ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل خانواده مهسا امینی: ادعاهای دستگاه‌های حکومتی درباره مهسا همه دروغ است

محمدصالح نیکبخت، یکی از وکلای خانواده مهسا امینی در تهران، تمامی ادعاهای نیروی انتظامی را مبنی بر این‌که مهسا از بیماری مزمن رنج می‌برد «دروغ» خواند و نسبت به بررسی عادلانه پرونده مهسا امینی ابراز ناامیدی کرد.

محمدصالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا (ژینا) امینی در گفت‌وگو با شبکه رووداو اقلیم کردستان عراق ادعاهای مسئولان جمهوری اسلامی در مورد وضعیت جسمانی مهسا امینی و بیماری‌های او رد کرد و افزود:

«امینی در سن ۲۲ سالگی کاملاً سالم بود و قصد داشت به‌زودی تحصیلات خود را در دانشگاه ارومیه آغاز کند. تمام ادعاهایی که دستگاه‌های حکومتی درباره ژینا می‌گویند از قبیل بیماری مزمن و غیره، همه دروغ است و جدی گرفته نمی‌شود.»

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران پیش از این گفته بود در زمان انتقال مهسا امینی به بازداشتگاه وزرا هیچ مشاجره‌ای صورت نگرفته و حتی امینی شوخی می‌کرده اما ناگهان در بازداشتگاه سکته کرده و بر زمین افتاده است. یا این‌که گفته شد که هر دو کلیه‌های او از کار افتاده بودند و پلیس آگاهی نیز گفته بود که او دچار مرگ مغزی شده بود.

این در حالی است که امجد امینی، پدر مهسا امینی گفته است دخترش هیچ بیماری‌ای نداشت و کاملاً سالم بود.

همچنین برخلاف ادعای فرمانده انتظامی تهران، عرفان مرتضایی، پسرخاله مهسا امینی روز گذشته در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز گفت مهسا در خودرو گشت ارشاد که به سمت بازداشتگاه وزرا می‌رفته مورد «شکنجه و توهین» قرار گرفته است.

مرتضایی افزود مقامات جمهوری اسلامی پدر، مادر و برادر مهسا را برای حضور در تلویزیون دولتی و سکوت در مقابل رسانه‌های خارجی تحت فشار قرار داده‌اند.

محمد صالح نیکبخت با بیان این‌که از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، افراد زیادی به دست پلیس کشته شده‌اند، گفت:

«کشتن زندانیان در چنین مکان‌هایی موضوع جدید یا محدود به ژینا نیست. در ۴۳ سال گذشته کشتار زندانیان در ایران گسترده بوده است.»

نیکبخت افزود اگر مهسا امینی در مناطق کردنشین مُرده بود و نه در تهران، با استفاده از اتهامات جدایی‌طلبانه علیه او، سرپوش گذاشتن بر مرگ او بسیار آسان‌تر بود. او گفت:

«اگر ژینا در کردستان کشته می‌شد، می‌توانستند واقعیت‌ها را تحریف کنند، اما این بار نتوانستند.»

نیکبخت در مورد بررسی عادلانه پرونده مهسا امینی ابراز ناامیدی کرد زیرا به گفته او این امر موجب می‌شود مقامات به‌عنوان عامل جنایت شناخته شوند و این می‌تواند پیشینه‌ای برای بسیاری از موارد مشابه دیگر باشد. نیکبخت افزود:

«تیم حقوقی خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل و همچنین کمیته پزشکی برای بررسی آن‌چه واقعاً رخ داده، شده است.»

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، در ۱۱ روز اعتراضات سراسری از زمان قتل مهسا امینی دست‌کم ۷۶ معترض کشته، صدها تن زخمی و بسیاری بازداشت شده‌اند.

در روزهای اخیر اعتراضات بسیاری در ده‌ها شهر جهان در محکومیت قتل مهسا امینی برگزار شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر، در واکنش به کشته شدن مهسا امینی، گشت ارشاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و محمد رستمی ‌چشمه‌گچی و احمد میرزایی، از رؤسای پلیس امنیت اخلاقی تهران و پنج مقام ارشد امنیتی دیگر را که در «سرکوب معترضان» نقش داشتند، تحریم کرد.

کانادا نیز روز گذشته «ده‌ها» فرد و نهاد جمهوری اسلامی، از جمله «پلیس امنیت اخلاقی» را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا هم روز یکشنبه استفاده «غیرقابل توجیه» و «غیرقابل قبول» خشونت علیه معترضان در ایران را محکوم کرد و آلمان سفیر ایران را احضار کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.