ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشی از حالِ زندانیان زخمیِ اوین: «با ساچمه‌ها کنار بیایید»

بنا به اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده، حال زندانیانی که بر اثر تیراندازی گارد زندان اوین زخمی شده بودند وخیم است. بسیارند مجروحانی که گلوله‌های ساچمه‌ای در بدنشان باقی مانده. آنان را از دسترسی به خدمات پزشکی محروم کرده‌اند.

حادثه آتش‌سوزی شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین هنوز ابعاد پیچیده و ناروشنی دارد. این حادثه زندانیان درگیر را دچار مشکلات زیادی کرده که سلامت آنها را تهدید می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که از طریق منابع آگاه به دست زمانه رسیده است، تعدادی از زندانیان مجروح بند ۸، هم‌چنان بدون امکان برخورداری از خدمات پزشکی به سر می‌برند.

طبق اطلاعاتی دریافتی هنگامی که در روزهای گذشته خانواده زندانیان بند ۸ به ملاقات حضوری رفته بودند، متوجه می‌شوند که ساچمه‌ها هنوز در بدن یکی از زندانیان سیاسی محبوس در این بند خارج نشده است. منبع آگاهی در این باره می‌گوید:

«دیروز ملاقات رفتم. هنوز ساچمه‌ها رو درنیاوردند. جراح آمده همه را دیده و برای در آوردن ساچمه‌ها دستور اعزام به خارج از زندان داده است، ولی تا الان زندان سر باز زده، با این موضع که شماها باید تنبیه بشوید که دیگر از این کارها نکنید.»

بنا به اظهارات این منبع آگاه، محمد خانی از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نیست. به بقیه زندانیان زخمی تنها دو نوع آنتی بیوتیک داده شده تا عفونت ناشی از زخم‌ها را تا حدی کنترل کند و این افراد درد زیادی دارند، در حالی که نیاز مبرم به عمل جراحی دارند.

یک منبع آگاه دیگر نیز ضمن تایید شرایط این زندانیان در بند ۸ زندان اوین، به زمانه گفته مسئولان زندان به زندانیان زخمی گفته‌اند «با ساچمه‌ها کنار بیایید» و پزشک به آنها گفته: «اولش چون گوشت را پاره کرده، سوزش و درد دارد، بگذرد خوب و عادی می‌شود.»

به گفته این منبع ساچمه به گردن یکی از زندانیان اصابت کرده است، جایی حساس در بدن. به او نیز گفته شده «همین است و باید عادت کنی».

از میان زندانیانی که در جریان حادثه آتش‌سوزی زندان اوین به دست نیروهای امنیتی و گارد زندان زخمی شدند، تنها محمد خانی و یاشار توحیدی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده‌اند. شدت جراحات آنها بسیار زیاد بوده است.

پیش‌تر در گزارشی که زمانه درباره حوادث زندان اوین به نقل از یک زندانی منتشر کرده بود، به شرایط نامناسب یاشار توحیدی و زخمی شدن این زندانی اشاره شده است. بر اساس روایت این زندانی یاشار توحیدی، دانشجوی هوا و فضای دانشکده علوم تحقیقات از ناحیه «سفید رانش» تیر خورده است و به دلیل خون‌ریزی شدید به بیمارستان بقیه الله منتقل شده است. او از نگرانی‌ها درباره وضعیت یاشار توحیدی خبر داد.

شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین آتش‌سوزی بزرگی رخ داد که هنوز علت و ابعاد دقیق آن مشخص نیست. جمعی از خانواده‌های زندانیان مقابل زندان بودند که ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار شنیده شد، سپس صدای تیراندازی ممتد و فریاد. این وضع تا ساعت‌ها ادامه داشت.

در آسمان شب اوین اجسامی نورانی دیده شد که از جایی و با هدفی شلیک شده بودند. به فلش‌بنگ (نارجک صوتی-نوری) می‌مانستند. همان هنگام دیده شده که از کیوسک یک برج نگهبانی به سوی داخل زندان شلیک می‌شود.

بعد از گذشت نزدیک به دو هفته هنوز از جزئیات حادثه اطلاعی در دسترس نیست و رسانه‌های داخلی ایران روایت‌های متفاوتی مطرح می‌کنند که با روایت زندانیان و خانواده‌های آنها هم‌خوانی ندارد. پایگاه رسانه‌ای قوه قضائیه (میزان) تعداد کشته‌های این حادثه را تاکنون هشت نفر اعلام کرده است.

در همان شب حادثه، منابع زمانه و از میان خانواده زندانیان اطلاع دادند که از یک روز قبل، یعنی جمعه ۲۲ مهر نیروهای گارد ویژه به صورت شبانه‌روزی در زندان مستقر شده بودند. فضای داخل بندها ملتهب گزارش شده بود. در همان شب حادثه منابع مختلفی این موضوع را تایید کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.