ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ــ روز خشم در اردبیل، شبی پرالتهاب در زندان اوین

مردم معترض و خشمگین اردبیل در پی فاجعه حمله به دبیرستان دخترانه شاهد به خیابان‌ها ریختند و مأموران امنیتی با خشونت سعی در سرکوب آنها داشتند. در مشهد و کرج لباس‌شخصی‌ها در روز روشن با خودروهای بدون نشان دست به ربودن معترضان زدند. شهرهای کردنشین صحنه‌ی اعتصاب و اعتراض بود. این روز پرالتهاب با آتش‌سوزی نگران‌کننده در زندان اوین به پایان رسید.

برای شنبه ۲۳ مهر بار دیگر معترضان از گروه‌‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشگاهی و محلی فراخوان اعتراض دادند. دانشگاه‌ها و خیابان ها در شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراضات بودند. شهرهای آذربایجان به دلیل خبر کشته شدن یک دانش‌آموز و حمله به مدارس در اردبیل صحنه اعتراضات گسترده شدند. شامگاه شنبه تهران به دنبال آتش‌سوزی و صدای تیراندازی در زندان اوین، بیشتر ملتهب شد.

در ویدئوهای منتشرشده در روز جاری دست‌کم در دو شهر مأموران لباس‌شخصی معترضان را با خودروهای بدون نشان و در روز روشن از خیابان می‌ربایند.

روز شنبه نت‌بلاکس که وضعیت اینترنت جهانی را رصد می‌کند، تایید کرد که از صبح وضعیت اینترنت در ایران با اختلال گسترده و قطعی روبه‌رو شده است.

آتش و انفجار در اوین؛ ابهام در مورد وضعیت زندانیان

ابعاد آنچه در شامگاه ۲۳ مهر در زندان اوین اتفاق افتاد هنوز مشخص نیست. این مجموعه‌ای از رخداد هاست که زمانه با گفت و گو با منابع آگاه، خانواده‌های زندانیان سیاسی و بررسی اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی توانسته است تا کنون آنها را راستی‌آزمایی کند:

شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زندان اوین دچار آتش سوزی شد. خانواده‌ها مقابل زندان بودند که ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار آمد، سپس صدای تیراندازی و فریاد. در آسمان شب اوین هم چیزی شبیه اجسام نورانی شلیک شده دیده شد. همان هنگام دیده شده که از کیوسک یک برج نگهبانی به سوی داخل زندان شلیک می‌شود.

در ویدئوهایی که از زندان اوین منتشر شده آتش‌سوزی دیده می‌شود و صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود. در یکی از این تصویر دو جسم به داخل زندان شلیک می‌شوند و سپس صدای انفجار است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این گزیده‌ای از گزارش خانواده‌هاست که مقابل زندان بودند:

شنیده شدن دست کم چهار انفجار، دیده شدن نور انفجار، دود و آتش، صدای تیراندازی ممتد، صدای فریاد، نورافکن انداختن در آسمان شب اوین، دیدن اجسام نورانی که در آسمان شب اوین پرتاب شدند، و قطع کردن تماس تلفنی همه زندانیان از ساعت ۲۱ تا ۲۴.

پیش از ساعت ۲۱، دست کم یک زندانی در تماس تلفنی به خانواده خود گفته بود که در زندان صدای آژیر خطر می‌آید.

بعد از ساعت ۲۴ چندین زندانی با خانواده خود تماس می‌گیرند و اطلاع می‌دهند که وضعیت زندانیان در بندهای ۲۰۹، بند چهار و بند زنان بهتر است. تا لحظه تنظیم این گزارش وضعیت زندانیان از جمله در بندهای هفت، هشت، دو-الف، و ۲۴۰ مشخص نیست.

ویدئوهای بسیاری از وضعیت زندان اوین در شامگاه ۲۳ مهر منتشر شده است. یکی از این ویدئوها از دوربین کسانی گرفته شده که منزلشان درست در مجاورت زندان قراردارد؛ آنان می‌توانند صدای داد و فریاد زندانیان از داخل زندان را بشنوند. به ناگاه صدای انفجار می‌آید. این صدای انفجار حوالی ساعت ۲۱ است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روایت رسمی حکومت این است که در بندهای هفت و هشت اوین درگیری پیش آمده و کارگاه خیاطی را زندانیان دچار حریق کردند. روایت روزنامه تسنیم این است که در بند شش هم درگیری بوده است. هم‌زمان تعداد زیادی از نیروهای یگان ویژه به داخل زندان گسیل شدند. منابع رسمی حکومتی همچنین گفتند که چند نفر در زندان اوین مصدوم شدند اما مشخص نکردند چه کسانی و برای چه.

خبرگزاری فارس، صبح روز یکشنبه ۲۴ مهر نوشت تعدادی زندانی در زندان اوین اقدام به فرار می‌کنند و در ضلع شمالی زندان در کوه‌های اوین، وارد میدان مین می‌شوند. این خبرگزاری صداهای انفجار شنیده شده را به انفجار مین‌ها نسبت داد و نوشت که هشت نفر مصدوم شدند. اما تاکید که آمار دقیق از مصدومان و تلفات احتمالی منتشر نشده است.

برخی از خانواده‌ها مقابل زندان شنیده‌اند که درگیری‌ها از بند هفت آغاز می‌شود و از آنجا به‌جاهای دیگر زندان گسترش می‌یابد. این را خبرگزاری فارس هم نوشته است اما تاکید کرده که «زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) درگیر شدند.» هم بند هفت و هم بند هشت زندانی سیاسی و مالی هم دارد.

مقابل زندان به خانواده‌های نگرانی که منتظر خبر بودند خبری که ندادند هیچ، به آنها حمله هم کردند. تمام راه‌های منتهی به زندان را مسدود کردند.

یک منبع که مقابل زندان بوده به زمانه گفت:

«من از ۲۰۰ متری شاهد بودم. صدای انفجار بود. آتش‌سوزی بود. تیراندازی بود. جماعت زیادی هم جمع بودند. همان‌جا بودم که آتش خاموش شد. کلی آمبولانس و آتش‌نشانی آمده بود. همه راه‌ها را بسته بودند.. جماعت زیادی از خانواده زندانیان بودند؛ همه نگران. هیچ اطلاعات درستی هم نمی‌دادند.»

یک منبع دیگر به زمانه گفت که درگیری‌ها در زندان روز جمعه هم گزارش شده است: «ماجرا از دیروز [جمعه] شروع شده بود. بعد از انتقال بی‌مقدمه چند زندانی به زندان رجایی‌شهر.» زندانی‌ها به این انتقال‌ها معترض می‌شوند و گارد زندان برای ساکت کردن زندانی‌ها می‌آید. اما درگیری تنها لفظی بوده است.

روز شنبه برخی از زندانیان که از زندان به خانواده‌های خود زنگ زده بودند گزارش می‌کنند که آژیر خطر زندان چند بار به صدا در آمده است. اما جزئیات دیگری در اختیار خانواده‌ها نمی‌گذارند.

تا حوالی ۳ بامداد، ویدئوهایی از راه‌های منتهی به اوین منتشر می‌شد که مردم با ترافیک راه‌ها را بسته بودند. آنها علیه حکومت شعار می‌دادند. در یک ویدئو در ساعت دو بامداد دست‌کم صدای تیراندازی هنوز شنیده می‌شود.

آتنا دائمی، زندانی سیاسی سابق، که با خانواده‌های زندانیان در تماس بود، حوالی ساعت ۳ بامداد نوشت:

«چند دقیقه پیش مجدد صدای انفجار از داخل زندان شنیده شده. حدود ۱۲ اتوبوس و ون‌های سیاه رنگ‌ وارد زندان شدند و‌ هیچ آمبولانسی هم خارج نشده است.»

وضعیت تهران؛ جنوب اوین

با انتشار اخبار زندان اوین، در تهران تعداد زیادی از خانواده‌های زندانی‌ها و شهروندان همراه به سمت زندان اوین می‌روند. برخی که زودتر می‌رسند به مقابل زندان راه پیدا می‌کنند. اما حوالی ساعت ۲۲، تمام راه‌های منتهی به زندان را خود نیروهای حکومت می‌بندند. اتوبان‌هایی مانند یادگار امام هم کامل به دلیل ترافیک منتهی به اوین مسدود می‌شوند.

تجمع‌های مردمی به همین ترتیب در شعاع‌های چند کیلومتری زندان و به‌ویژه در راه‌های منتهی از سعادت‌آباد به اوین شکل می‌گیرد. تصاویر ویدیویی خیابان‌هایی را نشان می‌دهند که معترضان آتش روشن کردند و پر از سنگ‌اند. این نشان درگیری معترضان با نیروهای سرکوب است.

سنگ‌های روی زمین در محله سعادت‌آباد در نزدیکی زندان اوین را ببینید - اینجا معترضان با یگان ویژه درگیر شده‌اند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در مقابل خود زندان اوین هم، نیروهای یگان ویژه و ضد شورش به خانواده‌ها و همراهان آنها با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور حمله می‌کنند. پدر زندانی سیاسی، آرش صادقی، که ازجمله کسانی است که می‌تواند به مقابل اوین راه پیدا کند. او در توئیتر از بی‌خبری از فرزندش نوشت و گفت مقابل اوین به او گلوله پلاستیکی زدند.

هم‌زمان با وضعیت پر التهاب زندان اوین، در خیابان‌های محله‌های نزدیک زندان در ولنجک، در خوابگاه کوی بهشتی (دانشگاه شهید بهشتی) و در سعادت‌آباد، هم تجمع شکل گرفت و هم تعداد زیادی از شهروندان پشت پنجره‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند. از جمله معترضان در خیابان خیابان ۲۴ متری سعادت آباد در منطقه 2 تهران به خیابان آمدند.

در یکی از بزرگراه‌های منتهی به زندان اوین، مردم معترض از ماشین پیاده شدند. در یک ردیف میله‌های بلند، چند ده پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند. در ویدیویی دیگر آنها پرچم‌ها را آتش زدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در بسیاری از مناطق تهران که تجمع‌ها شبانه شکل می‌گرفت، معترضان خود را به منطقه زندان اوین رساندند. یک معترض از صادقیه به زمانه در ساعت ۶ بامداد گفت:

«ما از صادقیه رفتیم سمت اوین. با ماشین رفتیم. اما آنجا از سمت سعادت آباد راه را بستند. همانجا آتش روشن کرده بودند و شعار دادیم. اهل محل کپ کرده بودند که اینها از کجا آمدند. خانومای سعادت آباد شجاع بودند. از مرداشون شجاع تر بودند. آنقدر ترافیک بود که تا رسیدم خانه شد پنج صبح. ما که آمدیم هنوز مردم دم اوین بودند.»

در منطقه نازی‌آباد تهران شامگاه شنبه ۲۳ مهر تجمع و تظاهرات شکل گرفت. در ساعت‌های اول شب، تظاهرات زنان محله برگزار کردند که در پیاده رو‌ها حرکت کردند و شعار دادند: «مرگ بر حکومت بچه‌کُش». پاسی از شب که گذشت، در خیابان‌های نازی‌آباد معترضان سنگربندی کردند. آتش روشن کردند و شعار دادند. در ویدئویی مردمی جوان می‌گوید: «مردم به ما بپیوندید». «مرگ بر خامنه‌ای» شعار اصلی معترضان نازی‌آباد بود:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تجمع‌های شبانه مختلفی با شعارهای ضد حکومت همچنین در خیابان‌های شریعتی، ظفر، و میدان صادقیه گزارش شد.

پیش از آغاز آتش سوزی در اوین، در روز در تهران هم در دانشگاه و هم در خیابان‌ها تجمع هایی شکل گرفت. حرکت‌های چند ده نفره زنان در سطح شهر مشهود بود که باهم در پیاده‌رو‌ها راه می‌رفتند و روسری‌هایشان را برداشته بودند. زنان همچنین در میان خیابان در منطقه پاسداران، شریعتی، و سعادت آباد به نشان اعتراض ایستادند و روسری‌هایشان را برداشتند.

در تهران، در روز روشن معترضان در مقابل پاساژ علاءالدین در تهران هم جمع شدند و شعارهای معروف این روزهاشان که ناسزا به سپاه پاسدران است سر دادند.

در کرج با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها تجمع برگزار شده بود، جو امنیتی بر کل شهر حاکم بود. در روز روشن در سه راه تهران−کرج، جوانان معترض در روز روشن آمدند. آنها شعار دادند و ماشین‌ها و رهگذران را تشویق کردند که به تجمع آنها بپیوندند. خیلی زود مأموران سرکوب سر رسیدند و آنها را متفرق کردند.

همچنین گزارش شد که در گوهردشت، نیروهای امنیتی به سمت معترضانی که قصد داشتند در روز روشن تجمع کنند، تیراندازی کردند. ویدئویی از دستگیری خشونت‌آمیز یک زن معترض بدون حجاب در گوهردشت کرج منتشر شده که در آن چند مرد سعی می‌کنند معترض را داخل ماشینی فرو کنند. هم‌زمان یکی از آنها با کلت کمری اقدام به تیراندازی به سمت باقی معترضان می‌کند. دو نیروی سرکوب دیگر هم به سراغ سلاح‌های دیگری می‌روند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کردستان: اعتصاب در بازار سنندج و سقز

مغازه‌ها و بازار در سنندج و سقز برای پنجمین بار از زمان اعلام خبر کشته شدن ژینا (مهسا) امینی به نشانه اعتراض بسته ماند. در سقز، زادگاه ژینا امینی معترضان شامگاه شنبه همانند روزهای گذشته به خیابان آمدند. در یک ویدئو که صدای پشت آن می‌گوید «کریم‌آباد سقز، شنبه ۲۳ مهر» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضان با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کرده‌اند. در یک ویدئو دیگر معترضان شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور».

در سنندج نیز معترضان حداقل در سه محله-منطقه این شهر به خیابان آمدند. به دلیل قطع اینترنت در بسیاری از مناطق استان کردستان، ویدئو و تصاویر اندکی از تداوم اعتراض در سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر و رسانه‌های کردی اما گزارش کردند در محله‌های ویلاشهر، آپارتمان‌های مسکن مهر و دیگر نقاط شهرک بهاران معترضان با سرکوبگران درگیر شدند.

ویدئویی از بازار سقز، شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱

در مریوان نیز اعتراضات مردمی تداوم داشت. یک ویدئو از «کوی موسوی» در مریوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیده می‌‌شود معترضان با آتش زدن لاستیک خیابان را روشن کرده‌اند.

یک ویدئو نیز از معترضان مهابادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد معترضان با روشن کردن آتش خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند. منابع محلی گفتند در مهاباد حداقل شش تن بر اثر شلیک ماموران دولتی زخمی شده‌اند.

در بوکان هم اعتراضات همانند روزهای گذشته ادامه داشت. به روایت شاهدان عینی حداقل در محله‌های میراوا، کوی فرهنگیان، خیابان یه‌ک شه‌وه به سوی ساحلی معترضان در خیابان حضور یافتند.

حداقل دو ویدئو نیز از شکل‌گیری اعتراضات در ارومیه، مرکز استان آذربایجان‌غربی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها معترضان شعار می‌دهند: «زن، زندگی، آزادی».

کرمانشاه: اعتصاب در دانشگاه و اعتراض در خیابان

دانشجویان دانشگاه‌های رازی و پزشکی کرمانشاه همانند روزهای گذشته با تجمع در محوطه دانشگاه به اعتراض خود ادامه دادند. در دانشگاه رازی کرمانشاه دانشجویان معترض در خیابان شعار دادند: «هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه.»

دانشجویان دانشگاه وپیراپزشکی کرمانشاه هم در محوطه دانشگاه تجمع و شعار آزادی آزادی را همخوانی کردند.

عصر شنبه نیز معترضان در برخی محلات کرمانشاه به خیابان آمدند. در یک ویدئو که گفته می‌شود از محله «مسکن» کرمانشاه است، معترضان با آتش خیابان را مسدود کرده‌اند. صدای «شهروند خبرنگاری» که این لحظه را ثبت کرده است در این ویدئو به گوش می‌رسد که می‌گوید: «مسکن جنگه خیابان‌ها مال مردمه».

کرمانشاه ۲۳ مهر ۱۴۰۱، احتمالا محله مسکن

در یک ویدئوی دیگر از کرمانشاه نیز معترضان شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور. همچنین یک ویدئو دیگر نیز نشان می‌دهد که ماموران حکومتی از داخل خودرو به معترضان شلیک می‌کنند.

اردبیل

در اردبیل که پس از انتشار خبر سرکوب شدید دختران دبیرستان شاهد خشمگین بود، مردم معترض به شکل گسترده‌ای به خیابان آمدند.

یکی از تصویرهای منتشرشده از اعتراضات شنبه در اردبیل تابلوی خیابانی به اسم «سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی» در چاه فاضلاب خیابان به چشم می‌خورد و در اطراف آن نیز نشانه‌هایی از درگیری و اعتراض همچون کنده شدن سیمان‌های کنار خیابان و تابلوی واژگون‌شده خیابانی دیگر و سنگ‌پاره به چشم می‌خورد.

مأموران امنیتی در برخورد با معترضان بسیار خشن بودند و حتی بر اساس یکی از ویدئوهای منتشرشده، تلاش کردند با خودروی یگان ویژه مردم را زیر بگیرند.

در ویدئوهای منتشرشده از اردبیل، صدای بوق ممتد خودروها به نشانه اعتراض قطع نمی‌شوند.

شعار اردبیلی‌ها به ترکی «قیزلاری گولرین اولدوزلاری» (دختران آذربایجان، ستاره‌های آسمان) بود و یک شعار دیگر نیز «می‌کشم می‌کشم هر آنکه آیتکم کشت».

گفته می‌شود که دست‌کم ۵۰ تن در اعتراض‌های امروز اردبیل بازداشت شده اند.

ویدئوی زیر تصویرهایی از اعتراض‌های امروز اردبیل را در خود جای داده است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ویدئوی تأییدنشده‌ای با شرح اعزام بالگردهای سپاه پاسداران از تبریز به سمت اردبیل نیز منتشر شده است اما زمانه قادر به راستی‌آزمایی آن نبود.

مشهد

مشهد، شهری مذهبی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و عضو هیأت مرگ در تابستان ۶۷، از آنجا آمده، بار دیگر صحنه اعتراض‌های قابل توجه بود. در بلوار توس و بلوار میثاق مرکز خراسان رضوی، معترضان جوان شبانه آتش برپا و مسیر را مسدود کردند.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده، شهروندان معترض مشهد شعار می‌دادند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه».

شدت سرکوب در مشهد بالا بود. در ویدئویی، لباس‌شخصی‌ها با خشونت بسیار به چند زن که به آرامی در خیابان حرکت می‌کردند، حمله کردند و آن را کتک زدند.

در ویدئوی دیگری، مأموران لباس شخصی و بسیجی یک معترض را پس از کتک زدن، داخل صندوق عقب یک خودروی بی‌نشان می‌اندازند. (مشابه همین اتفاق امروز در گوهردشت کرج هم رخ داد و مأموران مسلح زنی را وحشیانه دستگیر کردند و به روی بقیه مردم سلاح کشیدند).

شاهین‌شهر

در شاهین‌شهر اصفهان شنبه ۲۳مهر معترضان به خیابان آمدند و اعتراض‌های آنها تا نیمه‌شب ادامه یافت.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده، معترضان در شاهین‌شهر شعار می‌دادند: «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای».

برخی گزارش‌های تأییدنشده از شنیده شدن صدای تیر در این اعتراض‌ها خبر می‌دهند. در ویدئوی دیگری از درگیری در این شهر، مردم مانع دستگیری مردی جوان به دست مأموران می‌شوند.

شیراز

در شیراز نیز ویدئویی از اعتراض سه زن منتشر شده است که روسری‌ها را درآورده اند و در میانه خیابان به آرامی حرکت می‌کنند.

در ویدئوی دیگری شنبه از شیراز، تصویرهای بزرگ علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی در کنار جاده منتهی به دروازه قرآن دیده می‌شود که روی آنها گِل و لجن مالیده شده است.

رشت

رشت نیز بار دیگر شنبه صحنه اعتراض بود.

بر اساس ویدئویی که از این شهر منتشر شده است، مردم شعار می‌دهند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه».

در ویدئوی دیگری مردم معترض شعار می‌دهند: «آزادی، آزادی، آزادی».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هفته گذشته در زندان لاکان رشت حادثه مشابهی با حادثه امشب اوین اما در ابعاد کوچکتر رخ داد. هنوز از جزئیات آن حادثه خبری در دست نیست.

یزد                                                    

یزد هم برای دومین شب متوالی صحنه اعتراض و درگیری بود.

عکسی از شامگاه یزد منتشر شده که در آن کارگران شهرداری تابلوهای کنده‌شده خیابان‌ها در جریان اعتراضات را جمع‌آوری می‌کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده، در یکی از میدان‌های شهر آتشی برپاست و معترضان در اطراف آن شعار می‌دهند. یکی از شعارها «مرگ بر خامنه‌ای» است.

مأموران امنیتی در یزد هم با حمله به معترضان تظاهرات را به خشونت کشیدند.

دانشجویان شهید بهشتی در حمایت از زندانیان اوین شبانه آمدند

از آغاز اعتراضات تا کنون، بیش از ۱۰۰ دانشگاه به اعتصاب‌های سراسری دانشگاه‌ها پیوستند و گفتند در حمایت از معترضان در شهرهای مختلف و با مطالبه آزادی تمام دانشجویان بازداشت شده، سر کلاس‌ها نمی‌روند. بیش از ده دانشگاه در روز روشن در روز ۲۳ مهرماه تجمع و تظاهرات برگزار کردند که از روز قبل اعلام شده بود و یا در خود دانشگاه‌ها سازمان‌دهی شده بود. اما شامگاه ۲۳ مهرماه هم تجمع و تظاهراتی در دانشگاه شهید بهشتی تهران بدون سازمان‌دهی از قبل شکل گرفت.

در پی حوادث زندان اوین، دانشجویان خوابگاه کوی بهشتی در ولنجک که مشرف‌به درکه و زندان اوین است، ابتدا از پنجره خوابگاه شعار دادند و بعد هم در محوطه دانشگاه تجمع و تظاهرات برگزار کردند. شعارها را از خوابگاه دانشجویان کوی بهشتی در ولنجک که مشرف به درکه و اوین است بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که شامگاه ۲۳ مهر علیرغم جو به شدت امنیتی در اطراف زندان اوین در دانشگاه تظاهرات راه انداختند، روز ۲۳ مهر هم تجمع برگزار کرده بودند. در تجمع روز ۲۳ مهر، دانشجویان شهید بهشتی شعار دادند: «تهران شده بازداشگاه، اوین شده دانشگاه.»

تظاهرات پرشمار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از صبح شنبه اعتراضات در تعدادی دیگر از دانشگاه‌های ایران هم به شکل موفق انجام شد؛ از جمله دانشگاه تهران، سوره، علم و صنعت، علم و فرهنگ (تهران)، شریعتی (تهران)، تربیت مدرس، امیرکبیر، الزهرا، آزاد پونک، خوارزمی کرج، بوعلی سینای همدان، دانشگاه رازی کرمانشاه، قزوین، و دانشگاه آزاد رشت.

در تهران در تجمع دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان شعار تازه‌ای سر دادند: «‌مهسا، حدیث، سیاوش/ایران مثل آتش». در دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان دختر و پسر یکصدا شعار آزادی دادند و گفتند: «کردستان، زاهدان ،چشم و چراغ ایران.» حضور دانشجویان در تجمع دانشگاه فنی شریعتی چشمگیر بود و دانشجویان زن بدون روسری شعار می دادند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشگاه آزاد تهران مرکز، واقع در پونک دانشجویان شعار دادند: «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور». شماری از دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران هم با سردادن شعارهایی اعتراضی، دست به تجمع زدند. شعارهای آنها معطوف به دعوت از سایر دانشجویان به اعتراضات بود. آنها از جمله شعار دادند: «مگس هرز تویی، زن آزاد منم.» دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که از سوی معاون فرهنگی تهدید می‌شدند، او را هو کردند و شعار دادند: «دانشجو می میرد ذلت نمی‌پذیرد». در این دانشگاه ۴۰ دانشجو به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

در جریان تجمع روز ۲۳ مهر دانشگاه تهران، ۲۲ دانشجو با همکاری حراست و نیروهای امنیتی بازداشت موقت شدند. حراست و لباس شخصی‌ها در حین بازداشت دانشجوها را کتک زدند. دانشجوهای بازداشتی در ساختمان‌های خود حراست دانشگاه به مدت پنج ساعت تحت بازجویی بودند. حراستِ، نیروهای لباس شخصی و نیروهای امنیتی، برای بازداشت دانشجویان از شوکر هم استفاده کردند.

فضای دانشگاه تهران امنیتی بود. تمامی درب‌های دانشگاه تهران به‌جز در ۱۶ آذر را حراست دانشگاه بست. نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند. آنها ورود و خروج دانشجویان را کنترل می‌کردند. این بار با خود دستگاه‌هایی آورده بدوند که کارت‌خوان داشت و کارت دانشجویی‌ها را می‌گرفتند و اسکن می‌کردند. بررسی کارت‌های دانشجویی با خشونت همراه بود.

به تجمع دانشگاه خوارزمی واحد کرج هم نیروهای سرکوب لباس شخصی حمله کردند. در این دانشگاه دانشجویان شعار «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سر دادند. لباس‌شخصی‌ها دانشجویان را با خشونت کتک زدند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان هم تجمع کرده و ترانه‌های اعتراضی و سرود ای ایران را هم‌خوانی کردند.دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین علی‌رغم تهدیدهای مکرر معاون فرهنگی دانشگاه توانستند تجمع برگزار کنند. شماری از دانشجویان دانشگاه آزاد رشت، دست به تجمع اعتراضی زدند. شعار آنها این بود: «از کردستان تا گیلان جانم فدای ایران» و «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    گذر از ج.ا هر چقدر سخت و طولانی باشد ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نمیتوانیم این خواست را از سر بیرون کنیم. سختِ سختم ریشه دارم. من مبارزی پایدارم. زن زندگی آزادی