ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات تازه از زندان اوین_ انتقال برخی از محبوسان بند هشت به زندان رجایی‌شهر پس از شلیک گلوله ساچمه‌ای و ضرب و شتم

با گذشت زمان ابعاد تازه‌ای از «درگیری» در زندان اوین فاش می‌شود: ماموران شماری از زندانیان سیاسی بند هشت را با خشونت به مکان نامعلوم منتقل کرده‌اند. طبق آخرین گزارش‌های رسیده چندتن از زندانیان از جمله آرش جوهری و امیرعباس آزرم‌وند با حال نامساعد و زخمی به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند.

با‌گذشت بیش از ۱۲ ساعت از اعلام آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین، رسانه‌های حکومتی ایران همچنان خبرهای ضد و نقیضی را در این‌باره منتشر می‌کنند. خانواده برخی از زندانیان، از جمله معلمان و کارگران زندانی در اوین می‌گویند که این زندانیان طی تماس تلفنی کوتاهی گفته‌اند که سالم هستند. اما همسر امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار مدافع کارگران در اینستاگرام نوشت که ماموران زندان همسرش را کتک زده و با دستبند و پابند به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

برپایه آخرین اطلاعات رسیده از زندان اوین، ماموران پیش از انتقال امیرعباس آزرم‌وند و آرش جوهری به زندان رجایی شهر، به آزرم‌وند با تفنگ ساچمه‌ای شلیک کرده و این زندانی را به همراه آرش جوهری با باتوم شدیداً مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

آزرم‌وند پیش از این نیز در زندان از دسترسی به خدمات درمان محروم شده بود. دادگاه انقلاب تهران او را به سه سال و هفت ماه حبس محکوم کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از آرش جوهری، فعال کارگری زندانی نیز به عنوان یکی دیگر از زندانیانی که به مکان نامعلوم منتقل شده است، نام برده می‌شود. او هم به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. ابوالفضل نژادفتح و عادل گرجی فعال صنفی دانشجویی نیز از دیگر زندانیان بند هشت هستند که به مکان نامعلوم منتقل شده‌اند.

طبق گزارش‌ها علاوه بر امیرعباس آزرم‌وند، یاشار توحیدی زندانی سیاسی که به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی و تبلیغ علیه نظام» در حبس است نیز با گلوله مشقی زخمی شده است.

همچنین گفته می‌شود یاشار و کاوه دارالشفاء نیز که در بند هشت زندان اوین محبوس بودند به‌ زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند. با این‌حال همچنان اطلاع دقیقی از وضعیت آن‌ها در دسترس نیست. بهمن دارالشفاء به نقل از دادیار زندان اوین نوشته است که حال این دو برادر زندانی خوب است اما هنوز هیچ تماسی نگرفته‌اند.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری هم در توییتر نوشته است:

«تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت اوین را دیشب پس از پایان درگیری‌ها از بند خارج کرده‌اند و هنوز اطلاعی از مکانی که منتقل شده‌اند، در دست نیست.»

او همچنین گفته که با دادیار زندان اوین صحبت کرده و او وعده کرده است دستور بدهد تمام زندانیانی که تا به حال تماس تلفنی نداشته‌اند با خانواده تماس بگیرند.

اسامی زندانیانی که از بند هشت اوین به مکان نامعلوم منتقل شده‌اند هنوز به صورت کامل فاش نشده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک فایل صوتی که به زمانه هم رسیده است تأیید می‌کند که ماموران زندان چند تن از زندانیان بند ۸ را با خشونت از این بند منتقل کرده‌اند.

در این فایل صوتی که از زندان اوین رسیده است، یکی از زندانیان می‌گوید:

«دیشب ساعت یک ربع به ۹ شورش که در بند ۷ زندان اوین شد مامورها از همان اول شروع به تیراندازی کردند، تیراندازی ممتد خیلی وحشیانه که باعث تحریک زندانیان بند ۸ هم شد، بند هشتی‌ها خواستند کمک کنند و جلوی کشتار را بگیرند، و حمله شد به تمام زندانیان بند ۸. تیراندازی مستقیم شد، حدود ۱۰-۱۵ نفر تیر ساچمه‌ای خوردند یک نفر هم نمی‌دانم تیر جنگی یا چی خورد، خون‌ریزی شدید داشته، گلوله از بدنش رد شده [است]. رئیس بند، سرهنگ محمودی و تعداد افراد دیگر که نمی‌دانم کی بودند، گارد آمد و حمله کردند، با باتون زدند، ۴۰-۵۰ نفر از بچه‌ها را بردند، نمی‌دانیم کجا بردند و از دیشب تا الان صدا کتک‌کاری می‌شنویم، حکومت نظامی اینجا راه انداخته‌اند».

آتش سوزی در زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهر گزارش شد. رسانه‌های حکومتی و مسئولان دولتی و قوه قضاییه در روایت‌های متناقض ابتدا تلاش کردند ماجرا را به درگیری میان زندانیان تقلیل بدهند. سپس مدعی شدند که تنها در بند چهار زندان که به گفته آن‌ها «اراذل و اوباش» در آنجا نگهداری می‌شوند، درگیری رخ داده و کارگاه خیاطی زندان دچار آتش سوزی شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس تهران هم ادعا کرد که در این حادثه فقط هشت نفر مصدوم شده‌اند.

همزمان با اعلام خبر آتش سوزی در زندان اوین خانواده زندانیان و بسیاری از شهروندان در مقابل زندان اوین تجمع کردند.

شاهدان عینی شامگاه شنبه حضور ماموران امنیتی در اطراف زندان را پرشمار توصیف کردند و گفتند که خیابان‌های منتهی به زندان اوین برای جلوگیری از تجمع در مقابل زندان مسدود شده است.

این خبر با اطلاعات تازه به‌روز می‌شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.