرات عروه الصالح، یکی از اعضای «اتحادیه زنان ستاره» سازمان مدافع حقوق زنان، گفت:

«ما از اعتراضات و قیام‌ها در ایران حمایت می‌کنیم. نه به بی‌عدالتی، نه به ظلم... آری به حقوق زنان.»

پنج روز پیش هم شماری از زنان لبنانی به‌همراه گروهی از زنان کرد در اعتراض به مرگ مهسا امینی در مرکز شهر بیروت تجمع کردند.

آن‌ها بر روی پلاکاردهایی نوشته بودند:  «زنده باد مقاومت زنان در ایران، زنده باد مقاومت زنان کرد در ایران»، «زیبایی ژینا بر زشتی مردانگی پیروز شد»، «زن زندگی است، زندگی را نکش» و «ژینا امینی، تو یک انقلاب شدی».

زنان در بیروت نیز روسری‌های خود را از سر در آوردند و آن‌ها را در دست‌های‌شان تکان ‌دادند.

قتل مهسا امینی، ۲۲ ساله بزرگترین ناآرامی‌های سه سال اخیر در ایران را برانگیخت و اعتراضات مردمی به تظاهرات علیه حکومت اسلامی تبدیل شد. این اعتراضات سراسری که شرکت‌کنندگان آن بیشتر دختران و پسران جوان هستند وارد یازدهمین روز خود شده است.

حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز گذشته در مصاحبه با المانیتور درباره اعتراضات سراسری در کشور گفت:‌

«در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. خودتان بیایید ببینید.»

او ویدئوهای منتشرشده از کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی را «ساختگی» خواند و گفت در خیابان‌های تهران «آزادی بیان» وجود دارد و «مردم برای انجام هر کاری که می‌خواهند» آزاد هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.