ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلال در اینترنت فروش کسب‌وکارهای کوچک را تا ۷۰ درصد کاهش داده است

بیشتر از ۲۰ روز است که شبکه اینترنت در ایران مختل و دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی سخت و در بسیاری موارد حتی ناممکن شده است. سیاست سرکوبگرانه حکومت برای کنترل خیزش مردمی کسب و کارهای اینترنتی کوچک و متوسط را با زیان بزرگ روبرو کرده است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌گوید: ۸۸ درصد شرکت‌های عضو این نهاد حداقل ۲۵ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

فرشاد وکیل‌زاده، رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت فروش کسب و کارهای بزرگ ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

کسب و کارهای کوچک اما زیان بیشتری از فیلترینگ دیده‌اند. کسب و کارهای بزرگ به گفته وکیل‌زاده، صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی را به «زیرساخت‌های داخل کشور انتقال دادند» و تنها فعالیت‌های تبلیغی را شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی چون اینستاگرام پی گرفتند و به همین دلیل زیان کمتری متحمل شدند.

کسب و کارهای متوسط و کوچک اما تبلیغات و ثبت سفارش خود را همچنان در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و تلگرام انجام می‌دهند و فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت فروش آن‌ها را به معادل نصف پیش از فیلترینگ گسترده و حتی کمتر از آن تنزل داده است.

وکیل‌زاده میزان افت فروش کسب و کارهای کوچک را ۴۰ تا ۷۰ درصد اعلام کرد. او همچنین گفت فروش برخی کسب و کارهای اینترنتی ۱۰۰ درصد کاهش داشته است و فروش آن‌ها صفر شده است.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی ارسال مرسوله‌های پستی نیز کاهش چشمگیری داشته و نسبت به سه هفته قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر شده است.

نتیجه این وضعیت به گفته او کاهش تراکنش مالی کسب و کارها است. وکیل زاده میزان کاهش تراکنش مالی کسب و کارهای اینترنتی را هم ۵۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرد که به معنای نصف شدن میزان تراکنش مالی از زمان آغاز خیزش شهریورماه است که همچنان ادامه دارد.

او همچنین گفت کسب و کارهای حقیقی در بازار سنتی نیز کاهش فروش داشته‌اند اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

تحمیل زیان ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی به کسب و کارها

در پیوند با همین موضوع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز از کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی در پایتخت ایران خبر داد.

در گزارش این نهاد صنفی آمده است:

«۴۷ درصد شرکت‌های عضو این نهاد اعلام کرده‌اند بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. ۴۱ درصد شرکت‌ها هم کاهش فروش ۲۵ تا ۵۰ درصد را گزارش کرده‌اند. این ارقام به معنای این است که فروش ۸۸ درصد شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران بیشتر از ۲۵ درصد کاهش یافته و تنها حدود ۱۱ درصد شرکت افت فروش کمتر از ۲۵ درصد را تجربه کرده‌اند.»

شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خسارت روزانه خود از قطع یا فیلترینگ اینترنت را حداقل ۵۰ میلیون تومان برآورد کرده‌اند:

«۵۳ درصد شرکت‌ها گفته‌اند روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت بر آن‌ها تحمیل شده است. ۲۱ درصد خسارت وارد شده بر خود را ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در روز برآورد کرده‌اند و حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان. نزدیک به ۸ درصد شرکت های عضو این نظان صنفی نیز گفته‌اند که هر یک روز فیلترینگ اینترنت خسارتی بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان بر آن‌ها تحمیل می‌کند.»

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) گفته است شرکت‌های بزرگ که بیشتر از ۲۰۰ شاغل دارند، روزانه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان و شرکت‌های دارای کمتر از ۵۰ نیروی کار روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت متحمل می‌شوند.

بر اساس اعلام نصر؛ «از پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اختلالات اولیه تقریبا در تمام دیتاسنترها آغاز شد. این روند تا زمان تهیه این گزارش -۱۰ مهر ۱۴۰۱- مهر با روند ثابتی ادامه دارد. در روز شنبه ۲ مهر، اختلالات داخلی در ارتباط بین دیتاسنتری و ارتباط با اینترنت بین‌الملل افزایش چشم‌گیری داشت و شدیدترین اختلالات را به‌ویژه در بخش داخلی تجربه کرده است. در باقی روزها، اختلالات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۷ و ۸ مهر شدت بیشتری داشته است. تمرکز این اختلالات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز بوده است.»

روند اختلال در شبکه اینترنت در ایران همچنان ادامه دارد. وزیر کشور چندی قبل رفع فیلترینگ و اختلال در شبکه اینترنت را به پایان اعتراضاتی که روز به روز گسترده‌تر می‌شود، منوط کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.