ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید: ایران نیروی نظامی به کریمه فرستاده است، تمرکز ما فعلا روی مذاکرات هسته‌ای نیست

کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نیروهای ایرانی برای ارائه خدمات به ارتش روسیه و پشتیبانی از حملات پهپادی به زیرساخت‌های مدنی اوکراین در کریمه مستقر شده‌اند. در همان حال به گفته کربی احیای برجام «بسیار دور به نظر می‌رسد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه پنجشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر در جمع خبرنگاران گفت که ایران «تعداد نسبتاً محدودی» از پرسنل نظامی خود را به کریمه فرستاده است تا به نیروهای روسی در پرتاب پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین کمک کند. ایالات متحده آمریکا و متحدانش کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ملحق شد به عنوان بخشی از اوکراین به رسمیت می‌شناسند.

پیش از این دولت بریتانیا اعلام کرده بود که سپاه پاسداران نیروی مستشاری به روسیه اعزام کرده است. کربی گفت:

«بر اساس اطلاعات ما ایرانی‌ها مستشاران و نیروهای پشتیبانی فنی را در کریمه مستقر کرده‌اند، اما این روس‌ها هستند که خلبانی [پهپادها] را انجام می‌دهند.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود که دولت بایدن به دنبال اِعمال تحریم‌های جدید علیه تهران و در پی راه‌هایی برای سخت‌تر کردن معامله تسلیحاتی ایران و روسیه است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد یافته‌‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که روس‌ها بلافاصله بعد از تحویل تسلیحات از تهران به مشکلات فنی در به کارگیری پهپادهای انتحاری ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی برخوردند.  کربی در ادامه نشست خبری کاخ سفید گفت:

«سیستم‌ها مطابق استانداردها عمل نمی‌کردند. بنابراین، ایرانی‌ها تصمیم گرفتند برای کمک به روس‌ها، خدمات مستشاری و پشتیبانی فنی ارائه دهند.»

تحریم‌های موشکی علیه ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد. بر چنین ممکن است ارسال پهپادهای انتحاری شاهد به روسیه در حکم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درک شود. در این‌صورت با پیگیری آمریکا و متحدانش در نهایت ممکن است غرب به فکر توسل به مکانیسم ماشه، تحت قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران بیفتند.

دولت آمریکا به دلیل سرکوب وحشیانه اعتراضات ضد حکومتی در هفته‌های اخیر، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده است. در همان حال مذاکرات احیای برجام هم متوقف شده است. کربی گفت دولت بایدن امید چندانی به احیای توافق هسته‌ای ایران ندارد:

«بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می‌رسد.»

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید در ادامه افزود:

«در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم. تمرکز کنونی ما پاسخگو کردن ایران نسبت به شیوه برخوردش با معترضان است. »

تحریم‌های بریتانیا و شورای اروپا

چند ساعت قبل از برگزاری نشست خبری کربی در کاخ سفید، بریتانیا به دلیل کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و شرکت‌های ایرانی وضع کرد. محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرتیپ سید حجت‌الله قریشی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در معامله تسلیحاتی با روسیه، و سرتیپ سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی نیروی هوا‌فضای سپاه پاسداران و شرکت «شاهد» تحت تحریم‌های بریتانیا قرار گرفتند.

شورای اروپا نیز اعلام کرد سه فرمانده یاد شده ارشد ایرانی و شرکت «شاهد» را در ارتباط با استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین در فهرست تحریم قرار داده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قبل از گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد

«اتحادیه مصمم است هر کاری که می تواند در قبال هر که در حمایت از تجاوز روسیه دخیل است، انجام دهد.»

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگو با جوزپ بورل یک بار دیگر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را انکار کرد. امیرعبداللهیان گفت:

«ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.