ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسرین ستوده: آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و بازنگشتن به گذشته است

نسرین ستوده درباره خیزش مردم در ایران می‌گوید، سرکوب توسط رژیم پس از هر اعتراض گسترده‌ای وجود داشته اما این بار با وجود سرکوب‌ها راهی که زنان و مردم رفته‌اند بی‌بازگشت است. او می‌گوید کشور به نقطه بحران رسیده است.

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشری در ایران که از ۱۴ ماه پیش با مرخصی پزشکی از زندان خارج شده‌ است، در گفت‌وگویی با مجله "تایم" درباره رویدادهای ایران سخن گفته است.

ستوده اعتراضات مردمی پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی را «یکی از گسترده‌ترین اعتراضات» در ایران دانسته که به شهرها و شهرستان‌های سراسر کشور گسترش یافته است.

او در این‌باره گفت:

«به‌ یاد دارم در سال‌هایی که جنبش زنان در ایران بسیار فعال بود، مصاحبه‌های زیادی انجام می‌دادم و اغلب با قضات نیز صحبت می‌کردم. به آن‌ها می‌گفتم که بی‌عدالتی و آسیب عظیمی که بر زنان وارد می‌شود، روزی ایران را به لبه پرتگاه و به نقطه بحران خواهد رساند. امروز به آن نقطه رسیده‌ایم.»

نسرین ستوده با اشاره به فشارهای حکومت اسلامی بر زنان و نقش «گشت ارشاد» در این زمینه نسل کنونی زنان را با نسل‌های گذشته مقایسه کرد و گفت:

«نسل جدید بیش از گذشته حاضر است که حجاب خود را از سر بردارد، آن را در هوا تکان دهد و مستقیماً با گشت ارشاد مقابله کند و بگوید که نه، شما مرا مجبور به پوشیدن حجاب نمی‌کنید. این پدیده‌ای است که ۱۰ سال پیش رخ نمی‌داد. برخی حتی می‌گفتند حجاب در اولویت نیست. اما آن‌چه نسل جدید کاملاً روشن کرده این است که آن‌ها خود را حاکم بر بدن خود می‌دانند. ایران کنونی همین است.»

به‌گفته ستوده، سرکوب ادامه خواهد داشت، اما اعتراضات نیز چنین خواهد بود. او می‌گوید به‌رغم سرکوب‌ها  «به هیچ وجه بازگشت به گذشته» را نمی‌بیند:

«حتی اگر خواسته‌های مردم برآورده نشود، واقعیت برای همیشه تغییر خواهد کرد. آن‌ها دیگر حجاب اجباری را تحمل نخواهند کرد.»

او در مورد خشونت‌ها در خیزش کنونی مردم ایران گفت:

«در این انقلاب چیزی که ما نگران آن هستیم خشونت حکومت است نه مردم.»

این فعال حقوق بشر افزود:

«این یک نظام توتالیتر است که مردم هر روز حضور آن را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند. آن‌چه که به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود این است که تقاضای روشنی برای تغییر رژیم وجود دارد. آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و عدم بازگشت به گذشته است؛ و آن‌چه ما در اعتراضات و اعتصابات کنونی می‌بینیم، این است که امکان تغییر رژیم بسیار واقعی است.»

نسرین ستوده یکی از ویژگی‌های خیزش کنونی را پشتیبانی هنرمندان، ورزشکاران، وکیلان و سیاستمداران دانست و افزود:

«ایرانیان خارج از کشور نقش زیادی در نمایان ساختن دردهای مردم ایران در داخل داشته‌اند. (...) ما از ارزش‌ها و اصول مشترک خود دفاع می‌کنیم و از همه انتظار حمایت داریم.»

با وجود بازداشت‌های گسترده در ایران اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد. شب گذشته در چندین شهر از جمله در قم و مشهد مردم معترض بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعارهایی سر دادند.

سازمان عفو بین‌الملل امروز جمعه جمعه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر هشدار داد که مقامات نظامی جمهوری اسلامی دستور «سرکوب بی‌رحمانه» اعتراضات را صادر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل به یک سند رسمی دست یافته است که نشان می‌دهد ستاد کل نیروهای مسلح کشور در تمام استان‌ها دستور داده با معترضانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، «برخورد قاطع و جدی» و «برخورد بدون رحم و در حد مرگ» کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در این زمینه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.