ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب اعتراضات در ایران تحریم کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های جدید علیه دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی و گشت ارشاد موافقت کردند. این تحریم‌ها شامل ۱۱مقام ایرانی و چهار نهاد است.

 وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۷ اکتبر، ۲۵ مهرماه برای تصویب تحریم‌ها علیه ایران تشکیل جلسه دادند و تعدادی از آنها سرکوب وحشیانه معترضان به دست رژیم را محکوم کردند و در عین حال بر لزوم احیای برجام تاکید کردند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که فهرست تحریم‌ها که سفرای اتحادیه اروپا پیش از نشست وزیران در موردش توافق کرده‌اند، شامل ۱۱مقام ایرانی و چهار نهاد است. آن‌ها مشمول ممنوعیت صدور ویزای اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد.

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت، در میان افرادی که در تحریم‌ها قرار می‌گیرند، «پلیس امنیت اخلاقی» یا همان گشت ارشاد هم قرار دارد، نهادی که به گفته وزیر خارجه آلمان در جنایت علیه مردم ایران دست دارد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی به دلیل نقشش در قطع اینترنت و همکاری در سرکوب اعتراضات در فهرست تحریم قرار دارد.

علاوه بر گشت ارشاد، سازمان بسیج، قرارگاه سایبری سپاه و پلیس جمهوری اسلامی ایران، احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد استان تهران، محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران، عباس عبدی فرمانده نیروی انتظامی دیواندره در استان کردستان، علی آزادی فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان، علی صفری فرمانده نیروی انتظامی سقز، محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، علی رضا ادیانی رئیس عقیدتی سیاسی فراجا، محمدزمان شالیکار فرمانده نیروی انتظامی بابل و سلمان حیدری فرمانده نیروی انتظامی بوکان هم تحریم شده‌اند.

این فهرست قبل از آخرین وقایع ایران تهیه شد: حمله نیروهای امنیتی و متعاقب آن آتش‌سوزی مرگبار در زندان بدنام اوین، جایی که رژیم جمهوری اسلامی گروهی از زندانیان سیاسی را در آن نگهداری می‌کند.

اتحادیه اروپا از سرکوب خونین تظاهرات به دست نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی که یک ماه پیش و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد و دستگیر زنان و مردان مخالف حجاب اجباری اظهار نگرانی کرده است.

اعتراضات سراسری در ایران در یک ماه گذشته به تظاهرات خیابانی ضد رژیم تبدیل شده است و شرکت‌کنندگان خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و رهبر آن هستند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت:

«وقتی این تصاویر وحشتناک از آتش‌سوزی در زندان را می‌بینید، وقتی می‌بینید که مردم صلح طلب، زنان، مردان و به طور فزاینده‌ای جوانان و دانش‌آموزان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، ما نمی‌توانیم چشمان خود را روی این موضوع ببندیم.»

او هشدار داد: «اگر این خشونت ادامه یابد، تحریم‌های بیشتری نیز اعمال خواهد شد.»

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد هم گفت که این تحریم‌ها علیه «کسانی است که مسئول سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز و از جمله قتل چندین زن هستند.»

او گفت که «این تحریم‌ها علیه گشت ارشاد، مقامات سیاسی و کسانی است که خشونت را رهبری کرده‌اند» و این اقدام را «تصمیمی مهم و خوشایند» خواند.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نسبت به اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا برای رژیم جمهوری اسلامی ایجاد زحمت کند، تردید داشت، اما گفت: «این رژیم ممکن است در ۴۰ سال گذشته سرپا مانده باشد، اما اکنون کارکردی (برای مردم ایران) ندارد. و به همین دلیل است که اتحادیه اروپا اکنون باید اولین قدم را بردارد.»

ایالات متحده، بریتانیا و کانادا قبلاً تحریم‌های خود را علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر اعلام کرده‌اند.

تهران در واکنش به تحریم‌های روزهای گذشته، آمریکا را به دامن زدن به اعتراضات ضد رژیم متهم کرد.

این تحولات در حالی رخ داد که امیدها برای احیای توافق برجام هم در حال محو شدن است.

اتحادیه اروپا در طول یک سال و نیم گذشته تلاش‌ها را برای بازگرداندن آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق که هدف آن محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است، هماهنگ کرده است.

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند، گفت: «معقول است که… با ایران به توافق برسیم، اما تنها یک طرف در ماه‌ها و سال‌های گذشته مانع بوده و سنگ‌اندازی کرده است – و آن خود ایران است.»

موضوع جمهوری اسلامی همچنین در بحث وزیران خارجه اروپایی درباره جنگ روسیه با اوکراین هم حضور داشت.

کی‌یف و تعداد فزاینده‌ای از ناظران می گویند که ایران پهپادهایی را برای حمله به اهداف اوکراینی به روسیه می‌دهد که تهران آن را رد می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه به دنبال «شواهد ملموس» در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.