ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری سپاه: روسیه رتبه نخست سرمایه‌گذاری در ایران در شش ماه گذشته است نه افغانستان

هفته گذشته وزارت صمت گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری حدود ۸۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به حدود ۳۸۲ میلیون دلار رسیده است. حال خبرگزاری تسنیم مدعی شده است که تنها روسیه بیش از ۳ میلیارد دلار قرار است در ایران سرمایه‌گذاری کند و بخش زیادی از سرمایه را هم به ایران منتقل کرده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار گزارشی ضمن تمجید از اقدامات دولت ابراهیم رئیسی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی مدعی شد که روسیه در شش ماه گذشته جایگاه نخست را در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داشته است. تسنیم نوشت:

«بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، فدراسیون روسیه با احتساب سرمایه‌گذاری در دست انجام در حوزه نفت و گاز اولین کشور خارجی سرمایه‌گذار در ایران، در شش‌ماهه نخست سال جاری بوده است چراکه طرح‌های سرمایه‌گذاری روسیه در بخش نفت و گاز ایران وارد مراحل اجرایی شده و بخشی از سرمایه مورد اشاره نیز وارد کشور شده است و طرح‌های مورد اشاره در زمره مصوبات معتبر هیئت سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته است، بر این اساس با احتساب این ارقام مصوبات معتبر هیئت سرمایه‌گذاری خارجی در شش‌ماهه نخست سال جاری به بیش از سه میلیارد دلار بالغ می‌شود.»

این گزارش احتمالاً واکنشی است به گزارش دیگری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال جاری منتشر کرد. براساس آن گزارش، در شش ماهه نخست امسال حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲٫۷ درصد کاهش داشته و کشور افغانستان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در کشور انجام داده‌ است.

در گزارش هفته گذشته وزارت صمت که ایسنا خلاصه‌ای از آن را منتشر کرد در شش ماهه امسال، ۷۳ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت تصویب شده که از لحاظ تعداد ۷٫۵ و از نظر ارزش ۸۲٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۷۹ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار در این بخش تصویب شده بود.

پنج کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز کشورهای  افغانستان با ۱۴۹٫۸ میلیون دلار، چین با ۷۵٫۵ میلیون دلار، ترکیه با ۴۴٫۸ میلیون دلار، هند با ۳۳٫۸ و امارات با ۲۰٫۹ میلیون دلار هستند. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی نیز در گروه‌های چوب و محصولات چوب و چوب پنبه (به جز مبلمان) با ۱۲۳٫۲ میلیون دلار، استخراج کانسارهای فلزی با ۶۷، مواد و محصولات شیمیایی با ۴۳٫۲ و ساخت فلزات اساسی با ۴۰٫۹ میلیون دلار بوده است.

اما در جدولی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده ارقام متفاوتی ارائه شده است. براساس این آمار ادعایی، تنها کشور روسیه اکنون سه طرح فعال سرمایه‌گذاری در ایران دارد که ارزش آن‌ها ۲,۷ میلیارد دلار است. در این گزارش روشن نیست که روسیه چه مقدار از سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها را به ایران منتقل کرده است.

تسنیم مدعی است که امارات متحده عربی هم دومین سرمایه‌گذار خارجی در شش ماه گذشته است و حدود ۶۵۵ میلیون دلار سرمایه به ایران آورده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.