ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار سپاه پاسداران بر اقلیم کردستان برای اخراج احزاب کردستانی

حملات سپاه پاسداران به مقر احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی در خاک اقلیم کردستان عراق متوقف شده است. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران منسوب است، توقف حملات را «آتش‌بس» موقت توصیف کرده و به نقل از یک «مقام آگاه» تهدید کرده است که در صورتی که مقامات اقلیم «تصمیم معقولی» نگیرند، حملات از سرگرفته می‌شود.

ایران از دوم تا هفتم مهر ماه چند مرتبه به اردوگاه احزاب کردستانی مستقر در اقلیم کردستان حمله کرد. رسانه‌های اقلیم کردستان کشته شدن دست‌کم ۵۸ تن را در جریان این حملات که با پهپاد و شلیک توپ انجام شد، تأیید کرده‌اند.

سپاه پاسداران ایران ادعا کرده است که این حملات را در پاسخ به آنچه که «تحرکات تجزیه طلبانه» احزاب کردستانی می‌خواند، انجام داده است.

حملات سپاه پاسداران چند روزی است که متوقف شده است. همزمان با توقف حملات، رسانه‌های حکومتی در ایران از نشست مشترک ایران و مسئولان اقلیم کردستان عراق خبر داده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش کرده است «هیأت‌های مشترک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و ریاست حکومت اقلیم کردستان» یک نشست مشترک برگزار کرده‌اند.

جزئیات این نشست مشترک هنوز فاش نشده است اما تسنیم به نقل از «یک مقام آگاه» که نامش فاش نشد، نوشته است ایران به مسئولان اقلیم کردستان هشدار داده است اگر «تصمیم معقولی» بگیرند و مانع فعالیت احزاب کردستانی شوند، آتش‌بس ادامه خواهد یافت و در غیر این‌صورت، سپاه پاسداران عملیات خود علیه آنچه که این رسانه «گروهک‌های ضد انقلاب و تجزیه‌طلب» که به احزاب کردستانی اشاره دارد، نامید، را از سر خواهد گرفت و «در این مسیر حق تعیین نحوه اجرای عملیات را برای خود محفوظ می‌داند».

کاظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران هم در پیوند با همین موضوع به خبرگزاری رسمی دولت ایران (ایرنا) گفت: در این نشست «تأکید شد باید مقرهای گروه‌های کردی در خاک اقلیم تخلیه شود».

ایرنا به نقل از دباغ نوشت که «این موضوع در حال بررسی است که فقط مقرهای مرزی باید تخلیه شوند یا شامل مقرهایی هم می‌شود که از زمان صدام تا امروز وجود داشته‌اند.»

ایران پیشتر نیز خواستار اخراج احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی از اقلیم کردستان عراق شده بود. نمایندگان شیعی همسو با جمهوری اسلامی در پارلمان عراق نیز این خواسته را چند بار تکرار کرده‌اند.

رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی از دباغ نقل کرده است: «اگر گروه‌های کرد ایرانی به توافقات پایبند نباشند و به تذکرات درباره پرهیز از فعالیت‌های مسلحانه علیه ایران توجه نکنند، حکومت قطعاً این‌بار تصمیم جدی درباره آنها می‌گیرد.»

او توضیح بیشتری در باره «تصمیم جدی» حکومت اقلیم کردستان در باره این احزاب نداده است اما به نظر می‌رسد منظور او اجبار آن‌ها به خروج از اقلیم کردستان، باشد. دباغ در ادامه گفت: اگر احزاب کردستانی بر مواضعشان ادامه بدهند و موجب اخلال در روابط اقلیم و ایران شوند، برای اقلیم کردستان «قابل قبول نیست».

احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی پس از سرکوب گسترده در سال‌های ۱۳۶۰ به کردستان عراق رفتند و در آنجا استقرار یافتند. جمهوری اسلامی این احزاب را به تجریه‌طلبی متهم می‌کند و از آغاز خیزش جاری، کوشیده است معترضان در کردستان را به این احزاب و به صورت ویژه کومله منتسب کند.

احزاب کردی حضور اعضای خود در اعتراضات خیابانی را رد کرده و آن را توطئه جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان دانسته‌اند.

مرکز همکاری احزاب کردستانی و همینطور سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) در سه هفته اخیر دو مرتبه مردم را به اعتصاب فراخواندند. این فراخوان با پاسخ مثبت گسترده در کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی روبرو شد.

اعتراضات در مناطق عمدتا کردنشین از ۲۶ شهریور همزمان با خاکسپاری مهسا امینی که به دست پلیس گشت ارشاد کشته شد، آغاز شد و تا شامگاه شانزدهم مهر ادامه داشت. حکومت برای کنترل اعتراضات و سرکوب معترضان تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را در روز یکشنبه ۱۷ مهر تعطیل اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Edward

    حکومت آخوندهای متعفن انگل آدمکش که روزهای آخر عمر ننگینش رو داره سپری می‌کنه، توسط سگان وحشی‌اش می‌خواهد به همان دست‌آویز ۴۴ ساله دشمن خارجی و انگ تجزیه‌طلبی به کوردها دست بزنه بلکه شاید این دفعه هم کار کنه. قصد دارند احزاب کورد رو وادار به تلافی کنند تا این انقلاب پاک رو به تجزیه‌طلبی کوردها و دشمنان خارجی گره‌ بزنه تا شاید بی‌مایگانی رو با خود همراه کنه. اما احزاب کورد بیدارند و فریب آخوندهای متعفن و ریاکار رو نخواهند خورد. باید تحمل کرد چرا که بیش از چند شبانگاهی به عمر ننگین این کفتارهای مذهبی نمانده.