ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم ««مردان واجد شرایط» و اعتراضات مردمی ایران

آتوسا مشعشعی که در جنبش «زن، زندگی، آزادی» نیز نقش فعالی داشته، به تازگی فیلم کوتاهی ساخته است در بیان سرخوردگی زنان از رابطه‌پذیری مردان.

آتوسا مشعشعی، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فعال ایرانی ساکن تورنتو است و در سال‌های اخیر آثار مختلفی از جمله فیلم و داستان کوتاه و نمایشنامه کوتاه از او منتشر شده است.

فیلم کوتاه «مردان واجد شرایط» یکی از آخرین ساخته‌های اوست که به خاطر توجه مثبت و نگاه متفاوتی که به زنان دارد اثر قابل تأملی است.

فیلم با یک آگهی استخدام عجیب شروع می‌شود، آگهی استخدام یک شوهر پاره‌وقت! زنی که آگهی را نوشته و آن را برای دوستش می‌خواند، زنی موفق در کار و مادری مجرد با دو فرزند است که شخصیت قوی‌اش دست بالا به او داده است. در حال و هوای طنز فیلم او به دنبال مردی است که بتواند برای بچه‌ها پدری کند و در انجام کارهای خانه به او کمک کند و آرامش به زندگی او و فرزندانش بیاورد.

پوستر فیلم «شوهر پاره‌وقت» ساخته آتوسا مشعشعی

مصاحبه‌های استخدامی او در ادامه فیلم ما را بیشتر با حال و هوای ابزورد اثر آشنا می‌کند، مردهایی که یا از نظر اجتماعی ناموفق و تنها هستند، یا تک‌بعدی و یا هوس‌باز و با جواب‌هایی که به سوالات زن می‌دهند بلاهت و بیکارگی خود را بیشتر آشکار می‌کنند.

زن، که در روابطش تجربه سرخوردگی از مردان را دارد، دو روز به خودش زمان داده است تا این ایده را امتحان کند و مردی مناسب را استخدام کند و حالا در روز دوم این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی خواهد افتاد، پس از آمدن مردی که مانند مزاحمی جلوی در خانه زن مصرانه می‌خواهد داخل بیاید و جز نگاه جنسی، دید دیگری به ماجرا ندارد، تیر خلاص به شایستگی مردان برای همراهی زن زده می‌شود و حالا فیلم ما را با گزینه‌ای کاملا متفاوت غافلگیر می‌کند.

آخرین نفری که برای مصاحبه می‌آید یک زن است، او که خود هم مادر دو فرزند است و زنی جسور و قوی به نظر می‌رسد به این مصاحبه می‌آید و شخصیت اصلی را قانع می‌کند تا گزینه‌ای دیگر را امتحان کند و با او زندگی کند!

همین پایان‌بندی متمایز فیلم است که فیلم را به یاد ماندنی می‌کند، دیدن زنی قوی که همراهی یک زن دیگر به او قدرتی بیشتر می‌بخشد، انگار گزینه‌ای دیگر پیش روی زن امروزی معرفی می‌کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گرچه مفاهیم زنانه و همجنس‌گرایانه در سینما و ادبیات دنیا سال‌هاست که مطرح و دنبال می‌شود، در سینمای ایران اما هنوز بسیار جدید است و جای کار زیادی دارد و کارگردان که نویسندگی کار را هم به عهده داشته است، به خوبی توانسته است داستانی جدی با چاشنی طنز روایت کند و در یاد مخاطب بماند.

آتوسا مشعشعی، در اعتراضات مردمی اخیر نیز نقش فعالی داشته و ویدیو رقص مدرن او بسیار جالب توجه و اثرگذار است. او نیز مانند دیگر زنان معترض به کشته شدن مهسا امینی و دیگر جوانان در اعتراضات اخیر موهای خود را تراشیده است.

دانش و خلاقیت آتوسا که هم اکنون دانشجوی فیلمسازی دانشگاه مطرح یورک تورنتو است، نوید دهنده ظهور کارگردان و نویسنده‌ای قابل در آینده سینما و افتخاری برای سینمای ایرانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.