ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میلان حقیقی در سوئد به دنیا آمد و در ایران کشته شد

فرزاد صیفی‌کاران ــ میلان حقیقی یکی از ده‌ها جان‌باخته اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی است که با اصابت سه گلوله در اشنویه کشته شد. او در سوئد به دنیا آمده بود و در ایران پیش پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کرد.

نام‌ها و عکس‌ها یکی پس از دیگری دست به دست می‌شود و خبرها از کشته شدن آنها به دلیل تیراندازی نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌ها به مرگ مهسا (ژینا) حکایت دارد. این جان‌باخته‌ها اغلب جوانانی پر از امید و شور زندگی هستند که برای آزادی و حق انتخاب‌شان دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زده بودند.

میلان حقیقی، یکی دیگر از جان‌باخته‌های اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی است که در شهر اشنویه کشته شد.

سلیم حقیقی، پدر میلان حقیقی در گفت‌وگو با زمانه ضمن تایید کشته شدن پسرش با به دلیل تیراندازی توسط نیروهای امنیتی در شهر اشنویه، اشاره می‌کند که میلان با اصابت سه گلوله کشته شده است:

همان‌طور که می‌دانیم در ایران ژینای اهل سقز را بازداشت کردند و او را مورد شکنجه قرار دادند و کشتند، این سبب اعتراض‌های گسترده شد در شهرهای مختلف کردستان شد که شهرهای دیگر ایران هم گسترش پیدا کرد. در شهر اشنویه هم این اعتراض‌ها آغاز شد و پسر من هم یکی از معترضانی بود که با دیگر مردم اشنویه هم‌صدا در خیابان‌ها شعار زن، زندگی و آزادی را سر داد.

میلان حقیقی در دومین روز از اعتراض‌ها در شهر اشنویه -چهارمین روز اعتراض‌ها در دیگر شهرها- یعنی چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت. طبق گفته پدرش یک گلوله از پشت به کتف راست او برخورد کرد و از قفسه سینه‌اش خارج شده بود و دو گلوله دیگر نیز به پای او در قسمت ران اصابت کرده بود:

متاسفانه سه جوان در اشنویه شهید شدند که یکی از آنها صدرالدین لیتان بود، دومین نفر امین معرفت و سومین نفر هم میلان حقیقی پسر من بود. صدرالدین لیتان و امین معرفت درجا جان باختند، اما میلان که به شدت زخمی شده بود به بیمارستان منتقل شد و بعد از چند ساعت در بیمارستان جان باخت.

شهر مرزی اشنویه تنها یک بیمارستان به نام «بنی اکرم» دارد و احتمالا زمانی که میلان حقیقی زخمی شده بود، او را به این بیمارستان منتقل کرده‌اند.

میلان حقیقی و پدرش

سلیم حقیقی سال‌هاست در خارج از ایران، در کشور نروژ زندگی می‌کند و می‌گوید خبر جان باختتن میلان به قدری دردناک بود که نتوانسته تاکنون جزئیات آن مانند مکان دقیقی که مورد هدف گلوله قرار بگیرد را پیگیری کند.

میلان حقیقی متولد ۳۰ دسامبر ۲۰۰۱ مصادف با ۹ دی ۱۳۸۰ در شهر گوتنبرگ سوئد به دنیا آمد و هنگام مرگ تنها ۲۱ سال داشت. او یک خواهر کوچک‌تر از خودش به نام ملینا که اکنون در کشور نروژ زندگی می‌کند. سلیمی حقیقی می‌گوید میلان در اشنویه همراه با پدربزرگ و مادر بزرگش زندگی می‌کرد و پیش آنها بزرگ شده است.

پدر میلان حقیقی می‌گوید روزی که مجبور شدیم خبر کشته شدن میلان را به خواهر کوچک‌ترش بدهیم بسیار روز سختی بود، اما در نهایت او را در جریان ماجرا گذاشته شده‌اند.

سلیم حقیقی به زمانه می‌گوید برادرش به نام «ایوب حقیقی» نیز بازداشت شده است:

وقتی که میلان در بیمارستان بود، برادم و مادرم هم آنجا بودند و به مادرم بی‌احترامی و توهین بسیاری زیادی شده بود. به مادرم اجازه نمی‌دهند جنازه میلان را ببیند، برادرم هم تلاش می‌کند جنازه را از آنها بگیرد، اما او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و او را بازداشت می‌کنند. تا الان دیگر هیچ اطلاعی از برادرم نداریم و نمی‌دانیم کجاست.

به گفته سلیم حقیقی، ساعت ۴ بامداد پیکر میلان حقیقی به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود و به آنها گفته می‌شود تنها یک ساعت زمان دارید تا مراسم خاک‌سپاری انجام شود:

خانواده را تهدید کردند و گفتند کسی نباید در مراسم خاک‌سپاری شرکت کند و در مراسم ختم هم باید به همین شیوه باشد. این همیشه سیاست ناشناست جمهوری اسلامی بود که همزمان وقتی کسی را اعدام یا می‌کشد، به جنازه و خانواده هم بی‌احترامی می‌کنند.

میلان حقیقی نهایتا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در گورستان «فقیه شال» روستای «سنگان» از توابع اشنویه به خاک سپرده شد. میلان حقیقی دیپلم گرفته بود و نزد پدربزرگش کار می‌کرد. پدر او از ناراحتی پدربزرگ و مادربزرگ میلان می‌گوید:

«پدر و مادرم به دلیل مرگ میلان بسیار ناراحت و غمگین هستند...»

پدر میلان حقیقی، فرزندش را این‌گونه توصیف می‌کند:

«جوان‌های امروزی تفاوت‌های زیادی با نسل‌های پیشین دارند و میلان هم مانند جوان‌های امروزی شخصیتی آزادی‌خواه داشت. او علاقه زیادی به کتاب خواندن داشت، هفته‌ای دو کتاب می‎‌خواند و پسری بود هرکسی با او نشست و برخواست می‌کرد در قبلش جا خوش می‌کرد.»

پدر میلان حقیقی می‌گوید تنها یک پیام دارد:

«هم‌وطنان ایرانی، اعم از کُرد و فارس و ترک و همه از اعتراض‌ها پشتیبانی کنند و با معترضان هم‌صدا شوند، زیرا کسانی که در راه آزادی جان‌شان را از دست داده‌اند شهید این سرزمین هستند...»

◼️ گفت‌وگوی زمانه با سلیم حقیقی، پدر میلان حقیقی را بشنوید (این گفت‌وگو به زبان کُردی است):

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت شده در دست نیست.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر در گزارشی درباره اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی اعلام کرد دست‌کم ۳۰ شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران که شامل کودکان نیز می‌شود، به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از خشونت و سلاح‌های مرگ‌بار کشته شده‌اند.

زمانه بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه تاکنون جان باختن دست‌کم ۹نفر به نام‌های فواد قدیمی در دیواندره، رضا لطفی در دهگان، فرجاد درویش در ارومیه، حنانه و حسینعلی کیا در نوشهر، مهدی عسگری در گرمسار، میلان حقیقی، محسن محمدی در قائم شهر و حدیث نجفی را به صورت مستقل تایید می‌کند.

◼️ در نقشه اینتراکیتو زیر، اسامی همه جان‌باخته‌ها با تفکیک شهرها گردآوری شده است، اما همه این اسامی مستقلا توسط زمانه قابل تایید نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود فشارها، سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران، تا شامگاه یک‌شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۱ اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بیش از ۱۰۰ شهر ادامه داشته است و در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده به وضوح دیده می‌شود که نیروهای سرکوب به سمت معترضان با سلاح‌های کشنده تیراندازی می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.