ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم حملات سپاه پاسداران به احزاب کردستانی

سپاه پاسداران از شنبه دوم مهر مناطقی از اقلیم کردستان عراق که احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی در آنجا مستقر هستند را هدف حمله قرار داده است. مقام‌های محلی در اقلیم کردستان می‌گویند این حملات موجب خسارت مالی شده است.

حملات سپاه پاسداران صبح روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر/ ششم مهر هم تداوم داشت. شبکه خبری «روداو» صبح امروز به نقل از مقامات محلی در سیدکان، شدت حملات جمهوری اسلامی را نسبت به روزهای پیش، شدیدتر گزارش کرد و نوشت: «نسبت به روزهای قبل تر توپ‌های بیشتری به اقلیم کردستان شلیک شده است.»

شبکه حقوق بشر کردستان و کولبر نیوز هم گزارش کرده‌اند در حملات امروز مقر احزاب سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله)، کومله زحمتکشان، کومله کردستان ایران، دمکرات کردستان و پاک را در سلیمانیه، اربیل توپ‌باران و موشک‌باران کرده است.

در تصاویر و ویدئوهایی که از حملات امروز سپاه پاسداران به مقر احزاب کردستانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نزدیک به فعالان حقوق بشر و احزاب کردستانی منتشر شده است، تخریب بخشی از ساختمان‌ و تاسیسات این احزاب قابل مشاهده است.

حساب کاربری شبکه حقوق بشر کردستان در توییتر نوشته است که در بمباران بمباران مقر احزاب دمکرات، کومله و پاک در اطراف شهرهای کوی‌سنجق، سلیمانیه و اربیل با پهباد انتحاری و موشک، دستکم دو تن کشته و دو کودک مجروح شده‌اند.

توپ و موشک‌های شلیک‌شده سپاه پاسداران همچنین یک مدرسه را در نزدیکی مقر حزب دمکرات کردستان تخریب کرده‌اند. در یک ویدئو صدای فریاد دانش‌آموزان هراسان از اصابت موشک‌های شلیک‌شده به گوش می‌رسد. در تصاویر منتشر شده نیز دانش‌آموزان هراسان از این حملات در دشت‌های اطراف پناه گرفته‌اند. برخی منابع نزدیک به احزاب کرد شمار کودکان مجروح شده در پی حملات جمهوری اسلامی را دستکم ۴۰ تن گزارش کرده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از روز شنبه دوم مهر ماه مناطقی از اقلیم کردستان را هدف حملات هوایی قرار دارد.

معاون عملیات سپاه پاسداران شامگاه پنجم مهر به «سپاه نیوز» گفت این حملات در راستای «رویکرد راهبردی» ایران در مقابله به نیروهایی که به گفته او «برای ایجاد اغتشاش و ناامنی و توسعه جو ناآرامی، به کشور تعرض و رخنه کرده‌اند»، انجام شده است.

عباس نیلفروشان مدعی شد: مقرهایی که اخیرا مورد هدف واقع شدند، «بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند.». اغتشاشات در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی برای توصیف اعتراض‌های مردمی به کار برده می شود.

بنا بر گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران از روز شنبه دوم مهر تا سه‌شنبه پنجم مهر مقر حزب دمکرات کردستان و کومله را هدف حمله قرار دادست. منابع کردی گفته‌اند که این حملات صبح چهارشنبه ششم مهر نیز ادامه یافته است.

جمهوری اسلامی اعتراضات مردم خشمگین در استان های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه را به احزاب کردستانی مخالف خود و به ویژه کومله نسبت داده و ادعا کرده است «پیشمرگه» های این احزاب در اعتراضات حضور دارند. احزاب کردستانی این ادعا را رد کرده‌اند.

نیلفروشان ادعا کرد این حملات در جهت «دفاع مشروع» انجام شده و سپاه «هشدارها و برنامه های خود را هم به مقامات اقلیم [کردستان] اطلاع داده بود».

مقام های حکومتی در اقلیم کردستان تا به حال واکنش رسمی به حملات متداوم جمهوری اسلامی نشان نداده‌اند. تنها دو بخشدار توابع اربیل این حملات را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که «حملات خسارت مالی به جای گذاشته است».

احسان چلبی، بخشدار سیدکان پنجم مهر گفت ایران چهار روز پیاپی به ارتفاعات کوهستانی بربزین، سقر و کویستان را هدف قرار داده است.

به گفته چلبی روستاهای «بربزین»، «بن پریز»، «بنی»، «بن رشکین» و «برچیخه» طی این چهار روز «از گزند حملات در امان نبوده‌اند و توپ باران شده‌اند».

شاخوان حسین، بخشدار قسری هم حملات پهپادی جمهوری اسلامی به روستای «میرگه» در این منطقه را تأیید کرد. او گفت که حملات «با استفاده از یک پهپاد انفجاری صورت گرفته است و خسارت مادی در پی داشته است».

کُردپا که به حزب دمکرات کردستان وابسته است هم سه شنبه پنجم مرداد، تداوم حملات جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق را تأیید کرد.

بر اساس گزارش کردپا این حملات تا کنون تلفات جانی را نداشتند، اما خسارت چشمگیری به محیط زیست این مناطق وارد کرده است.

حملات جمهوری اسلامی به مقر احزاب کردستانی در اقلیم کردستان عراق پس از گسترده شدن اعتراضات به قتل حکومتی مهسا امینی که در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد جان باخت، آغاز شده است.

مهسا امینی ۲۵ شهریور، پس از چهار روز کما در بیمارستان کسری جان باخت. پلیس ایران ادعا می‌کند علت این واقعه شوک ناگهانی و بیماری زمینه‌ای بوده است. پدر مهسا امینی اما این ادعا را تکذیب کرده و گفته است زنانی که به همراه فرزند او بازداشت شده بودند، گفته‌اند که پلیس دخترش را کتک زده و آثار کبودی بر روی پاهای او قابل مشاهده بوده است.

احزاب کردستانی در واکنش به قتل مهسا امینی، شهروندان کرد ایران را به اعتصاب عمومی دو روزه فرا خوانده بودند. اعتصاب در کردستان با اعتراض گسترده مردمی همراه شد و پس از اینکه شهروندان معترض در سقز و سنندج به خیابان آمدند، دامنه اعتراضات به سراسر ایران گسترده شد.

بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و رسانه‌های نزدیک به احزاب کردستانی از آغاز اعتراضات تا شامگاه ۵ مهر دست کم ۲۷۰ نفر در استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی بازداشت شدند. شمار شهروندان بازداشت شده از آنچه که فعالان حقوق بشر توانسته اند احراز هویت کنند، بیشتر گزارش شده است. در دیگر مناطق ایران نیز ده‌ها تن از شهروندان معترض و فعالان دانشجویی، حقوق زنان و مدنی بازداشت شده‌اند. همچنین شماری از شهروندان به ضرب گلوله ماموران حکومتی به قتل رسیده‌اند.

منابع رسمی جمهوری اسلامی نیز تأیید کرده‌اند که در جریان این اعتراضات دستکم ۴۱ تن کشته شده‌اند و گفته‌اند که در شهرهای مختلف صدها معترض را بازداشت کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.