ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا، بریتانیا و آلمان حملات سپاه پاسداران به شمال عراق را محکوم کردند

سه قدرت جهانی ضمن محکوم کردن فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در خاورمیانه بر ضرورت حاکمیت عراق تأکید کردند و اعلام کردند در کنار رهبران عراق و اقلیم کردستان می‌ایستند.

ایالات متحده آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۸ سپتامبر/ ۶ مهر حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مناطقی در اقلیم کردستان را شدیداً محکوم کرد و متعهد شد با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی ایران در منطقه مقابله کند.  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام همبستگی واشنگتن با رهبران عراقی و کرد، حملات اخیر ایران را حمله به «حاکمیت عراق و مردم» آن کشور خواند. سالیوان در این بیانیه خاطرنشان کرد که آمریکا در کنار رهبران عراق و اقلیم کردستان ایستاده است.

سپاه پاسداران از شنبه ۲ مهر مناطقی از اقلیم کردستان را هدف حملات هوایی قرار داد. معاون عملیات سپاه پاسداران شامگاه ۵ مهر به «سپاه نیوز» گفت این حملات در راستای «رویکرد راهبردی» ایران در مقابله به نیروهایی که به گفته او «برای ایجاد اغتشاش و ناامنی و توسعه جو ناآرامی، به کشور تعرض و رخنه کرده‌اند»، انجام شده است. عباس نیلفروشان مدعی شد: مقرهایی که اخیراً مورد هدف واقع شدند، «بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند». اغتشاشات در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی برای توصیف اعتراض‌های مردمی به کار برده می‌شود.

سالیوان در ادامه بیانیه خود با اشاره به اعتراضات گسترده سراسری به قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد نوشت:

«ایران نمی تواند با حملاتی در آن سوی مرزهای خود، مشکلات داخلی و نارضایتی‌های مشروع مردم را از خود دور کند. استفاده آشکار ایران از موشک‌ها و پهپادها علیه همسایگانش و همچنین صدور پهپاد به روسیه برای به کارگیری در جنگ تجاوزکارانه در اوکراین و همچنین مسلح کردن نیروهای نیابتی در سراسر منطقه خاورمیانه، باید به طور جهانی محکوم شود.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در ادامه این بیانیه سالیوان خاطرنشان کرد ایالات متحده با اعمال تحریم‌های بیشتر و به کارگیری دیگر ابزارها برای ایجاد اختلال در «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران» در سراسر منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

اوایل روز چهارشنبه، ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز حملات سپاه پاسداران به مناطقی در اقلیم کردستان را «وقیحانه» خواند و این حملات را محکوم کرد. در بیانیه پرایس آمده است:

«ما از گزارش‌های تلفات غیرنظامیان در این حملات آگاه هستیم و از هر گونه تلفات جانی ناشی از حمله امروز را ابراز تأسف می‌کنیم.»

ند پرایس سپس یادآوری کرد که بر خلاف برخی گزارش‌ها، هیچ شهروند آمریکایی در این حملات مجروح نشده یا جان خود را از دست نداده است. در برخی گزارش‌ها آمده بود که یک شهروند آمریکایی به نام عمر محمودزاده در میان کشته‌شدگان بوده است.   

صبح  چهارشنبه مقامات اقلیم کردستان اعلام کردند در جریان حملات سپاه پاسداران به احزاب کرد ایرانی دست‌کم ۹ نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شدند.  صبح پنجشنبه خبرگزاری دولتی عراق گزارش داد شمار کشته‌های حملات ایران به اقلیم کردستان به ۱۳ نفر افزایش یافته و ۵۸ نفر نیز مجروح شده‌اند.

سپاه پاسداران اعلام کرده این اقدام به دلیل پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران است. همزمان دولت مرکزی عراق سفیر ایران را احضار کرد.

 فرماندهی مرکزی آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه این حملات را محکوم کرد و افزود که نیروهای سنتکام یک پهپاد ایرانی را که اوایل روز گذشته به سمت اربیل در حرکت بود، رهگیری و منهدم کرده‌اند.    

 طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و سازمان ملل نیز گفت حملات سپاه به اقلیم کردستان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و کاملاً غیرقابل قبول است. طارق هم اعلام کرد که بریتانیا به حمایت از حاکمیت و امنیت عراق از جمله اقلیم کردستان ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از تنش‌زایی ایران در اقلیم کردستان، آن را غیرقابل قبول خواند و نسبت به این حملات ابراز نگرانی کرد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی تسنیم اعلام کرد که تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انتحاری ۴۲ نقطه پراکنده در اقلیم کردستان را هدف قرار داده‌اند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از مقامات اقلیم خواست احزاب و گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی را خلع سلاح کند. خاکپور گفت تا این خواسته تحقق نیابد حملات ادامه خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.